Number of fall?

-Can I pass under the rope?

med fransk brytning och ett stort leende på läpparna:

-Yes, go ahead, and... Kill yourself!!

Gå en Riktig kurs. Det finns instruktioner om man kör bil på youtube också. Brukar inte räcka för körkort dock.

I all välmening.
/Per

Jag vet inte om du har läst hela tråden, men givetvis kommer jag inte förlita mina göra-ankare-kunskaper enbart på några youtube-sökningar. Visst skulle jag kunna gå en kurs, men jag har redan varit med min före detta instruktör ute samt planerar att, igen, följa med klättervänner som jobbar som auktoriserade instruktörer - just för att lära mig göra ankare - ett flertal gånger innan jag ger mig på att göra egna ankare.

Söker man på kurser för att lära sig bygga ankare så är dessa ofta bara 2-dagars-kurser och då är bygga ankare bara en del av mycket annat man ska lära sig på den tiden. Känns därför som jag kan lära mig minst lika mycket om att bygga ankare enligt min "plan" ovan.
 
Jo då, jag har läst hela tråden.

Jag förstår att du gått en topprepskurs. Menar du Grundkurs i klippklättring eller har du gått en inomhuskurs för topprep sk "grönt kort"? Är dina intruktörskompisar klippklätterinstruktörer?

Det gör ju viss skillnad...

Mvh Per
 
Jo då, jag har läst hela tråden.

Jag förstår att du gått en topprepskurs. Menar du Grundkurs i klippklättring eller har du gått en inomhuskurs för topprep sk "grönt kort"? Är dina intruktörskompisar klippklätterinstruktörer?

Det gör ju viss skillnad...

Mvh Per

Jag har bara gått topprep för "grönt kort" inomhus samt en 1-dags-kurs på klippa. De "instruktörskompisar" jag nämnt instruerar både inne och på klippa.

Men som jag sagt så är jag fullt medveten om att jag inte är fullärd, men jag tror att jag kan komma en bra bit på vägen genom att klättra med dessa snubbar. En av dom är äldre och har ca 30 års klipp-erfarenhet i ryggsäcken.
 
Fy fan va dryga ni är, jag skäms!

Det är ju uppenbart att trådskaparen har sunt förnuft, hen går till utsidan för att bolla lite idéer med "erfarna" klättrare och får bara elaka skämt och snäsiga pekpinnar..
 
Fy fan va dryga ni är, jag skäms!

Det är ju uppenbart att trådskaparen har sunt förnuft, hen går till utsidan för att bolla lite idéer med "erfarna" klättrare och får bara elaka skämt och snäsiga pekpinnar..

Om man inte kan ta frisörskämtet för vad det är, ett skämt, då kanske man borde hålla sig borta från Internet, mötesplatser (torg, bibliotek, vårdcentraler) och andra ställen där det går att träffa människor. Just saying...
 
Håller med Monkeywrench. En helt schysst och legitim fråga möts av vissa personer med mobbarattityd och hån. Skämt eller ej, håll det för er själva.

Och för att ge tillbaks med samma mynt. Lyckegard, har du gått kurs? Fick du lära dig att det heter stamplats? Trodde det heter standplats. Så, nu har jag bidragit med min del av nätmobbing. Visst känns det bra?
 
Och för att ge tillbaks med samma mynt. Lyckegard, har du gått kurs? Fick du lära dig att det heter stamplats? Trodde det heter standplats.

Hans kompis kanske är dendrolog :) Skämt åsido, jag tycker flera inlägg i denna och andra klättertrådar andas lite von-obenattityd, det är väl i det sammanhanget skämtet landade lite fel.

En mer inkluderande inställning tror jag alla tjänar på. I alla fall på mina hemmaklippor är det igenmossat på många håll, så jag ser gärna fler som topprepar, sportar, tradar...
 
Nu vet jag vad dendrologi är för något, och att jag råkade göra ett skrivfel. Något jag kan ta med mig för att inte göra samma fel i fortsättningen. Tack så mycket Robin!
 
Tack monkeywrench och climbrob!

Efter att ha läst en hel del på forumet så har jag förstått att ens kunskaper snabbt blir ifrågasatta samt om man har gått kurser eller ej. Så jag vara lite förberedd på det :) Och det är ju givetvis bra att göra nybörjare uppmärksamma på hur viktigt det är med rätt kunskaper eftersom det direkt kan vara livsavgörande. Dock tycker jag att jag varit ganska tydlig med mina förkunskaper/icke förkunskaper samt att jag är medveten om att jag inte är fullärd. Men det sitter kanske i ryggmärgen på vissa att man måste tjata lite om kurser ;)

Ett skämt kan jag ta, men det var ju inte jättreroligt. Försök med något roligare nästa gång så blir det svårare att misstolka det för ett hån ;) Hur som helst så tog jag inte illa upp. Även om jag föredrar bra råd och tips framför halvbra skämt.

Ny fråga: När det gäller mer avslappnade aktiviteter som hängmatteläsnig i sommar – vilken är den bästa boken att börja med? "Stora boken om klättring"? Är det bara en faktabok rakt upp och ner eller innehåller den även lite berättande äventyr att få inspiration ifrån?
 
Bobos bok (Carlazos förlag) är väl den du ska läsa på svenska. Hängmatteböcker är väl White Spider, Mountain's of the mind och diverse klätterförare för områden du är intresserade av att rekommendera. En snabb titt i bokhyllan och jag hittar Trad Climber's bible. Det är ingen "hur man gör knutar"-bok utan en dubbelbiografi om John Long och den andre killen som skrivit boken. Den tar upp deras utveckling från nybörjare, och deras resa till att bli mer meriterade klättrare. Läs den i hängmattan! :)

(Den boken som Carl Schlyter hade bilder till är väl också att läsa? Även om den har några år på nacken. Per Calleberg är författare.. Nånting om "Klättrarens själ" heter den. Borde vara lätt att hitta).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anna Frimodig Cool fall-bild Sportklättring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...