Number of fall?

[...]
Jag har även googlat en hel del på hur man gör ankare och hittat en del beskrivningar i textform, men skulle vilja hitta fler exempel på hur olika ankare kan se ut (bild/illustration/video). Någon som vet vart men kan hitta det? Vad är den engelska termen för ankare? Gissar att man får fler träffar om man söker på det.
[...]

Det här är lite lurigt. Jag tycker verkligen du ska gå en kurs! Finns många saker som gås igenom på kurs som är svårt att lära sig på annat vis (access, var man ska klättra, och mycket annat). Ordet anchor finns på engelska, men översättningen är säkringspunkt. Belay kan översättas till stamplats, men som verb är det det att säkra. Sedan vet jag att anchor även kan syfta till ankare/stamplats, men då oftare sammanskrivet som tope rope anchor, eller belay anchor. Finns andra ord på engelska som skapar stor språkförvirring om du inte är på din vakt, dessutom är traditioner olika i olika områden, vilket kan göra att du säkrar på ett visserligen korrekt vis, men som inte är samma som dina kompisar. (Eller bygger ankare på korrekt vis, men annorlunda också vidare).

Gå en kurs!
 
Vidare behöver jag en sele. Gärna en som går att ställa ner till barnstorlek eftersom båda mina barn också klättrar (8 och 10 år). Har ni något bra och prisvärt tips där? Vaddering eller ej osv.. Det finns ingen butik där jag kan köpa klätterutrustning i staden där jag bor så jag har ingen möjlighet att testa grejerna innan - utan får beställa allt..

Du behöver väl i så fall två selar, en till dig som säkrar och en till barnet som klättrar.
 
En fråga till er som är föräldrar, använder ni helkroppssele till era barn? Jag kan tycka att en hög infästningspunkt är viktigt för barn, samt att barn inte har lika väl utvecklade kroppar för att ha på sig en sittsele. Eller har jag missuppfattat något här?

På Addnature verkar det som att helkroppssele kan användas från 4-10 tio år gamla barn (jag vet att det finns en form av juniorselar för äldre barn än tio).

https://www.addnature.com/departmen...e&wherestock=all&viewtype=productListByDeptId
 
En fråga till er som är föräldrar, använder ni helkroppssele till era barn? Jag kan tycka att en hög infästningspunkt är viktigt för barn, samt att barn inte har lika väl utvecklade kroppar för att ha på sig en sittsele. Eller har jag missuppfattat något här?

På Addnature verkar det som att helkroppssele kan användas från 4-10 tio år gamla barn (jag vet att det finns en form av juniorselar för äldre barn än tio).

https://www.addnature.com/departmen...e&wherestock=all&viewtype=productListByDeptId

Mina barn har gått klätterkurs under hela våren och där har dom använt en vanlig sele (ej helkropp). Man tycker dock att de som anordnar kursen borde ha koll. Själv är jag dåligt påläst om just detta.
 
Det här är lite lurigt. Jag tycker verkligen du ska gå en kurs! Finns många saker som gås igenom på kurs som är svårt att lära sig på annat vis (access, var man ska klättra, och mycket annat). Ordet anchor finns på engelska, men översättningen är säkringspunkt. Belay kan översättas till stamplats, men som verb är det det att säkra. Sedan vet jag att anchor även kan syfta till ankare/stamplats, men då oftare sammanskrivet som tope rope anchor, eller belay anchor. Finns andra ord på engelska som skapar stor språkförvirring om du inte är på din vakt, dessutom är traditioner olika i olika områden, vilket kan göra att du säkrar på ett visserligen korrekt vis, men som inte är samma som dina kompisar. (Eller bygger ankare på korrekt vis, men annorlunda också vidare).

Gå en kurs!

Jo, det hade väl varit det bästa att gå en kurs i allt. Men det är ju inte gratis. Men givetvis är det superviktigt att allt är 100% säkert. På topprepskursen jag gick så fick jag det förklarat en gång samt visat en gång. Det räcker ju inte, men som sagt har jag tänkt gå ut och klättra fler gånger med erfarna klättrare innan jag ger mig på att göra egna.
När det gäller plats för klättring så kommer jag bara klättra på "kända" ställen. I alla fall innan jag har fått mer kunskap om vart man bör leta/akta sig för.

Jag hade gärna gått en kurs. Men tror inte ens det finns sådan kursen här i Växjö (?). En göra-ankar-kurs kanske heller inte är lika lång och kostsam som en topprepskurs? Ska kolla upp det där.
 
Senast ändrad:
Om du främst ska ha till topprep är det kanske bättre att skippa quickdraw och istället köpa 4st skruvkarbiner. Två stycken i två bultar, och 2st i jämviktade punkten, som repet löper genom, är vanlig setup.
 
Om du främst ska ha till topprep är det kanske bättre att skippa quickdraw och istället köpa 4st skruvkarbiner. Två stycken i två bultar, och 2st i jämviktade punkten, som repet löper genom, är vanlig setup.

Ja, så är det kanske. På det ställe jag varit och klättrat ute (Singoallas Grotta, Berg) så fann inga bultar - utan det var träd å annat som gällde. Instruktören körde då med slingor, rep och karbiner. Jag har aldrig riktigt fått förklarat för mig i vilka lägen quickdraw är fördelaktigt att använda - när det gäller ankare.
 
Ja, så är det kanske. På det ställe jag varit och klättrat ute (Singoallas Grotta, Berg) så fann inga bultar - utan det var träd å annat som gällde. Instruktören körde då med slingor, rep och karbiner. Jag har aldrig riktigt fått förklarat för mig i vilka lägen quickdraw är fördelaktigt att använda - när det gäller ankare.

Vad jag kan komma på finns inga tillfällen då quickdraw är bättre än skruvkarbin vad gäller bygga topprepsankare.

Det finns en del böcker med bilder och tekniker för att bygga ankare, typ motsvarande grundkurs i klippklättring. Borde finnas på biblioteket. Jag kan tyvärr inte rekommendera nån specifik då jag inte läst nån på länge. Men det kan säkert nån annan göra.
 

Ok. Tack. Dom varnar för att den inte är bekväm för "fylligare" människor. Jag är ganska lång, men dock smal, så den passar säkert både mig och barnen då :)

Annars finns ju den här också, men det framgår inte riktigt hur det är med storleken där (bara att den finns i två storlekar (1 och 2), men inget om några mått..): http://www.decathlon.se/sele-easy-2-id_8301800.html

Den verkar ju lite mer vadderad, men vad är grejen med att den passar nybörjare?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anna Frimodig Cool fall-bild Sportklättring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...