Mjölkpulver färdigblandat i müslin

(...) Sen var det ju det där med smaken... Jag är egentligen ingen jättefan av att äta ens vanlig mjölk till min frukostmüsli utan föredrar den lite syrligare smaken av fil. Men Nido-mjölken var ännu värre. Kändes sötare och ännu mer kvalmig än vanlig mjölk :( Men det gick ju att äta och kommer få följa med i packningen. I gröt tror jag det funkar utmärkt.
Den kvalmiga känslan kan mycket väl komma från/förstärkas av lecitinet, som ju har emulgerande verkan. Mjölkproteinallergiker i vänkretsen brukar ta till lecitin för att få sina smoothies etc "krämiga". När jag fick smaka, kändes det just... kvalmigt - "fylligt" men totalt charmlöst.

Friluftsmats torrmjölk tycker jag smakar helt ok, men fil/yoghurt i morgonmuslin är det jag också saknat mest ute på långvandring. Har i min förtvivlan experimenterat med att torka fil, youghurt, färskostmassa o.d. Det går bra - problemet är bara, att pulvret är svårlösligt vid återvattningen. Som syrlig smaksättning i kombination med vanlig torrmjölk funkar det dock hjälpligt.
Hmm - ska testa att blanda lite lecitn i filen vid nästa torkningsförsök ;)
 
Brukar använda Sempers påsar till frukostgröten och det funkar för oss. Vet inte om det är den här "fettfria" varianten eller om det finns fler. Brukar finnas i vilken mataffär som helst (ang. fraktkostnaden). Och en påse för 10-12 kr ger ju en liter vätska, som du själv upptäckt :)
 
Blev tvungen att googla lite... Yoghurt ska tydligen funka hyfsat att torka själv! http://brooks-range.com/brblog/2011/04/backcountry-food-dehydrating-yogurt/ Kanske skulle testa lite hemma...
Lägg märke till att han låter lösningen dra i en timme vid återvattning, och den är ändå "a little lumpy". Jag malde mina flagor, utan att det blev så mycket bättre. Man får syrligheten, men inte den härliga fil/yoghurtkonsistensen.

Färskostmassa med outfällt mjölkprotein funkar inte heller perfekt men lite bättre, plus att den naturligtvis torkar fortare. Görs enkelt genom att man häller en l fil eller yoghurt i ett stort melittafilter, som ställs över natten i kylen ovanpå en stor (min.0,7 l) glasburk (eller annan valfri, fungerande uppsamlare för vasslan). Heter "labneh" på arabiska, men finns under olika namn i hela öst- och sydeuropa. Obs inte samma sak som svensk kesella, kvarg etc, där man fällt ut proteinet genom uppvärmning eller tillsats av löpe.

Vid hemresor från Mellanöstern hamstrar jag alltid ett antal "bollar" av soltorkad labneh, de löser sig acceptabelt och funkar fint även till smaksättning/"proteinberikning" av varma rätter. Svårhittade i invandrabutiker härhemma dock.
 
...i müsliblandningen är mitt tips. Har funkat i alla år med sempers vanliga
och funkar också med Nestles lite fetare.

...när jag skriver "Semper" vill telefonen ha det till demoners ;).
Det ligger kanske något i det, sempers 0,5 lättmjölkspulver är ingen höjdare, Nestles är ljusår före i smak.

//J

På min senaste tur (Frankrike-Italien, 12 dagar, 6 fria tältnätter, 3 nätter camping) körde jag med Semper plus nötter i olika blandningar. En påse, alltså en liter, varje morgon. Lite mindre vatten än vad som föreskrivs. Fetare varianter välkomnas verkligen,
vem säljer dem?

I Frankrike är det f ö inte lätt att hitta pulvermjölk; det vanliga är sötat koncentrat på tub.
Så jag brukar ta med ett par extra påsar, liksom extra proteinkakor, utöver de färdiga dagsportionerna, eftersom just dessa detaljer är svåra att hitta i butikerna.
 
Fetare varianter välkomnas verkligen, vem säljer dem?
Friluftsmat.nu [1] har standardmjölkpulver, alltså 3% fett.
Invandrarbutiken här i stan (Frukthuset i Karlskrona) har Nido (tillverkas av Nestle). Det innehåller 3,7% fett. Ica Maxi i Norrköping [2] har också Nido. Men Maxi här har det inte, så det varierar från butik till butik.

Vill du ha ännu fetare kan du blanda i gräddpulver till önskad fettprocent uppnås. Säljs också av friluftsmat.nu [3]

[1] http://friluftsmat.nu/?product=friluftsmats-mjolkpulver hemsidan verkar tyvärr ligga nere för uppdatering just nu.
[2] http://norrkoping.matvaran.se/i_vara.asp?8715000998630
[3] http://friluftsmat.nu/?product=friluftsmats-graddpulver
 
Tänkte bara jag kanske kunde spara 140kr (pulver + frakt) om nån sa att det absolut inte funkade att blanda pulvret gjort på riktigt mjölk direkt i müsliblandningen.

Jisses, vad är det för lyxpulver du köper eller är det för 10 liter färdig mjölk?

Själv kör jag med Sempers för typ 14 kr för en liter färdig mjölk. Använder dock mjölken i kaffe så jag brukar använda en gammal filmburk i plast och en 6mm rostfri kula för att skaka fram lagom med mjölk för en kopp kaffe. Innan jag började med kulan i burken kunde det bli klimpar, men inte nu! :)

Jag tror det blir bättre att ha muslin för sin och pulvret för sig, Sedan skaka ihop mjölken i typ ½liters pet-flaska och sedan blanda muslin och mjölken.
 
Jisses, vad är det för lyxpulver du köper eller är det för 10 liter färdig mjölk?
Friluftsmat.nu tar 90kr för sitt pulver. Blir två liter färdig mjölk. Sen blir det 50kr frakt på det. Men då får du riktig mjölk utan konstiga tillsatser (sojalecitin) och med överlägsen smak enligt de som testat.

Jag tror det blir bättre att ha muslin för sin och pulvret för sig
Jag testade att blanda müsli och Nido-pulver först och sen slog jag på vatten, rörde runt och åt. Blev inga klumpar vad jag kunde se, så för mig funkade det utmärkt!
 
Kanel ska jag ha i gröten. Men ingefära är ju också gott. Hade inte en tanke på att ha det i müslin, det måste jag testa till frukost i morgon!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mtoll Laktosfritt mjölkpulver Friluftsmat 30
sofiah Gräddpulver och mjölkpulver med fett Friluftsmat 45
andeol Mjölkpulver Uppsala Friluftsmat 10
Damberg Nido mjölkpulver? Friluftsmat 28
Razzle-Dazzle mjölkpulver? Friluftsmat 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.