bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar

Hej,
Ska flytta utomlands och tänkte att istället för att sälja min cyckel så funderar jag på att bygga om den till en ihopfällbar om det går.. så man får med den på flyget.. tånkte om man sågar av i mitten av den stolpen som går rakt å snett och sätter dit ngt form av gångjärn.. vad tror ni ngn som har erfarenhet av ngt liknande?

Cyckeln äf en 26" mountinbike med aluminiumram.

//e
 
En utmaning

hållfasthetsmässigt. Varför inte betala några hundra extra och checka in cykeln i paket på specialbagage?

Thure
 
Hej,
Ska flytta utomlands och tänkte att istället för att sälja min cyckel så funderar jag på att bygga om den till en ihopfällbar om det går.. så man får med den på flyget.. tånkte om man sågar av i mitten av den stolpen som går rakt å snett och sätter dit ngt form av gångjärn.. vad tror ni ngn som har erfarenhet av ngt liknande?

Cyckeln äf en 26" mountinbike med aluminiumram.

//e

Det är svårt att få det där tillräckligt stabilt, både axiellt och radiellt. Detta är den vanligaste eftermarknadslösningen (finns också som standard på vissa ramar, exv. LHT och Thorn), men funkar inte på Al-ramar, eftersom den hårdlöds fast:

http://www.sandsmachine.com/spec_ssc.htm

Mats
 
Ngn som vet vad det kostar att checka in cyckeln som specialbagage :). Hehe ja men som han gjorde där tror nindet håller även på en aluminiumram?
 
Racercyklar brukar läggas i koffertar inför flygning och de brukar gå att sätta ihop på flygplatserna till skillnad mot många som packat sin cykel i papper och plast. Få hanteringar är så hårda som lasten på flyg.
I dina prisjämföelser bör du ju även lägga in en begagnad cykel inköpt på orten, den kan dessutom säljas i andra ändan.
 
Har haft med mig cykel på flyg ett antal gånger och har använt mig av en vanlig cykelkartong (fråga efter en i en cykelbutik så kan du säkert få en) i lämplig storlek och sedan fyllt med bubbelplast. Har fungerat utmärkt och har inte haft någon skada - hittills. Du får dock montera av pedaler, sänka sadel samt ev ta av framhjulet samt vinkla styret - sen har du ett ganska platt paket :)

Kostnaden kan nog variera en hel del mellan olika flygbolag så kontrollera med de som är aktuella dit du ska resa.
 
Ngn som vet vad det kostar att checka in cyckeln som specialbagage :). Hehe ja men som han gjorde där tror nindet håller även på en aluminiumram?

Ingen aning, aldrig ens funderat på att göra det själv. Har själv flugit med en "hel" cykel i kartong, inga problem. Olika flygbolag tar olika priser. Kolla med bolaget du ska åka med vad de tar.

Mvh Daniel
 
färdig lösning

För den mindre uppfinningsrike så finns en färdig produkt, som man dock inte bör tappa i skogen då den lätt försvinner i grönskan,
http://www.militarybikes.com/products.html

Har faktiskt provcyklat en sådan, eller ev dess föregångare och den kändes förvånvansvärt stabil men testade bara en enstaka dag och inte i supertuff terräng.

/Patrik, med cykel i vit/lila

PS En kollega lärde mig vad det optimala antalet cyklar är: en mer än du har idag men ändå en färre än skillsmässa. :) DS
 
Det är inte lätt, många har försökt, titta på tekniska museer. Det brukar bli dyrt och tungt.
En begagnad racer på orten har jag kört med och sålt när jag skulle åka. Det har blivit några. Jag brukar ta dylika med skärmöron på så att man kan få en bagagehållare och givetvis belysning för söderöver blir det mörkt tidigt. Reservslangar, pump och däckjärn så är du rustad för upptäcktsfärder.
Stort smörgåspaket och dubbelt så mycket vatten som du tror.
go tur
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...