Turskidor för storskor?

OBS!

Tar tillbaka mina positiva utrop om att skida på Vita Blixten med storskor..

Efter några fler turer i fjällen, som förvisso också har gått jättebra åkmässigt, så inser jag att bindningarna river upp skogummit rätt rejält. Åtminstone på mina Spantik.

Dels fram på bindningen där kanterna (som man sticker in tån mellan) river mot skon när man går. Det kunde jag åtgärda genom att böja dem något utåt så att de lutar mer uppåt/utåt.. Men börjar också se tydliga märken där själva spiralfjädern i kabelbindningen ligger och ruggar upp skorna på sidorna av hälen.

Inte så coolt allstå. Sorry!

Over and out.
 
Bump!

Hej Utsidan!

Hittade denna intressanta bild i en Rock and Ice från 2004 som jag såg då men sedan glömt bort! Antar att modellen inte var kommersiellt gångbar då då marknaden var mindre och kanske inte mogen för
sådant nytänk?

Hur som helst så tror jag klättervärlden har mycket att lära av den skidalpina världen då det kommer till vikt och funktion. Lasportivas lättaste pjäxa väger 534 gram, helt stegjärnsfast, medans de lättaste storskorna väger runt 800 gram.

De lättaste TLT(Dynafit) bindningarna väger runt 100 gram! Vad väger tex Silvretta eller Diamir? 1600 gram?

Forskning visar att ett pound(453 gram) på foten motsvarar 6,4 pound(2899 gram) i ryggsäcken.

Som tidigare skrivet, Spantik eller Scarpa phantom med TLT inserts...När kommer det?

Med vänliga hälsningar

Kaj Söderin
 

Bilagor

  • IMG_2514.jpg
    IMG_2514.jpg
    36 KB · Visningar: 1,195
Intressant!

Nördar är vi allihopa.. =)

Jag har spantiks och tycker det verkar vansinningt att ha med sig fler än ett par skor med ut. Så jag har testat lite olika grejer. Vanliga stövelbindningar (som jag skrivit om tidigare i den här tråden).

Snowblades passar på spantiks om man bara drar en rem genom vipp-spak-grejen så att den säkras på plats. Har åkt en massa utför med den här setupen och lekt i skidbackar. Funkar hur bra som helst men man sjunker rätt lätt i djupt puder. Gäller att luta sig bakåt lite.. =)

Inget att ta sig framåt eller uppåt på direkt men de väger nästan ingenting så man kan ju ha de på ryggan och ta fram när man åker ner efter en climb..? Mest för att det är kul och för att riktiga grejer är för dyra för mig just nu.

Jag har två par snowblades som jag köpt för ingenting på secondhandbutik.
 

Bilagor

  • IMG_0031.jpg
    IMG_0031.jpg
    44.2 KB · Visningar: 1,657
Vet ni någon återförsäljare av Silvretta-bindningar i Sverige? Gärna om de säljer approach-skidor, också. Har försökt googla lite, men inte hittat något. Inte 505:eek:r som jag är nyfiken på.

Mvh /Joel
 
Jag har själv ingen erfarenhet av det du frågar efter, men tänkte komma med ett tips som jag nyss fann på nätet. STC Snow Venture, verkar vara väldigt lika Nanook, men det finns dessutom möjlighet att justera fotvinkeln för att få en skönare vinkel i fotleden vid lutningar. Ska funka bra med storskor enligt tillverkaren.

Varken Nanook eller Snow Venture hade dock quick releasebindning. Det står att det inte behövs pga den korta längden <1m, vad säger ni om det? Skulle vara tråkigt med en skada på berget. Jag blev själv sugen på SV men avsaknaden av quick release får mig att tveka.
 
Jag har själv ingen erfarenhet av det du frågar efter, men tänkte komma med ett tips som jag nyss fann på nätet. STC Snow Venture, verkar vara väldigt lika Nanook, men det finns dessutom möjlighet att justera fotvinkeln för att få en skönare vinkel i fotleden vid lutningar. Ska funka bra med storskor enligt tillverkaren.

Varken Nanook eller Snow Venture hade dock quick releasebindning. Det står att det inte behövs pga den korta längden <1m, vad säger ni om det? Skulle vara tråkigt med en skada på berget. Jag blev själv sugen på SV men avsaknaden av quick release får mig att tveka.


bör inte vara något problem, snowblades brukar inte ha någon utlösningsfunktion och har aldrig hört någon kritik för det. storskor är dessutom betydligt mjukare vilket gör att ankeln kan böjas istället för att ben ska gå av. Men man kan ju fortfarande fastna under träd eller lyckas med något annat.


btw. shameless selfpromote. har ett par Silvretta 400 tillsalu på pryltorget. Tunga men funkar kanon till storskor och har utlösningsfunktion.
 
Senaste nytt på klätterutrustningsskvallerfronten

Techkompatibla klätterskor är på gång enligt Colin Haley!

Äntligen!

Colin Haley, Alpinist
22 hrs ·
Sarah and I had a super fun Cham-style experience yesterday, climbing the Cosely-Houston route on Colfax Peak with our skis, and skiing off the backside. Afterwards we continued partway up Kulshan until Sarah's numb toes turned us around. I'm stoked on my new approach ski setup, although it is a shame to mount such heavy bindings (Silvretta 500) on such light skis (Sportiva Syborg). Will someone ever make a good, lightweight binding for climbing approaches? All it needs is a solid connection on climbing boots, a solid ski/walk mechanism, and an efficient pivot location (the problem with some options)... Basically Silvretta 500's without any release capability. The new skimo boots climb decently, and I know tech-compatible mountaineering boots are coming (which is awesome) but there is definitely compromise in terms of climbing performance compared to a boot designed purely for climbing. The answer I always get is that it's too niche of a market... Photo by @sarahleannehart @patagonia @lasportivana @petzl_official
"Sarah and I had a super fun Cham-style experience yesterday, climbing the Cosely-Houston route on Colfax Peak with our skis, and skiing off the backside. Afterwards we continued partway up Kulshan until Sarah's numb toes turned us around. I'm stoked on my new approach ski setup, although it is a shame to mount such heavy bindings (Silvretta 500) on such light skis (Sportiva Syborg). Will someone ever make a good, lightweight binding for climbing approaches? All it needs is a solid connection on climbing boots, a solid ski/walk mechanism, and an efficient pivot location (the problem with some options)... Basically Silvretta 500's without any release capability. The new skimo boots climb decently, and I know tech-compatible mountaineering boots are coming (which is awesome) but there is definitely compromise in terms of climbing performance compared to a boot designed purely for climbing. The answer I always get is that it's too niche of a market... Photo by @sarahleannehart @patagonia @lasportivana @petzl_official"
Like · Comment · Share
Most Relevant
EpicTV Adventure and 132 others like this.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...