Tältkåta

Såg detta med eld över rökröret.... Jag har två skivor i röret som gnistskydd, du vill inte ha gnistor som regnar ner på tipin. Känns det inte bra så hör med tillverkaren om det ska vara så. Låter inte helt bra. Vad för spis har du?
 
Ingen hemlighet att jag är extremt förtjust i min tipi från Kifaru. Kolla deras hemsida. Det säljs även begagnat på deras forum om du kan tänka dig det. Har aldrig varit några problem handla med dem eller postgången till Sverige.
 
Hej

Finns det någon som vet något ställe där man kan hyra tältkåta i mälardalen? Skulle vilja prova innan vi köper...

Vi är två vuxna och två barn (4&7år). Vill inte ha kamin. Innertält önskas då ett av barnen är rädd för myror och flugor (!!).

Just nu har vi ett Niak och ett Kaitum 3GT, inbitna "Hillebaner" alltså ;) När barnen var mindre fick vi plats bra i Kaitum men nu har de plötsligt blivit större... Funderar på att byta till två små tält men hur man än gör så väger de en del. Kanske är det bättre med kåta? Fjällvandring men även skogstältning.

Tips mottages tacksamt!

//Karolina
 
Funderar på att köpa ett Tentipi Onyx till mig och barnen. Läser man på Tentipis hemsida verkar det ju skilja en del i ventilationsmöjligheter. Är det någon som äger ett Onyx som kan verifiera att det fungerar att elda i utan att man blir totalt inrökt :) Verkar ju bara att gå att få inluft via dörren.
 
Hej

Finns det någon som vet något ställe där man kan hyra tältkåta i mälardalen? Skulle vilja prova innan vi köper...

Vi är två vuxna och två barn (4&7år). Vill inte ha kamin. Innertält önskas då ett av barnen är rädd för myror och flugor (!!).

Just nu har vi ett Niak och ett Kaitum 3GT, inbitna "Hillebaner" alltså ;) När barnen var mindre fick vi plats bra i Kaitum men nu har de plötsligt blivit större... Funderar på att byta till två små tält men hur man än gör så väger de en del. Kanske är det bättre med kåta? Fjällvandring men även skogstältning.

Tips mottages tacksamt!

//Karolina

www.taltcentralen.se
 
Hej

Finns det någon som vet något ställe där man kan hyra tältkåta i mälardalen? Skulle vilja prova innan vi köper...

Vi är två vuxna och två barn (4&7år). Vill inte ha kamin. Innertält önskas då ett av barnen är rädd för myror och flugor (!!).

Just nu har vi ett Niak och ett Kaitum 3GT, inbitna "Hillebaner" alltså ;) När barnen var mindre fick vi plats bra i Kaitum men nu har de plötsligt blivit större... Funderar på att byta till två små tält men hur man än gör så väger de en del. Kanske är det bättre med kåta? Fjällvandring men även skogstältning.

Tips mottages tacksamt!

//Karolina

http://www.tentz.se/index.html
 
Går det att använda kaminer från Seek Outside eller Titanium Goat eller liknande i Helsports och Tentipis tipis?
Som jag förstått det så har t.ex. Seek Outside och Kifaru skorstensuttag (stove jack) i värmetåligt material, medan Tentipi och Helsport har isolering runt skorstenen där den går ut genom topp-hatten (eller har jag missförstått det).

Är det någon som lyckats modda lätta titankaminer för att kunna använda dem i nordiska tipis? Jag har en 6p Helsport Tipi och numera ett litet Tentipi Olivin. Jag vill gärna ha en kamin också, men både Tentipis och Helsports kaminer väger ju bly i jämförelse med de amerikanska.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...