Missvisning och meridiankonvergens

Jag har lekt lite med att försöka positionsbestämma föremål genom att ta ut kompassriktningar från två (eller flera) kända platser för att få ett "kryss" (eller ett minstakvadrat-problem...) men av någon anledning verkar det som om mina vinklar alltid är fem grader fel. Det kan förstås vara så att jag gör något konsekvent mätfel, men jag skulle bara vilja kolla att jag uppfattat följande rätt:
  1. Kompassens missvisning i mina hemtrakter (Märsta) är c:a 5,5° östlig enligt SGU.
  2. Meridiankonvergensen för SWEREF99TM på samma plats är c:a 2,4° enligt Lantmäteriet.
Om vi ritar ett diagram över detta och överdriver vinklarna kraftigt, får vi alltså sant norr "klockan tolv", kartnorr "klockan ett" och magnetiskt norr "klockan två" (i verkligheten ligger magnetiskt norr snarare klockan 00.01).

Om jag då tar en bäring relativt magnetiskt norr, så ska jag addera 5,5 - 2,4 = 3,1° för att få bäringen relativt kartnorr, så t.ex. 252° magnetiskt blir 255° på kartan.

Verkar det stämma?

Snart börjar jag leta begagnade lantmätar-teodoliter på loppmarknader... :)
 
Gör du det här från samma utgångsplats varje gång? Funderade på deviationen. En båt exempelvis har en deviationstabell för att beräkna hur mycket fel som finns runtom på 360 grader om man inte har en kompass som kompenserar felen som exempelvis större fartyg har.

På en enkel mindre syftkompass tycker jag 5 grader ändå låter ok.

Sedan har vi ju den klassiska från rätt till fel med fel tecken och fel till rätt med rätt tecken. Dvs vet du med säkerhet gradantalet och ska göra rättning med hänsyn till deviation och magnetisk missvisning så får du inte göra misstaget med om det är plus eller minus du ska rätta med.
 
En båt exempelvis har en deviationstabell för att beräkna hur mycket fel som finns runtom på 360 grader om man inte har en kompass som kompenserar felen som exempelvis större fartyg har.

Men det är väl ändå en helt annan situation? Deviationstabellen handlar väl om hur ett skepps skrov påverkar det lokala magnetiska fältet, eller har jag förstått fel? Det är skillnad på magnetisk deviation och magnetisk deklination.

Magnetisk deklination är en avvikelse som har att göra med att jordens fältlinjer inte går i nord-sydlig riktning utan varierar beroende på position.

Meridiankonvergens handlar på liknande sätt om hur y-axeln i en transversal mercatorprojektion inte heller överensstämmer med nord-sydlig riktning (för en demonstration av detta kan man notera skillnaden i RT90-norr och SWEREF 99 TM-norr på fjällkartan {de två koordinatsystemen använder två olika medelmeridianer}).

Till skillnad från ett skepps deviationstabell handlar det alltså inte om det lokala instrumentet utan variationer mellan den modell som används och verkligheten.

Går man mest i fjällen är det lätt att avfärda vikten av att veta den magnetiska felvisningen (tidigare brydde jag mig inte särskilt mycket), men jag vet att jag vid flera tillfällen hade sparat väldigt mycket tid vid navigering genom skog om jag hade vetat aktuell magnetisk deklination och meridiankonvergens.
 
Senast ändrad:
Orienteringskartor har magnetiskt norr längs meridianerna. Skönt.

Ett par magnetfältskällor som kan påverka handkompass/syftkompass är mobiltelefon och armbandsklocka. En liten absurditet är att antimagnetisk klocka kan påverka kompass, antimagnetisk i det fallet betyder att tidgivningen inte ruckas av yttre magnetfält.

Thure
 
Jag kollade lite gamla anteckningar i går kväll, och konstaterade att felet, till skillnad från vad jag trodde, inte har konsekvent tecken. Det tyder ju på att det är mätfel, snarare än någon systematisk klantighet med korrektionerna. Jag har kollat min armbandsklocka tidigare och konstaterat att den inte verkar påverka kompassen märkbart, men jag får ta och försöka skärpa mig med hur jag hanterar syftkompassen och se om det blir bättre. Fem grader är ju ändå ett märkbart vrid på ringen...

Sedan kan det förstås vara så också, att det ligger en gigantisk järnmalmsfyndighet under Arlanda flygplats. Det vore ju kul för Bromma. =)
 
Men det är väl ändå en helt annan situation? Deviationstabellen handlar väl om hur ett skepps skrov påverkar det lokala magnetiska fältet, eller har jag förstått fel? Det är skillnad på magnetisk deviation och magnetisk deklination.

Magnetisk deklination är en avvikelse som har att göra med att jordens fältlinjer inte går i nord-sydlig riktning utan varierar beroende på position.

Meridiankonvergens handlar på liknande sätt om hur y-axeln i en transversal mercatorprojektion inte heller överensstämmer med nord-sydlig riktning (för en demonstration av detta kan man notera skillnaden i RT90-norr och SWEREF 99 TM-norr på fjällkartan {de två koordinatsystemen använder två olika medelmeridianer}).

Till skillnad från ett skepps deviationstabell handlar det alltså inte om det lokala instrumentet utan variationer mellan den modell som används och verkligheten.

Går man mest i fjällen är det lätt att avfärda vikten av att veta den magnetiska felvisningen (tidigare brydde jag mig inte särskilt mycket), men jag vet att jag vid flera tillfällen hade sparat väldigt mycket tid vid navigering genom skog om jag hade vetat aktuell magnetisk deklination och meridiankonvergens.

Helt rätt!

Jag tog det bara som ett exempel på att magnetiska störningar runt omkring dig kan finnas. Har man gjort syftningen från samma utgångspunkt och störningskällor i övrigt så är väl inte liknelsen med båten helt fel. För att höja insikten helt enkelt. Självklart kan du ju inte göra en deviationstabell runt dig själv, om du nu inte är en synnerligen magnetisk person... :) När det gäller deklinationen finns ju vanliga handkompasser som kan ställas in för rättning. Det är också viktigt att kompensera felet med rätt uträkning. Kan synas vara enkelt men hur var det nu, skulle jag lägga till eller dra ifrån, gör du fel där så dubblerar du felet och det är obra.
För övrigt när det gäller att rätta kurser så är det samma grundprincip på projektionen oavsett hav eller land. Även om man nu inte i normala fall tar ut kursen från kartan på land medelst linjal och transportör för att sedan rätta kursen till kompassen. Och viseversa.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.