Planera proviantering utan kök.

Ja, som folk har sagt här så är det ju en prioriteringsfråga. Det är alltid intressant att höra hur olika människor resonerar och vad de har för erfarenheter. Tack ska ni ha! :)
 
Utbudet på butiker på landsbygden skiljer sig knappast från utbudet i stan, visst det kanske inte finns 48 olika schamposorter att välja på som på stormarknader och om det är något väldigt speciellt man behöver så tar det några dagar att få hem. Men om det inte skulle finnas ett bra urval av matvaror så skulle ingen handla där och därmed ingen butik kvar. Falukorv, bröd, smör och mjölk finns väl dessutom i värsta fall på varenda liten mack. Låter som om landet tar slut norr om Mora och att det bara finns kottar och renlav i affären...

Norra dalarna och härjedalen är glesbebyggt. Mellan Orsa rovdjurspark och Lillhärdal har jag ungefär sju mil. På den sträckan finns det nog ingenting. Men i Lillhärdal finns i alla fall en mataffär.Sen är det tre mil kvar till Sveg, vilket är en lagom dagsetapp för mig.

När jag sen kommer närmar mig Storsjöbyggden är det åter tättbebyggt.

Ja, finns det mackar så brukar de ha bättre sortiment (för ändamålet) än små mataffärer, enligt min erfarenhet. De kan t.ex. ha färdiga bagguetter. ... Men på sådana öde sträckor finns definitivt inte några mackar.
 
jag har precis varit ute på en treveckors vandring utmed GR7 i spanien utan kök. där finns det möjlighet att proviantera några gånger i veckan om man vill. men jag funderar nu på att skippa köket även vid nästa fjällvandring.
jag hade nu med müsli, solrosfrön, kokosflingor, jordnötter och russin, som jag blandar ihop och äter torrt vid alla måltider. lite enformigt blir det men funkar.
jag hade även med choklad.
det som jag köpte var mest bröd, frukt, yoghurt, ost och öl. och jag pallade en hel del apelsiner…
så det jag troligtvis kommer att komplettera med på fjällen är fler sorters nötter och torkad fukt, ost och skorpor.
och på så sätt tror jag att man kan klara en flerveckors vandring utan att proviantera och utan kök.
 
Eftersom det bara gäller några dagar och i Sverige så det enklaste är att bara köpa mat som står sig så länge som behövs.
Dag noll
Rejäl kvällsmat
Dag ett
Riktigt stadig frukost
Ät färskvaror och det tyngsta av övrig mat.
Dag 2-4
Ät det som du har med dig.

Annars köper du en större konserv av någon typ dag noll och diskar ur burken. Ett "gratis" kokkärl som du slänger i metallåtervinningen när du använt klart det.
Värmning av vatten kan du göra över en liten eld dvs du behöver ha med dig en tändare.
Med ett antal plastpåsar och det som finns i butiken av pulvermos etc så har du nu fixat maten för ganska lång tid framöver.
Lista bara ut ett sätt att hälla vatten ur burken när vattnet är kokande innan du försöker dig på att leva på det sättet.
 
jag har precis varit ute på en treveckors vandring utmed GR7 i spanien utan kök. där finns det möjlighet att proviantera några gånger i veckan om man vill. men jag funderar nu på att skippa köket även vid nästa fjällvandring.
jag hade nu med müsli, solrosfrön, kokosflingor, jordnötter och russin, som jag blandar ihop och äter torrt vid alla måltider. lite enformigt blir det men funkar.
jag hade även med choklad.
det som jag köpte var mest bröd, frukt, yoghurt, ost och öl. och jag pallade en hel del apelsiner…
så det jag troligtvis kommer att komplettera med på fjällen är fler sorters nötter och torkad fukt, ost och skorpor.
och på så sätt tror jag att man kan klara en flerveckors vandring utan att proviantera och utan kök.

Tja, det beror ju på omständigheterna och vad man prioriterar. Men det är nog viktigt att få i sig ett ordentligt näringsrikt huvudmål om dagen. Men hur man löser det är ju upp till vara och en. ... om du kan äta lunch på fjällstationerna t.ex. Ost håller ju sig bra (om vi talar om svalare svenska väderförhållanden) och köttbullar har jag ofta köpt och tagit med - det är verkligen en tillgång att ha med. En ölbruk skulle jag personligen inte släpa på mer än max en dag. Och frukt inte mer än två dagar om jag inte var tvungen (typ expedition på fem veckor på sibiriska tundran ...) Själv vill jag nog ha både middagsmål och kvälllsmat varje dag. Det behöver jag om jag ska gå så mycket.
 
Eftersom det bara gäller några dagar och i Sverige så det enklaste är att bara köpa mat som står sig så länge som behövs.
Dag noll
Rejäl kvällsmat
Dag ett
Riktigt stadig frukost
Ät färskvaror och det tyngsta av övrig mat.
Dag 2-4
Ät det som du har med dig.

Annars köper du en större konserv av någon typ dag noll och diskar ur burken. Ett "gratis" kokkärl som du slänger i metallåtervinningen när du använt klart det.
Värmning av vatten kan du göra över en liten eld dvs du behöver ha med dig en tändare.
Med ett antal plastpåsar och det som finns i butiken av pulvermos etc så har du nu fixat maten för ganska lång tid framöver.
Lista bara ut ett sätt att hälla vatten ur burken när vattnet är kokande innan du försöker dig på att leva på det sättet.



Tändstickor är långt mycket pålitligare än tändare.

Tack för dina idéer. Detta med pulvermat har jag också funderat på. Det beror ju lite på vad de har i affären.
 
En annan sak man kan göra är ju att äta lunch t.ex. en tonfisksallad på en pizzeria och beställa en stor familjepizza medan man äter. Sen tar man med den och har på så sätt både kvällsmat och middag och mellanmål till nästa dag. Sämre om det är högsommarvärme dock!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...