Lätta skor och stegjärn?

Hej!

Jag har tänkt försöka klättra några dagar i Envers i sommar. Funderar då på att köpa några lätta approachskor med styv sula och alu-stegjärn, för anmarcher. Samt lätta gaiters till skor. Nu söker jag här expertråd kring vilka produkter?
 
Bra fråga. Som jag också gärna skulle vilja ha svar på eller åtminstone diskutera, eftersom jag kommit fram till att sommar-alpinism är den härligaste och bästa formen av all sorts klättring!

I dagsläget har jag ett par Five Ten Camp Four med black diamonds Contact stegjärn. Skorna är riktigt bra, för både vandring och klättring, men de är inte vattentäta.

Stegjärnen sitter däremot som gjutna på dem och flexar fint med skon när jag går. Smidigt att ta av och på också. Men det är inte superlätt utrustning. Stegjärnen väger 803g. De finns i aluminium också, kallas Neve och väger då 576g. Det kanske kunde vara nåt för dig?

Damasker är väl lite 90 tal eller? Behöver du verkligen det?
 
Jag har också BD contact som jag köpte till mina Haglöfs Roc Legend, just för alpina anmarscher. Skorna är vattentäta och har klättrat 4+ utan problem (utan stegjärn).

Personligen skulle jag aldrig skaffa ett par aluminiumjärn då det är för opraktiskt att inte kunna kliva på sten.
 
Som AriGold ar inne pa sa ar alu-stegjarn betydligt mer omtaliga. De bade slits fortare, och har, enligt mig i alla fall, en viss benagenhet att boja sig, aven om inte alla kanske haller med mig om det sista. Dock ar det val ofta sa att alu-stegjarn bara vager halften av vad stallegerings-stegjarnen vager.
 
Tack för alla svar.

Är det risk att aluminium går av om en promenerar på bar is? Har ingen erfarenhet av aluminiumstegjärn. Mig+utrustning kommer va över 100kg. Jag har ett par campstegjärn liggande som liknar de där bd. Men det är ändå viss viktskillnad jämfört med aluminium. Så trist att släpa på turer där det ändå är minimal användning för stegjärn.

Jag använder aldrig gaiters med storskor. Håller med om att det känns 90tal! :) Men har då gummiband under byxorna så snö Inte kan komma in. Hur gör ni med lågskor och snö?
 
Minns inte hur det är i envers riktigt, jag har bara gjort en tur där. Vill minnas att en skulle kunna knata mer de glace utan stegjärn, eventuellt med typ icebugs. Men hur brant är snön upp till klättringen? Kanske räcker med yxa och lågskor?
 
(...) lätta approachskor med styv sula och alu-stegjärn, för anmarcher. (...) Så trist att släpa på turer där det ändå är minimal användning för stegjärn. (...)
Hur branta anmarscher är det frågan om? Jag har stått inför ungefär samma dilemma, och löst det med "icke-tekniska" kahtoola-stegjärn - vikt ca 600 g i stålversion (storlek S/M). Alu väger ju mindre, men känns som en begränsande lösning, om man (som jag) räknar med att förr eller senare få passera mixad terräng.
Jag har inte testat stegjärnen på helt låga skor, me de har funkat perfekt ihop med både lätta, mjuka mid-skor, och gamla, väldigt mjuka Lundhagare ;). De går ju inte att fronta med, men kändes helt rätt på branta snöfälttraverser eller turer av typ som den på bilden.
Hur gör ni med lågskor och snö?
3/4-byxor + gaiters - även till mid-skor ;)
Tycker det blir mer flexibelt och skönare att kunna ta av/på gaiters, än att gå med långa blöta byxben även nä de inte behövs.
 

Bilagor

  • Gra? ?winicy.jpg
    Gra? ?winicy.jpg
    102.9 KB · Visningar: 936
Tack för alla svar.

Är det risk att aluminium går av om en promenerar på bar is? Har ingen erfarenhet av aluminiumstegjärn. Mig+utrustning kommer va över 100kg. Jag har ett par campstegjärn liggande som liknar de där bd. Men det är ändå viss viktskillnad jämfört med aluminium. Så trist att släpa på turer där det ändå är minimal användning för stegjärn.
...
Det finns sakert de som har lyckats att bryta piggarna, aven om jag aldrig har varit med om det eller sett det, eller varit med nagon som vager over 100 kg med packning. Jag skulle nog saga att det inte ar sa stor risk, men det kanske finns de som kan ratta mig.
 
Har inte haft problem med snö i skorna. Resårband under foten, förskole-style! Dessutom har mina brallor en klibbig gummilist längst ner på insidan som håller dem på plats på skorna.


(Skickar ett tack till Kaj S för den idén)
 
Hur branta anmarscher är det frågan om? Jag har stått inför ungefär samma dilemma, och löst det med "icke-tekniska" kahtoola-stegjärn - vikt ca 600 g i stålversion (storlek S/M). Alu väger ju mindre, men känns som en begränsande lösning, om man (som jag) räknar med att förr eller senare få passera mixad terräng.
Jag har inte testat stegjärnen på helt låga skor, me de har funkat perfekt ihop med både lätta, mjuka mid-skor, och gamla, väldigt mjuka Lundhagare ;). De går ju inte att fronta med, men kändes helt rätt på branta snöfälttraverser eller turer av typ som den på bilden.

3/4-byxor + gaiters - även till mid-skor ;)
Tycker det blir mer flexibelt och skönare att kunna ta av/på gaiters, än att gå med långa blöta byxben även nä de inte behövs.

Fin bild! Klättrar inte jättemycket mix. Men Jag har grivel rambocomb, grivel g14 och petzl lynx till mix- och alpinturer. det jag vill köpa nu är främst till glaciärpromenader På väg till klättertur Har tänkt många år att jag vill ha lågskor till detta. I envers är det rena klippturer med friktionsskor på sommaren. Dock är det glaciär på anmarch och en kan behöva passera bergschrund.

För ett par år sen gick jag ned på natillions från grepon. Var då glad över storskor vill jag minnas :)

Kahtoola ser rätt lätt ut, Ser även att camp har gjort ett par i stål och liknande vikt, nanotech tour. Nåt sånt är det nog jag söker nu när aluminium är så nedsnackat :)
 
Har inte haft problem med snö i skorna. Resårband under foten, förskole-style! Dessutom har mina brallor en klibbig gummilist längst ner på insidan som håller dem på plats på skorna.


(Skickar ett tack till Kaj S för den idén)

Allright, jag har så på mina brallor med :) var osäker om det funka bra till lågskor bara
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bultfeber Lätta långturer Norge och Via ferrata Alpin / Bigwall 2
Jokk Höga, "lätta" 2000m toppar i Norge? Alpin / Bigwall 1
R.G Skor utan tåklack? vilka Alpin / Bigwall 5
pudde Skor för isklättring, expedition? Alpin / Bigwall 18
fms504 Skor för skidbestigning? Alpin / Bigwall 3
Val av skor för klättring samt vandring Alpin / Bigwall 6
Stegjärnsfasta skor, plast eller läder? Alpin / Bigwall 3
Skor på höghöjd ? Alpin / Bigwall 3
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
Taliaferro Stegjärn och approachskor? Alpin / Bigwall 8
busnicke Vad för sorts stegjärn? Alpin / Bigwall 2
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
Onesport Små stegjärn... Alpin / Bigwall 8
The_Lost_Cyclist Söker efter varma kängor som fungerar bra med stegjärn OCH vanlig trekking Alpin / Bigwall 16
Polarnatt Lämpliga stegjärn Alpin / Bigwall 7
nsidirop Öva med stegjärn och isyxa Alpin / Bigwall 8
Avslzyx ABS-plattor på stegjärn: Behövs de? Alpin / Bigwall 3
Maskinen broddar istället för stegjärn? Alpin / Bigwall 4
Jokk Stegjärn: Petzl vs. BD Alpin / Bigwall 13
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
hammarlund Stegjärn på pjäxan Alpin / Bigwall 4
mek Stegjärn för Lundhagare och Telispjäxor, omöjligt? Alpin / Bigwall 4
kmsellin Stegjärn till meindl Island? Alpin / Bigwall 8
Kombination stegjärn/snösko? Alpin / Bigwall 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...