Bultar Kullaberg

Min skepsis till kvaliteten på en del bultar på Kullaberg gör att jag drar mig lite för att gå på de lite hårdare lederna.

I den nya förare så är ju sportlederna utsatta men det står inget om bultkvalitén.

Är det någon som vet hurvida bultar och ankare kontrollerades under skapandet av föraren, eller om de kontrolleras av någon behörig med jämna mellanrum?

Med tanke på att det är klippor mycket nära havet. De flesta "hängare" ser okej ut, däremot så är flertalet bultar (dvs själva godset som går in i klippan) ofta rost-fläckiga.

Vad tror ni? Är det bara och köra på eller ska man dra sig för att falla för hårt på Kullabergs sportleder?
 
Hur faller man mer eller mindre hårt? :/ "Behörig"? :) Välkommen till verkligheten, och djungelns lag! (ytrost är inte så farligt, genomrostat är skitdåligt. Tyvärr vet du ingenting om bulten innanför hängaren).
 
Man kan falla mer eller mindre hårt beroende på längd, slack, vinkel, etc. Vid grader som är närmre ens toppnivå faller man givetvis oftare, kanske skulle förtydliga detta.

Behörig innebär någon som har kompetens att bedöma detta. Möjligtvis någon som klättrat på kullen i många år och känner till ifall det finns någon bultproblematik.

Mitt inlägg var inte menat som någon definitiv ja/nej diskussion. Jag är intresserad av att höra folks åsikt om detta. Bedömer folk det som "säkert" eller väljer flertalet att avstå från sport på kullaberg?
 
Jag var på kullen och klättrade sport häromveckan och funderade lite i samma banor. Den nya föraren (som är helt fantastiskt fin, bra och inspirerande) nämner ju, precis som du säger ingenting om bultkvalitén. Detta antagligen för att sådant ändras över tid och då gör föraren inaktuell snabbare, men också för att man verkar valt att inte nämna ordet bult öht i boken. Jag snackade med Martin Jakobsson (en av författarna) om detta efter att jag hade varit där, då jag undrade lite om han visste om bultarna på Klart Grabben Ska Ha en Husvagn (7a på Gubbamalen) gick att klättra på (jag tyckte de såg ut som att bultarna klätt ut sig till rostiga gamla Häggstapitonger, ankaret var dock fint!). Han sa då att det bästa var att snacka med Fredrik Rapp (en annan av författarna) som enligt Martin hade bra koll på bultarnas status på kullen. Du kommer säkert i kontakt med honom på den här adressen infoATkullaberg.nu eller sök på honom på FB (dock vet jag att båda ovan nämnda herrar är i nordnorge och bestiger för tillfället, så det kanske tar lite tid med svar).
 
Fick tips av en kompis om tråden så skriver ett svar.
Att nämna i en guidebok vilket skick en leds bultar är i, är som Viktor skriver lite kortsiktigt. Därför har vi inte gjort det.

Angående kullabergs bultkvalitet;
Min uppfattning är att de generellt är i mycket god kondition. Såklart finns undantag men jag skulle nog våga påstå att du kan falla på bäst du vill på de populära och klassiska lederna. Det sitter på gubbamalen en del limbult som tyvärr är av icke rostfri kvalitet. Det är dock mest ytrost om man tittar på skipper skräck och spaceman spiff. "Klart grabben" vet jag ej hur det ligger till med. I övrigt är de så vitt jag vet fina på den klippan.

Tar man dr Strangelove som ett generellt exempel så har de petzl longlife bultar som sitter där placerats 1987. Dessa bultar är endast av A2 kvalitet och inte av den annars mer vanligt förekommande(på Kuillaberg) A4 syrafasta varianten. Trots att de snart är 30 år gamla förefaller de att vara i perfekt skick. Men visst, ett dragtest är det enda som skulle kunna ge det slutliga utlåtandet.

Vilka leder tänker du annars på Nicklas?
 
Egentligen tänker jag inte direkt på några specifika leder. Jag är ganska oerfaren vad det gäller bultar utöver "de vanliga" petzl bultarna som i princip sitter på de flesta sportleder jag stött på runt om i världen. Jag är mer nyfiken hur de som klättrat på kullen länge resonerar kring bultarnas kvalité.

Vid det här laget har jag fallit en del på dem och, som du skriver, de verkar hålla ganska bra.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...