cykling i sarek/norrland?

Jag ska inte paja tråden mer än nödvändigt. Stör mig bara på utrycket "jag ska åka upp till Norrland".
Kanske bottnar i ett mindervärdighetskomplex, vad vet jag.

Som tips till trådskaparen kan jag nämna Stekenjokktrakten som jag själv är sugen på att åka och cykla i. Stekenjokk är även känt för sitt rika fågelliv och tyvärr även äggtjuvar. Därför har länsstyrelsen beslutat att det är förbjudet att lämna vägbanan längs Stekenjokkvägen
under juni månad.

För er som inte vet var det ligger så ligger det i .......Norrland.:)

http://www.klimpfjall.se/index.php/sommar/vandring
 
Senast ändrad:
[kapning]
Som när nån säger/skriver "åka till Stockholm och gå på konsert på Friends arena" då, bara för att ta ett exempel.
Inskränkt och oförskämt men jag skulle ändå inte kallan hen för inskränkt och oförskämd. ;-)
[/kapning]
 
[kapning]
Som när nån säger/skriver "åka till Stockholm och gå på konsert på Friends arena" då, bara för att ta ett exempel.
Inskränkt och oförskämt men jag skulle ändå inte kallan hen för inskränkt och oförskämd. ;-)
[/kapning]

Snarare "Åka till Stockholm och gå på Liseberg"...
 

avslutad210712

Gäst
Snarare "Åka till Stockholm och gå på Liseberg"...

Jag är från Norrbotten och inte från Norrland - fast egentligen är jag liksom både och.....

När jag sa till en sörlänning att jag varit i Åre och åkt skidor så fick jag konstaterandet

- Jag har också varit dit så det måste vara nära där du bor

Visst hade han rätt för det är inte mer än 60 mil mellan. Så på precis samma sätt är man nästan i Gbg när man är i Sthlm. Och ändå har jag nästan 50 mil väg kvar innan jag är uppe i norra delen av länet.

Eller som en som jag känner (till) som skulle göra ett antal besök på en stor del av vårdcentralerna i Norrbotten. Hon/han/hen skulle bo i skidorten Rikgränsen och åka bil ner till Gällivare, Överkalix, Övertorneå, Haparanda och tillbaka. På en dag. Och varje besök tar en timme. Dessutom en helt sann historia om en från Skåne.
 
... Som tips till trådskaparen kan jag nämna Stekenjokktrakten som jag själv är sugen på att åka och cykla i. ... http://www.klimpfjall.se/index.php/sommar/vandring ...
Om jag inte minns fel så har jag haft några kopierade papper med cykeltips som fotografen Krister Berg hade gjort, kanske var det samma texter som finns på din länk. Om jag minns rätt bodde han i trakten och var en riktigt bra stigcyklist. (Info om han fortfarande fotar friluftsliv skulle vara en urspårning jag skulle gilla.)

... Jag skulle rekommendera sträckan Saltoluokta - Sitojaure med någon dagastur från Salto mot Pietsaure. Även det är tekniskt men går kalas.
I höstas roade jag mig med att leta cykelbara områden ovan trädgränsen i Sarek-Kebnekaise-trakten på GoogleEarth. Ulldevisdouttar som gränsar till ditt tips var ett av två områden som väckte nyfikenhet. Finns något som går att cykla i de trakterna eller hoppas jag bara?


Den andra funderingen är att starta från Årosjokk ca 15 km öster om Nikkaloukta, putta uppför backen, fortsätta norrut och sedan vika upp i Leavasvaggi tills stenigheten sätter stopp. Eventuellt med fortsättning norrut från där man mötte Leavasjohka. Samma väg tillbaka. Kass- eller kalas-cykling?


"Utvandraren" här på Utsidan har fantastiskt sköna RideReports på Happymtb. Just nu hittar jag Ammarnäs-Hemavan http://happymtb.org/forum/read.php/1/2185086 och en från norra Finland (förlåt!) http://happymtb.org/forum/read.php/1/1704538 .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutat 73229 Cykling - Jokkmokk - Riksgränsen via Norge Mountainbike 9
Koralltickan Bra cykling i alperna Mountainbike 11
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
magnusma Bortglömd cykling i världsklass? Mountainbike 1
claesw Cykling mm i Italien Mountainbike 3
Hasse_70 Cykling runt Ljungdalen/Helags Mountainbike 3
mtbsmuffe Tält för cykling utan vagn Mountainbike 4
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
M-Nilsson Cykling i fjällen? Mountainbike 8
agathon cykling på kungsleden Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
leachen Nackareservatet, eventuellt förbud mot cykling. Mountainbike 31
pagren Cykling vid Torpshammar-Fränsta Mountainbike 0
oxr Möte om cykling i Ursviksområdet Mountainbike 0
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
Todt Nack- och ryggvärk vid cykling Mountainbike 5
bergholm Utslag efter skogs-cykling Mountainbike 16
johanv Cykling Upplandsleden Mountainbike 12
silfver76 Cykling i Hälsingland Mountainbike 0
hsalberg Klantig cykling i Hellas 16/3! Mountainbike 1
Osvald cykling i Lund/Malmö området?!?! Mountainbike 6
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Mountainbike 1
vmemam MTB cykling i Åre/Grövelsjön Mountainbike 1
apaajn Kombinera löpning och cykling Mountainbike 1
jonssonmartin Cykling på Utö Mountainbike 0
Kavuboy Cykling Järvafältet Mountainbike 0
fiddeliten cykling på kungsleden Mountainbike 6
Cykling coh andra äventyr på Corsika. Mountainbike 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...