militär torrmat?

Jag har testat den brittiska varianten av rat-packs. De hade en alu-påse med färdigkäk i en försluten plastpåse (som huvudrätt alltså). Hela alupåsen värms i varmt vatten och öppnas därefter för att käkas. Faktiskt helt okej käk, även om det såg ut som jag ätit det, kastat upp det och nu skulle ge mig på ett försök till (s.k. idissling). Vatten i förpackningen har ju sina fördelar i regioner där vatten ej finns att tillgå, men det väger ju. Skulle kanske inte köpa det, men fick ett litet lager i gåva. Deras brewkits är rätt söta också; socker, skummjölkspulver, buljongdryck, snabbkaffe, sockerfritt tuggummi (det är för tandhygien för de som inte fattat den detaljen) och sist men inte minst, vitt te (alltså snabb te med mjölk i, ingen dricker väl sitt te utan mjölk?).
 
jag säger som Tyke:(finsk brytning) jag gillar inte att snaska kotte


men man lär väl varken finna sjögräs eller kottar på kalfjället
 
frystorkad mat

Jag tycker att real meal är rätt gott. Och riktigt mycket enirgi i.

Real meal till försvarsmakten "gröna påsen" är mer energi i än vad den civila varianten "orange påse" Det jag har läst nu är att det testas inom försvarsmakten om ny "gul påse" Som ska vara samma energiinehåll men fler blandning på rätter.


Mer information om civila rätterna finns på http://www.getout.se/index.asp?sid=456

Civil påse
LM5200SU.gif


Grön påse
3616_0.jpg


Kan ju tillägga att det är betydligt billigare med civila varianten. Har man möjlighet ska man ta ut gröna påsen. Bra hållbarhet med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
JockeSo Vegetarisk Torrmat likt Real turmat Friluftsmat 10
zzeezz Real Torrmat? Friluftsmat 31
pedhan Blä Bands torrmat Friluftsmat 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...