Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Faktiskt en kniv som jag skulle tänka mig att äga. Påminner i sin "smäckra spädhet" om min Benchmade 612 Leopard:

Oj, har du en sådan? De är riktiga skönheter. Minns att jag kikade på dem i gamla Fällknivenkataloger på den tiden det begav sig.

Jo Pattadan är trevliga på massor av vis om man är medveten om vad man köper. Har till och med haft med den i skogen nu där den förvisso brukats försiktigt. T ex var jag noga med att inte tappa den på någon sten eller så. Den utsattes inte heller för "ryska test" (sådana man kan ta del av på Youtube) eftersom jag är helt säker på att kniven går av om jag kör in den i ett träd och hoppar på den eller använder den som hävstång.

Men i diverse färskt trä skär den förbaskat bra till och med även om det inte var därför jag köpte just den här kniven. Men den fungerade som försmak då jag är bra sugen på äkta vara!

/ J
 
Fritera Opinel

I början av sommaren provade jag att fritera en Opinel No7 för att göra den mer fuktsäker. En liten rapport om hur det gick:

Först togs låsringen bort. Slipade sedan av lack och runda av hörn för att göra den lite mjukare i handen - sedan sandpapper till matt slät yta.

Kniven las i solrosolja ( det som fanns till hands hemma) och på med gasköket. Bladet hölls ovan ytan så gott det gick med en träpinne och det fanns en tång till hands för att plocka upp kniven. En termometer och brandfilt + en kopp kaffe, jag är klar!

Sedan var det bara att köra på, jag höll temperaturen under 170grader för att undvika att härda om stålet. Det bubblade en del ur skaftet, antagligen både luft och vatten. Efter en 25minuter hade det lugnat ner sig, men inte blev handtaget så där vackert djupbrunt, så jag drog på temperaturen till över 200grader, men såg till att bladet inte badade för mycket. Det blev allt brunare... Till slut var tålamodet och kaffet slut sedan länge och jag tog upp skaftet. Torkade av överflödig olja och lät kniven torka.

När kniven var torr hade trät rest sig igen, så jag slipade fibrerna och behandlade med något möbelvax vi har hemma för ädelträbord. Bladet satt nu väldigt löst kring sin pivot-sprint så jag knackade till sprinten med en hammare till lagom tröghetsgrad igen och satte sedan på låsringen. Klart godkänt resultat på utseendet!

Men projekt var ju inte till för utseendets skull utanför att göra en mer fukttålig kniv för uteköket som inte sväller så att bladet fastnar då den är blöt. Testet blev en framgång, jag har avsiktligt lagt kniven i baljan med diskvatten under diskningen för att provocera. Det blev lyckat, för bladet var lika trögt att röra både i torrt och vått skick!

Det är en riktigt bra kniv för resematlagning men en No7 är lite kort... En No9 eller No10 kanske är bättre, nu får jag handla en till kniv och börja om, så bra ;) !

/Andreas
 

Bilagor

  • Koka_kniv_utrustning.jpg
    Koka_kniv_utrustning.jpg
    100.4 KB · Visningar: 1,040
  • Kokad_kniv.jpg
    Kokad_kniv.jpg
    79.1 KB · Visningar: 1,088
Koka in oljan var ju en ide! Får provas vid tillfälle.
Här kommer lite av årets alster som precis blivit klart. Håll tillgodo!
 

Bilagor

  • _DSF8384.jpg
    _DSF8384.jpg
    97.4 KB · Visningar: 1,080
  • _DSF8388.jpg
    _DSF8388.jpg
    56.5 KB · Visningar: 1,077
  • _DSF8394.jpg
    _DSF8394.jpg
    58.6 KB · Visningar: 1,040
  • _DSF8411.jpg
    _DSF8411.jpg
    76.6 KB · Visningar: 1,064
  • _DSF8414.jpg
    _DSF8414.jpg
    173.6 KB · Visningar: 1,090
  • _DSF8419.jpg
    _DSF8419.jpg
    180.9 KB · Visningar: 1,106
Ush vad usel jag varit på att följa denna tråd, men jag hamnade i alla fall under några jättefina knivar Kjell :)

Jag måste uppdatera mig lite i diverse trådar som denna, men jag tänkte även uppdatera om hur min knivgarderob ser ut idag, samt be om tips om tänkta köp.

Fiske:
Mora 2000 och en filékniv från Rapala (osäker vad det är, hade en bunt filéknivar från föräldrar, marknader, uppväxt och liknande - och då jag i sommar lade nät med min morbror som är en fena på att filea gick vi igenom dem alla och den vann - han tyckte den var djäkligt bra och Buck, Fiskars och några nonames fick dyngstryk)

Bushcraft:
Casström no 10 och Condor Rodan 10 1/2" (rejäl pjäs, alternativ till liten yxa)

Korvkniv:
Eka Swede 8

Jakt:
Swingblade, smidig kniv från Kimmo (bild finns sedan tidigare) och liknande fulltång från Seved (där jag ännu inte fått på vettigt trä, har hittat en fin bit och grovsågat till den bara...provisorisk furu på sedan länge), stickkniv från Erik Kågström (se bild) och slaktset från Biltema :)

Köksknivar:
Calphalon Katana set med över 10 år på nacken plus diverse presenter från jobbet och liknande.

Slipdon:
Sharpmaker, Fällkniven DC3 och Brommeland Gunleather Loaded Leather Pocket Strop, 6" x 2" (Eka Firesharp då jag snickrar och Chefs Choice Diamond Hone 463 Asian i köket sedan länge)

Tänkta inköp:
Diamantstavar till sharpmaker och en eller ett par riktigt bra (och prisvärda) köksknivar att ersätta befintliga knivar med, samt en till filékniv för köket då jag inte vill ha samma till t.ex. gravad lax som jag tar ur och filéar fångad fisk med...

Jag tar gärna tips på ett par köksknivar som skulle kunna klara det mesta i ett hemmakök tillsammans med en ny filékniv - som mycket väl skulle kunna bli en till Rapala, även om en som passsar ihop med nya köksknivarna inte skulle skada.

(Jag tycker t.ex. att Masakage - Kumo ser väldigt intressanta ut, men har ingen aning om de är lika bra som de kostar och är snygga)
 

Bilagor

  • kniv.jpg
    kniv.jpg
    116.8 KB · Visningar: 984
Patbu. Tack för den utförliga bra posten.

Det här är en mega lång tråd. Igentligen allt för omfattande för att kunna leva vidare men allt följer inte logikens lagar. Därför är det så viktigt att vi som gillar att ha svensk läsning om knivar fortsätter att posta lite seriösare och längre inlägg ibland.

Jag vill kommentera din sving Blade. Jag har också en sådan och anser att den är väldigt bra till älgjakt. Visst är det ett visst problem med rörligheten i konstruktionen vad gäller ansamlingen av grojs men man får diska ordentligt och då tycker jag fördelarna väger tyngre än nackdelarna. Otroligt bra framför allt inuti kroppen med det böjda bladet utan spets. Bladen är det såna som jag gillar på en älgkniv, uppsvängd spets samt inte alltför hårt vilket gagnar strigling och slipning i fält. Jag tycker passformen på att sliret är under all kritik men kniven sitter ju dock fast så det passerar väl gränsen för brukligt. Jag brukar oftast ha den ihop med styckkniven i ryggsäcken och ha en vanlig kniv som ger lite mer ägarglädje i bältet.
En sak jag funderar på när jag läser din post. Du använder inte kniv i vardagslag, typ EDC fällkniv?

Bosse
 
Jag gillar också swingblade, den är amrans praktisk - köpte t.o.m. en extra senast xxl hade den för en femma och en fimp, bara för att.

Brukade ha swingblade och en roligare kniv i bältet, men nu har jag tänkt testa med Hunter XT i ficka/väska istället och se hur den funkar...även om den rimligen är ännu värre med att få bort gojs...

Nej, jag har ingen vardagskniv, bara ett multiverktyg från Gerber på jobbet (ibland, sällan då jag verkligen behöver det)

Jag brukar normalt vela i evigheter om alla inköp, men till köket vart det Kashima Warikomis kockkniv 24 och tranchering 27, de verkar väldigt trevliga. Tänkte komplettera dem med Frosts styckkniv 16(7159) och filékniv 20(9197)
 
Och för trådens fortlevnads skull kommer här ytterligare ett inlägg. Förvisso en länk men ändå! :)

Det var dags för mig att äntligen skriva om ett ämne som egentligen ligger mig varmt om hjärtat och därför funnits på "att göra listan" sedan länge, nämligen kockknivar.

Först ut på plan är en kniv som relativt nyligen släppts från Fällkniven och som ingår i deras "SK"-serie. Den har döpts till "Erna" och fått tillägget "the mobile BBQ-knife".



Kniven har sina fördelar men är långt ifrån perfekt och det finns en del justeringar jag hade gjort på den om jag designat den kan jag tillägga.

/ J
 
Ush vad usel jag varit på att följa denna tråd, men jag hamnade i alla fall under några jättefina knivar Kjell :)

Jag måste uppdatera mig lite i diverse trådar som denna, men jag tänkte även uppdatera om hur min knivgarderob ser ut idag, samt be om tips om tänkta köp.

Fiske:
Mora 2000 och en filékniv från Rapala (osäker vad det är, hade en bunt filéknivar från föräldrar, marknader, uppväxt och liknande - och då jag i sommar lade nät med min morbror som är en fena på att filea gick vi igenom dem alla och den vann - han tyckte den var djäkligt bra och Buck, Fiskars och några nonames fick dyngstryk)

Bushcraft:
Casström no 10 och Condor Rodan 10 1/2" (rejäl pjäs, alternativ till liten yxa)

Korvkniv:
Eka Swede 8

Jakt:
Swingblade, smidig kniv från Kimmo (bild finns sedan tidigare) och liknande fulltång från Seved (där jag ännu inte fått på vettigt trä, har hittat en fin bit och grovsågat till den bara...provisorisk furu på sedan länge), stickkniv från Erik Kågström (se bild) och slaktset från Biltema :)

Köksknivar:
Calphalon Katana set med över 10 år på nacken plus diverse presenter från jobbet och liknande.

Slipdon:
Sharpmaker, Fällkniven DC3 och Brommeland Gunleather Loaded Leather Pocket Strop, 6" x 2" (Eka Firesharp då jag snickrar och Chefs Choice Diamond Hone 463 Asian i köket sedan länge)

Tänkta inköp:
Diamantstavar till sharpmaker och en eller ett par riktigt bra (och prisvärda) köksknivar att ersätta befintliga knivar med, samt en till filékniv för köket då jag inte vill ha samma till t.ex. gravad lax som jag tar ur och filéar fångad fisk med...

Jag tar gärna tips på ett par köksknivar som skulle kunna klara det mesta i ett hemmakök tillsammans med en ny filékniv - som mycket väl skulle kunna bli en till Rapala, även om en som passsar ihop med nya köksknivarna inte skulle skada.

(Jag tycker t.ex. att Masakage - Kumo ser väldigt intressanta ut, men har ingen aning om de är lika bra som de kostar och är snygga)


Tack för det bidraget till tråden! Alltid roligt att se vad folk gillar och använder. :)

Själv ämnar jag spä på tråden med ett bidrag i form av ytterligare en recension på en spännande kniv som jag upptäckte av en slump. Jag fastnade för linjespel och elegansen men nu är det hur praktisk den är som trumfar det.

Kniven är en "EDC"/fickkniv/brukskniv vid namn "Dan1". Märket är Viper och de görs av Tecnocut som är en Maniagobaserad Italiensk tillverkare. Designer är Tommaso Rumici som är frilansande designer (bland annat) och har en rad modeller på sitt samvete bland annat för Fantoni.


Viper%20Opening.JPG

Den är spännande såtillvida att den är en flipper som inte flippar och har ett lås som inte låser.





/ J
 
Kniven är en "EDC"/fickkniv/brukskniv vid namn "Dan1". Märket är Viper
Det var inte länge sedan denna kniv diskuterades på BF och liksom då så anser jag att kniven i stort sett är kanonfin med ett enda undantag, nämligen att bladet är alltför brett. Det kan vara bra när man anbringar helt raka skär men inte lika bra om man måste vrida/knixa med kniven i mer delikata skär, som t ex i samband med svamprensning och viss matprepp.

Men som sagt, de många fördelarna överväger klart den enda nackdel som finns. Till fördelarna hör avsaknaden av ansats, bra stål, grepp, en fickklämma vars placering resulterar i att hela kniven sitter i fickan och inte syns för nyfikna blickar, samt att kniven inte är överprissatt.

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...