Askeladda

Under sommaren har jag lekt med en Askeladda (plast eka från 60 talet ) med motor, segel och rodd möjlighet.

Seglingen är det jag fastnat mest för och vill ha lite tips på en ny modell som har motor och segel funktion. Någon som har tips ?
 
Det är omöjligt att ge dig några vettiga svar med så lite information. Men om du svarar på följande frågor kanske vi kan komma en bit på väg:

- vad vill du använda båten till? Skall du segla dagsutflykter från hemmahamnen eller vill du kunna vara ute flera dagar i streck? Och i så fall, skall du sova på/i båten eller tältar du hellre på land? Och vilken typ av vatten vill du segla på: insjö, skärgård, öppen kust eller världshav?
- vilken budget har du? Självklart lär det vara en kompromiss mellan pris och prestanda, men hur mycket pengar, som mest, får båten kosta?
- kommer du att segla ensam eller med en besättning? Om du har besättning ombord, hur många kommer att kunna segla båten, utöver du själv?
- hur mycket har du lärt dig om segling och segelbåtars hantering? Askeladden lär vara en ganska liten båt, men kan du tänka dig hantera en större båt? Och i så fall, hur stor, med tanke på antalet personer du vill ha ombord?
 
Svar

Det är omöjligt att ge dig några vettiga svar med så lite information. Men om du svarar på följande frågor kanske vi kan komma en bit på väg:

- vad vill du använda båten till? Skall du segla dagsutflykter från hemmahamnen eller vill du kunna vara ute flera dagar i streck? Och i så fall, skall du sova på/i båten eller tältar du hellre på land? Och vilken typ av vatten vill du segla på: insjö, skärgård, öppen kust eller världshav?
- vilken budget har du? Självklart lär det vara en kompromiss mellan pris och prestanda, men hur mycket pengar, som mest, får båten kosta?
- kommer du att segla ensam eller med en besättning? Om du har besättning ombord, hur många kommer att kunna segla båten, utöver du själv?
- hur mycket har du lärt dig om segling och segelbåtars hantering? Askeladden lär vara en ganska liten båt, men kan du tänka dig hantera en större båt? Och i så fall, hur stor, med tanke på antalet personer du vill ha ombord?

Jag har en stuga vid en liten sjö. Ca 1-2 km tvärsöver sjön och vill ha ett leksak för mig på sommaren. Om det går att sitta fler kan det vara ok men det är mest segellek jag är ute efter. Hamnen är en sandstrand så någon köl kan jag inte ha. Jag tror mig kunna segla men givetvis man är ingen mästare efter en vecka i Gunnars seglaskola. Jag sneglar mot finnjolle tror jag det heter men gillar roddbåt/ segelbåt som Askeladdan. Pengar handlar bara om att övertala övriga i familjen.
 
En Trissjolle är aningen mer segelbât än en Plaskeladden.
Lite snabbara sâ blir det typ Flipper.
505 - 606 jollar, stadiga men hyfsat kul o segla.
Med liten kajuta, Crescent Skipper, men seglar lite trögt.

Och sâ finns det hundra modeller till.
 
Trissjolle

är även mitt förslag. OK-jolle Snipe med flera jollar skulle ge bättre seglingsegenskaper än Askeladden. För Askeladden eller Trissjolle talar att de tar lite fler personer. Motor behöver du väl inte på din lilla sjö?

Thure
 
Motor

är även mitt förslag. OK-jolle Snipe med flera jollar skulle ge bättre seglingsegenskaper än Askeladden. För Askeladden eller Trissjolle talar att de tar lite fler personer. Motor behöver du väl inte på din lilla sjö?

Thure

Nej motorn fick jag med när jag köpte båten men det händer att det är vindstilla och att man vill åka snabbare till glasskiosken.
 
Vi hade en Trissjolle när jag var liten. (Länge sedan...) Vi seglade för nöjet och åkte med motor för "transport". Såvitt jag minns så hakade man bara av rodret och satte motorn i mitten så det var som vilken snurrebåt som helst. Masten var ostagad och nedstucken i ett hål på fördäcket så den var bara att lyfta bort.

Men det kan vara olika. Trissjollen har visst funnits som både kappseglings- och familjebåt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...