Dags köpa LED-lampa?

Nån som prövat denna P7?

För den som trots årstiden behöver cykelljus (på VR kanske?) så har DX nu annonserat en ovanligt komplett P7-cykellampa till bra pris
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25149

Några synpunkter på lampan:

-Sladden kommer ut på framsidan av fästet. Verkar bakvänt.
sku_25149_2.jpg

Hej!
Är det nån som prövat denna?
Hur ser fästet ut? Jag får inte riktigt grepp om det på bilderna. Är det med Gummisnoddarna?
Om ni tror att den kan vara för bländande. Hur kan man bygga om den?
Batteripacket. Hur och var fäster man det?

Tack/h
 
Hej!
Är det nån som prövat denna?
Hur ser fästet ut? Jag får inte riktigt grepp om det på bilderna. Är det med Gummisnoddarna?
Om ni tror att den kan vara för bländande. Hur kan man bygga om den?
Batteripacket. Hur och var fäster man det?

Tack/h
Nej, inte testat. Fäste med o-ring (se haken på framsidan av lampfästet).

Självklart bländande, du kan vrida ner lampan i backen eller tejpa för delar av glaset. Inget av alternativen är väl att föredra. Inte köper man en lampa för att sen medvetet göra den sämre? Om det är viktigt för dig att minska bländrisken, köp en lampa som t ex uppfyller de tyska lagkraven (StVZO).

I Håkans länk ser man en liten väska, antar att man kan hänga den på styret eller styrstammen (eller med förlängningskabel stoppa den i ryggfickan).
 
väntar på leverans

Köpte först P7 med ett batteri. Vilket drag..... batteritid på en timme vilket betyder att jag "måste" byta vid jobbet eftersom det tar 40 minuter. Men kör man på lågläget så motsvarar ljusutbytet en "maglite D4". Eftersom det är ljust ute fortfarande när jag cyklar så kör jag bara på lågläget och 4 dagar med 2 x 40 minuter = 5 1/2 timme lys på samma batteri har inte varit något problem.

Lampan bländar, det är sant och inte bra.
Vinklar man den nedåt så kommer den att blända mindre :) men lyskäglan blir då 5-10 meter. Klart bättre än alla cykelbelysningar jag har sett.

Har man lampan rakt fram så lyser den minst 50 meter. Håller man handen ovanför så får man en rätt skarp halvljusbild.

Problemet jag har med "ficklampsmodellen" är att den är framtung. Det finns en tvåbatteri modell också, den kan vara bättre balanserad.

Det jag önskade av lampan är en hel/halv omkopplare vid handtaget. När jag såg cykelmodellen har fristående batteri så insåg jag att inkoppling av en extern hel/halv omkopplare skulle bli mycket lättare. Att den sedan verkar mindre framtung är också ett plus.

Planen är att fixa en skärmmössa till den för att minska bländningen.

Beställde för 2-3 veckor sedan, vi får se när den dyker upp.

/Janne
 
Inte så enkelt

Det jag önskade av lampan är en hel/halv omkopplare vid handtaget. När jag såg cykelmodellen har fristående batteri så insåg jag att inkoppling av en extern hel/halv omkopplare skulle bli mycket lättare. Att den sedan verkar mindre framtung är också ett plus.

Det blir nog inte så enkelt som du tror, tyvärr

Strömbrytaren är nämligen integrerad i lamphuset, den sitter baktill och har en grön/röd LED i sig.
Dessutom sitter den monterad på LED-drivaren, så skall du ta loss den blir det en del lödande.

sku_25149_3.jpg

Under den blå plasten sitter strömbrytaren
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25149
 
Senast ändrad:
ett fulmeck, jajamen

räknar helt kallt med att ställa lampan på "helljus" och låta den vara där.
Min omkopplare på styret skall då vid helljus sända hela batterispänningen till lampan och vid halvljus pulsa fram batterispänningen.....

ett fulmeck jag vet, men fungerar det så passar det den late..... skulle omkopplaren gå sönder så kan man bara koppla batteriet direkt som det är tänkt. Det är bara att hoppas på att den interna strömbegränsningen är snabb nog så att det fungerar.

/Janne
 
tullen har hört av sig

Paket sänt den 26 och brev från tullen i dag den 16.
Så tre veckor hittils. men nu är ju lyset i Sverige iallafall.

/Janne
 
man behöver inte hel/halv

Har kört några kvällar när det varit nattsvart ute. Vill man som jag snitta 30 km/timmen så räcker det inte med lågläget på lampan (min encell P7 ficklampa) I går körde jag över en hög som såg ut aom "SJ mackadam" som någon hade tappat vid väggrenen. Risk för dubbelpunka. Det som är riktigt kul är att på "fullt kräm" så ser man ljuskägglan även när bilisterna kör om, deras halvljus "dränker" inte mitt ljus :))

Sände en epost till Tullen med undran hur länge de skall ha mitt packet. Fick svaret att det legat på ICA sedan den 19/10 svartet var dock utan paketnummer...... svårt att tänka självständigt ibland.

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avsl0912 Så var det snart dags igen! Haparanda-Ystad på 1 hju1! Långcykling 12
dangermouse Dags för ny cykel Långcykling 5
Flyktsodan Köpa Thorn sherpa Långcykling 11
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Nitsson Köpa Svenska Cykelsällskapets kartor (Sverigeleden) i Stockholm? Långcykling 2
graylingman Min sambo vill köpa en ny cykel! Långcykling 13
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
Tommy O Köpa begagnad cykel Långcykling 4
swed-ontour Köpa cykel utomlands Långcykling 17
Filip_L Köpa ny cyckel Långcykling 1
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
rogermadsen Köpa cykel i USA eller Sverige Långcykling 4
sebr0ck Köpa cykel. Ny, begagnad, online? Långcykling 9
mekstr Köpa cykel Långcykling 3
Albertsson Var köpa Ortlieb i Göteborgsområdet ? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
moho Köpa styrväska Långcykling 1
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
Olle Palmqvist Köpa racercykel Långcykling 2
plp Skillnad köpa beg. cykel privat eller av handlare? Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
knucko Köpa Cykel Långcykling 1
highlandpark köpa nytt eller rusta upp? Långcykling 18
mejsel Köpa begagnat, vad tänka på? Långcykling 0
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
sjuttis Var köpa touringcykel? Långcykling 5
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...