Nu bär det äntligen ut!! ...

Fortsättning;

1/ Barfotapremiär.

2/ Innanfönstren plockas bort å vårens välljud silar in.

3/ Mammasnoken på sin vanliga kvällssolplats bredvid stugtrappen.

4/ Typiskt mig; byggde fästet bakåfram :) men de funkar nog ändå, en fördel är att tyngdpukten kommer mer midskepps i uppfällt läge.
"Inget ont som inte har nåt gott med sig" :)

5/ Brossan kommer hem från en stillsam kvällssegling.

6/ "Gräddnos" ; min nya "Bill" :)
 

Bilagor

  • 009.jpg
    009.jpg
    64.4 KB · Visningar: 570
  • Rotation of 007.jpg
    Rotation of 007.jpg
    98.9 KB · Visningar: 577
  • 046.jpg
    046.jpg
    67.8 KB · Visningar: 581
  • 070.jpg
    070.jpg
    36.6 KB · Visningar: 651
  • Rotation of 035.jpg
    Rotation of 035.jpg
    48.2 KB · Visningar: 576
  • 010.jpg
    010.jpg
    39.6 KB · Visningar: 583
Den 23:e april bar de ut igen, oturligt nog så hann ja inte få min nya kikare*. Alltid en befrielse att sätta sig i båten å stäva ut mellan öarna.
Största fördelen me vischan är att man slipper föra sig å man kan klä sig hur fasen som helst, och gå barfota!!
Sankt Anna skärgård är betydligt mindre bebyggd/exploaterad än stockholms, en fördel för det rörliga friluftslivet.

Nåra örnar mötte, nästan som vanligt å gott om småfågel på hemmaudden, tyvärr uteblev näktergalningen för andra året??! men desto fler trädgårdssångare å den med ännu vackrare sång; svarthättan, stare å törnskata tillbaka efter flera års bortavaro, och nytillskottet i våras; rosenfinken och ett kort besök av en av mina favoriter; den stora å vackra skräntärnan, som försvann från innerskärgården för 20-30 år sedan å numer endast finns på ett par skyddade ställen i de yttre regionerna, tack för titten :)


De senaste åren har det inte blivit så mycke båtluffande/tältande, men med 1800-talsstandard på hemmaudden utan el, vatten, dator, kylskåp (plåtlåda nergrävd i marken) å en kåk med fritt tillträde för häckande möss, övervintrade snokar i farstun, vesslor, mink med flera, kan man nog säga att ja har "utsidan även inomhus, å träd in på knuten ökar på den känslan.

De tog sjukvården 7 månader att ge mig en kortisonspruta för att lindra värken av den avslitna senan i vänster axel, på 3-4 dagar försvann värken med 90%!!!!!! och ja har fått "recept" på varsam rodd av sjukgymnasten, men ingen paddling än :-( men till sensommar / höst borde det gå.

Så än en gång ska ja försöka mig på en rodd, segel å elsnurra-tält-tur framöver, nu fattas bara ett bra batteri som tål många urladdningar, och mitt "konststycke" att bygga motorfästet bak å fram löste sig genom att såga av det, vända på det å skruva fast det igen, skam den som ger sig :)

Skrev en del om min uppväxt (för Nordiska museets kulturhistoriska/etnologiska undersökning) då vädret skiftade starkt å snabbt mellan värmebölja med molnfri himmel till rejält kallt å behövligt ösregn.

*Pentax Pappilon II 6,5x21, kombinerad fjäril, fågel å -sjökikare, 30 års garanti, 2000pix.

ps ursäkta om ja upprepar mig! ds

Bilder;
-Mössens sedvanliga bus, att peta omkull farsans seglingspokal!

-Ett exemplar av den mycke ovanliga
Pollaralen / Alnus gluttinosa pollariensis :)

-En värmande brasa när kyla å regn slog till.

-Trevligt skrivsällskap (min käresta Tösa, till låns av bror med fru).

-Motorfästet innan avsågning å vändning.
 

Bilagor

  • Rotation of 005.jpg
    Rotation of 005.jpg
    96.2 KB · Visningar: 540
  • Rotation of 004.jpg
    Rotation of 004.jpg
    89.1 KB · Visningar: 539
  • 008.jpg
    008.jpg
    65.3 KB · Visningar: 537
  • 026.jpg
    026.jpg
    31.3 KB · Visningar: 534
  • Rotation of 017.jpg
    Rotation of 017.jpg
    69.6 KB · Visningar: 562
  • 066.jpg
    066.jpg
    33 KB · Visningar: 547
Suveränt nytillskott! för studium av fjärilar, fåglar å sjöbruk, prisvärd, runt 2000kr.

Nu bär det ut igen! sen ja fått ordning på kylningen av Rödluvans nyservade! motorn ämnar ja mig ut på nåra tältnätter å bland annat testa om nya liggunderlaget håller tätt, och för att motverka lufmadrassskvalpet ska ja prova med ett tunt vanligt liggunderlag ovanpå, de blir nog i regionerna nordost om arkösund, som på bilden.

god friluft!
 

Bilagor

  • 004.jpg
    004.jpg
    41.4 KB · Visningar: 499
  • 036.jpg
    036.jpg
    51.5 KB · Visningar: 495
  • Bilder från mobilen ericson elm 792.jpg
    Bilder från mobilen ericson elm 792.jpg
    113.1 KB · Visningar: 528
Åter på landbacken efter 15 vederkvickande datorbefriade dagar i spenaten :)

Fortsättning följer, go helg!!
 

Bilagor

  • Rotation of 022.jpg
    Rotation of 022.jpg
    87.2 KB · Visningar: 488
Fortsatte mitt stölleprov med elektrifieringsarbetet av lillsnipan, utan missöden! denna gång och testkörde ett varv runt ön :)
Kraften/styrkan är det inget fel på (drygt 24kg) med 2 personer ombord gjorde hon drygt 3 knop på 3:ans växel (5 växlar totalt, å 3 bakåt).

Har grämt mig emellanåt att ja lagt ut 6.100 på den här leken, men det har visat sig att ja inte har lagt ut ett enda öre från min grundekonomi! utan på extramedel utanför; 2.600 från en lungfond, försålda böcker 3.000 (mest tjänstelitteratur från min tid som båtskribent) och sålt Kajsa-Wargs första rigg å segel + vant å diverse beslag, drygt 700.
Inte "illa pinkat av en trähäst" som farsan skulle ha sagt :)

Som ja kanske nämnt tidigare så bestämde ja mig för att nån gång skaffa en elmotor efter en sagolik färd från de yttre regionerna in till fastlandet i totalt bleke, som gast ombord i min goda vän å seglarbroder Tord Kempes egenritade å byggda Strandskata.
Att ljudlöst glida fram bland kobbar å skär å samtidigt höra både småfåglar från öarna och sjöfåglar, de var obetalbart!!

Nu fattas bara att koppla solpanel å regulator, som broder-elingeniör får göra, för ja kan ingenting om watt å amper :)

En solig å varm dag efter att ja lämnat av vännen lasse H på fastlandet såg ja en skock svart/vita kvigor på en grannö, som ja givetvis var tvungen att hälsa på! de var nyfikna å orädda så ja hade dem strax runt omkring mig där ja satt på den torra strandmaden, nåra vågade komma fram å nosa å ja fick en å annan blöt puss :)
njöt stort av lugnet å sällskapet, blev trött å la mig ner, å somnade!
vilken känsla att vakna av att ha 25 kvigor nära runt omkring sig, hälften liggandes å idissla å resten upprätt betande!!!

Det minner mig om barndomen på ön då kor, kvigor, tjur å stutkalvar var mina bästa vänner, å de senare som ja lekte å brottades med, till mors förskräckelse! mest oron för att ja skulle få ringorm (ett slags skabb) men som ja märkligt nog aldrig blev smittad av?!

Premiären av nya kikaren* föll väl ut, mycke kikare för 2.000, knivskarp, närgräns 50cm!! + vidvinkel, så perfekt för fåglar å fjärilar å bara 6,5 gångers förstoring gör den åxå perfekt på sjön, ett minus, inte vattentät, men man kan inte få allt! med en vattentät påse reder det sig nog.

*Pentax Pappilon II

Bilder:
2/ Trevligt att Kajsa-Wargs segel å rigg kommer till användning igen, kamrat petter M har köpt en fin gammal eksnipa på 6x2 meter med inombordare som han vill kunna segla med.

3/ Uddens -å troligen öns -enda Nattviol/orkidé, doftar ljuvligt på kvällarna!

4/ Den ovanliga "Rorkultsärlan".
 

Bilagor

  • Strandskatan Tord Kempe_20160118_0001.jpg
    Strandskatan Tord Kempe_20160118_0001.jpg
    50.7 KB · Visningar: 468
  • Rotation of Rotation of Resize of 2006-01-08 074.jpg
    Rotation of Rotation of Resize of 2006-01-08 074.jpg
    49.7 KB · Visningar: 449
  • Rotation of 048.jpg
    Rotation of 048.jpg
    106.4 KB · Visningar: 444
  • Rotation of 027.jpg
    Rotation of 027.jpg
    91.6 KB · Visningar: 442
  • 004.jpg
    004.jpg
    41.4 KB · Visningar: 443
Nyss nämnda kvigor och rättvänt motorfäste.

Med fällbart roder å sidosvärd är det bara att segla rätt upp på land!
 

Bilagor

  • 106.jpg
    106.jpg
    49.3 KB · Visningar: 445
  • 101.jpg
    101.jpg
    61.5 KB · Visningar: 445
  • 085.jpg
    085.jpg
    66.5 KB · Visningar: 443
De blev en vecka bland skären, nu till stenöknen / "Tjockhult"

Bilder:
-Nödspri, glömde originalet hemma :)
-Kaffeveden staplas, lövfälld al,
 

Bilagor

  • Rotation of 010.jpg
    Rotation of 010.jpg
    60.3 KB · Visningar: 407
  • 016.jpg
    016.jpg
    48.8 KB · Visningar: 456
  • Rotation of 018.jpg
    Rotation of 018.jpg
    86.6 KB · Visningar: 409
Åter i "Peking" efter att ha busat me barnbarnen, alltid lika roligt men de tar på krafterna/lederna, sen nåra veckor tillbaka nåt slags ryggskott som kommer å går? Va har ja gjort för ont? ja som ä så snäll !! ;-)

Ja får nöja mig med att småluffa me Rödluvan, huvudsaken ä ju att man kommer ut å får röra sig bland kobbarne!

Ska ta en tur/nån natt på Melskär å kolla om ja hittar min gamla fina lilla campingyxa å klätterkilarna som ja glömde där i fjol.

Ska åxå bistå en polare att rigga sin nyköpta eksnipa från 40-talet, han har köpt Kajsa-Wargs spririgg å segel.

Nu med en del krämpor får ja praktisera min reklam för dagturen, som kan ge så mycket i förhållande till insatsen av förberedelse å va man behöver ha med sig, och ett perfekt sätt att utnyttja den snabbare snurrebåten förutom som transportfarkost.

Hoppas på att kvigagänget med gammelkon går på ön :)

Utfärd planerad för morgondagen.

God friluft!

Bilder;
-Vi tjyvåt upp morsans Nurilett :) .

-En oskygg Stockholmsk bauta-pärlemorfjäril.

-En båt går förbi i farleden (sagda gammelko).
 

Bilagor

  • 005.jpg
    005.jpg
    38 KB · Visningar: 406
  • 021.jpg
    021.jpg
    42.3 KB · Visningar: 383
  • 434.jpg
    434.jpg
    54.4 KB · Visningar: 376
Så ska man mösa sig ut idag med en 2-hästars "gräddvisp", 5-hästaren har nog gjort sitt, så inför hösten får man jaga en beg. 4 eller 6-hästare 2-takt med separat tank, inte så miljövänligt men ja kör på bioolja, å 2-taktare är pålitligare vintertid, så va gör man med begränsad ekonomi?!
 

Bilagor

  • Fjärilsdikt Bruce Chatwin 2_20151115_0001.jpg
    Fjärilsdikt Bruce Chatwin 2_20151115_0001.jpg
    29.3 KB · Visningar: 372
Den här sommarn har ja kommit helt i otakt med allt å alla, ändrade planer hit å dit, fram å tillbaka mellan stan, ön å stlm i korta perioder, å de bråkiga lederna gör sitt till, men många fina naturstunder åxå, som en kvällstur med polare P med lillsnipan runt ön i kvällningen i absolut stiltje å på 2:ans växel glida ljudlöst fram i 1,5-2 knop, de går inte av för hackor!!

Och kamrat Ps å mitt jobb med att rigga hans nyinköpta eksnipa från 30-talet, han har fått överta min Kajsa-Wargs spririgg å segel, som passar perfekt, med bara nåra mindre justeringar! (å så tjänade man en hacka åxå, ej att förakta!)

Hoppas på lugnare tempo i augusti-september, å från den 15 augusti är ju alla fågelskydd öppna så man kan röra sig fritt i de yttre regionerna, de ser ja fram emot!

Bilder:
-"Överfartsgodis" / favoriten med hasselnötskräm, mums!!

-Masten kan tyckas kort, men seglet är högt pikat/topphörnet sticker upp längre än masten, som på en gaffelrigg.

- Lunchdags med motorhuven som bord.

-Salig far vänder sig i graven över mitt hädiska tilltag!!

-Självsådd Peruansk ballongblomma bland våtarven. Ljuvliga himmelsblå hängande klockor!

-Ovannämnada räddade från att bli uppätna av kreaturen.
 

Bilagor

  • Rotation of 001.jpg
    Rotation of 001.jpg
    47.3 KB · Visningar: 341
  • Rotation of 045.jpg
    Rotation of 045.jpg
    73.1 KB · Visningar: 364
  • 051.jpg
    051.jpg
    52.7 KB · Visningar: 353
  • Rotation of 023.jpg
    Rotation of 023.jpg
    52.7 KB · Visningar: 342
  • Rotation of 002.jpg
    Rotation of 002.jpg
    102 KB · Visningar: 339
  • Rotation of 059.jpg
    Rotation of 059.jpg
    65.4 KB · Visningar: 336

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.