Val av fiskespö

Hej!
Jag söker nu ett nytt fiskespö. Jag fiskar för det mästa i norrland en gång om året(sommaren).
Krokar för det mesta medelstora harr, lite öring o ibland nån gädda eller aborre.
Jag skulle hämskt gärna dra upp en lax och undrar då vilket spö som är bäst för penningen.
Jag kör me kastspö och vet faktiskt inte hur man flugfiskar(tänker inte häller lära mig, hehe)

Om ni har några tips på drag är det vänligt välkomna. Men som tråden lyder är det spöet som jag behöver den seriösa hjälpen med.

Har köpt ny rulle då de flästa laxar o öringar jag krokar över 4-5 Kilo sliter sig. Då de drar ner i forsen för snabbt med tunn lina har jag uppgraderat till 10kilos lina och därmed ny rulle. Vet inte om det behövs för val av spö.

MVH
Andreas
 
Hej!
Jag söker nu ett nytt fiskespö. Jag fiskar för det mästa i norrland en gång om året(sommaren).
Krokar för det mesta medelstora harr, lite öring o ibland nån gädda eller aborre.
Jag skulle hämskt gärna dra upp en lax och undrar då vilket spö som är bäst för penningen.
Jag kör me kastspö och vet faktiskt inte hur man flugfiskar(tänker inte häller lära mig, hehe)

Om ni har några tips på drag är det vänligt välkomna. Men som tråden lyder är det spöet som jag behöver den seriösa hjälpen med.

Har köpt ny rulle då de flästa laxar o öringar jag krokar över 4-5 Kilo sliter sig. Då de drar ner i forsen för snabbt med tunn lina har jag uppgraderat till 10kilos lina och därmed ny rulle. Vet inte om det behövs för val av spö.

MVH
Andreas

Vad har du för spö idag? och va gillar du för känsla i spöt? top action eller full action? dvs top action då är toppen tun som satana men den är lite känsligare mot hug, full action då smäller det till i hela spöt när dom tar den å vid stora fiskar finns det i stort sätt ingen risk att spötoppen går av. Vad har du för budget? ett bra spö kostar 1000+ tyvärr men man får det man betalar för själv har jag ett lätt full action för maxfisk till ca 8-10 kilo eftersom jag inte gillar gädd fisket. men sen en "skit" rulle då jag tycker spöt är viktigare att lägga pengar på. en dyr rullen kan ju ha bättre utväxling etc men det är spöt som känslan för hugget sitter å det är det som gör fisket roligt enligt mitt tycke.
 
Mitt tipps är att du väljer ett spö som är praktiskt. Telespöna är väldigt praktiska men tyvärr så håller de inte så bra utan jag skulle rekommendera ett 3 el 4 delat spö som du enkelt kan ha i ryggsäcken/bilen mm.
Köpte själv idag Berkley Series One, 3-delat, 2-12 gram, väldigt lätt. Tror jag kommer ha väldigt kul med denna.... Har klarat 5-7 kg gäddor och lax med spöna som köptes in för 3-400 kr, utan några större problem.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...