Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Storlek på strigel?

Hej!

Tänkte fixa mig en strigel. Tänker mig en modell med lädret fastsatt på en träbit. Har skaffat en rejäl läderbit och en tub Tormekpasta. Nu några frågor.

Bör jag limma dit lädret hela vägen eller ska jag bara spänna fast det väl sträckt och fästa det i ändarna? Kommer lädret att töja sig med tiden så att jag ska konstruera någon form av justerbar spännanordning i ena ändan?

Vilken bredd och längd är lämplig om syftet är ganska allround, alltså allt från yxor till köksknivar och små fällknivar?

Eller ska jag gör en stor och en smal/liten när jag ändå är på gång kanske?

/Fredrik
 
Bara limma på.
Jag gjorde en av en bit 45*45mm regel. Tror den är närmare 50 cm lång och läderremsan ca 35 cm. Kanske 4 cm bred. Funkar kanon till allt. Har totalt två remsor på regeln, med olika grovlek. Bekvämt. Den extra längden underlättar för långa knivar så där är du rätt på det.
 
Blev en liten 1a adventsutflykt med min (ganska) nya Casström no10. Gillar den skarpt. Numera får min A1 åka ryggsäck och tas fram vid behov, denna klarar det mesta vardagliga i skogen och är bra mycket smidigare.

sorry för taskigt ljus på bladet...
 

Bilagor

  • IMG_2355.jpg
    IMG_2355.jpg
    133.3 KB · Visningar: 1,148
Fällkniv

För att fortsätta färden ned mot moder jord bort från de himmelska höjderna bland alla handgjorda skönheter är det nu dags för deras motpol. En fällkniv och tillika ett billigt massproducerad alster som trots det inte saknar viss charm eftersom den flirtar med andra tider.

Del 4 i serien "traditionella knviar" bjuder på en amerikaniserad engelsman tillverkad i Kina och numera boende i Sverige. Internationellt skall det vara.


RR%20Barlow.jpg
en Barlow​


/ J
 
re

Kul o se omgjorda fällkniven knivar. snyggt o klassiska fällisar. Har själv vart inne i en period där jag gjort knivar med klassisk stuk, kanske har med åldern att göra ;-) Här ett par blad jag smitt o skaftat, . :)

 
Har aldrig provat med min. Eldstålets medföljande skrapa är det bästa alternativet på alla sätt.
Har aldrig förstått trenden med att skrapa med kniven eller ha eldstålet i en ögla på slidan.
Kan dock rekommendera H1. Fantastiskt grepp och bra blad trots sin tjocklek. Hade varit perfekt med någon mm tunnare gods.
Köp :)
 
alla är vi olika. jag använder ALLTID knivens rygg numera, tycker inte man får nåt bra grepp om den lilla flärpen som följer med oftast. får typ kramp i tummen. plus blir större gnistregn med knivryggen. beror väl på att man får mer skrap förmodligen. Enda nackdelen jag ser med att använda kniven är att eldstålet förbrukas fortare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.