Transport på biltak?

Jag vet att det finns olika viktangivelser på hur mycket vikt man kan transportera på ett biltak. (På vår bil får vi tydligen lasta 80 kg). Vad jag inte vet är om det finns någon speciell volymbegränsning? Skulle jag kunna lasta 3-4 kajaker på taket om de inte stack ut för mycket på sidorna (och ändå höll sig under 80 kg tillsammans)? Jag har själv en känsla av att jag skulle tycka det hade sett lite överlastat ut, men det är kanske helt lagligt ändå? Finns det någon med erfarenhet av att lasta så många kajaker på ett biltak? Hur har ni i så fall gjort? Är det lämpligt även om det skulle vara lagligt? (tror jag sett någon anordning så att kajaker kan ställas på sidan?). Hur långt bakom bilen får kajaken gå innan man måste sätta dit en vimpel? (har för mig det var 1,5 meter?).
 
Kommer inte ihåg vimpelgränsen men den kan vara kortare än 1,5 misstänker jag, finns nog på Vägverkets hemsida. (Framåt är det väl 0 eller i varje fall väldigt lite?)

Beträffande volymen finns inga formella begränsningar och total maxlängd är 24. Bredden är väl 2,5 (eller 2,6??).

Med andra ord är det snarare ditt omdöme och möjligheterna att få grejerna att bli stadiga som sätter gränsen. Det är ju en fördel om du kan ha lastbågarna med lite större avstånd; på min bil tycker jag de hamnar onödigt tätt ihop. Med ett bättre takräcke, och ev förankringar i för och akter bör det gå att lasta tills maxlasten sätter stopp.
 
1,50 m bak förut

När jag tog körkort (1972) var reglerna om utskjutande last så här enligt min ”Trafikkunskapsbok”

Om lasten skjuter bakom bilen med mer är 1,5 m ska lastens yttersta del vara tydligt utmärkt.

Någon gång sedan dess har avståndet bakåt ändrats från 1.5 m till 1m (100 cm).

Tillåten taklast inkluderar förmodligen själva vikten av takräcket, så 4 havskajaker med hållare är nog uteslutet om du vill köra lagligt, medan det med 4 forskajaker nog inte är något problem att klara sig under 80 kg.

Per
 
myospinae; sa:
Jag vet att det finns olika viktangivelser på hur mycket vikt man kan transportera på ett biltak. (På vår bil får vi tydligen lasta 80 kg). Vad jag inte vet är om det finns någon speciell volymbegränsning? Skulle jag kunna lasta 3-4 kajaker på taket om de inte stack ut för mycket på sidorna (och ändå höll sig under 80 kg tillsammans)? Jag har själv en känsla av att jag skulle tycka det hade sett lite överlastat ut, men det är kanske helt lagligt ändå? Finns det någon med erfarenhet av att lasta så många kajaker på ett biltak? Hur har ni i så fall gjort? Är det lämpligt även om det skulle vara lagligt? (tror jag sett någon anordning så att kajaker kan ställas på sidan?). Hur långt bakom bilen får kajaken gå innan man måste sätta dit en vimpel? (har för mig det var 1,5 meter?).

Totallängd max 24m, märkning om det går över 1m utanför bak och det minsta lilla fram. Sticka ut på bredden får det inte heller göra utan utmärkning om jag inte minns fel .. fast det borde inte vara aktuellt antar jag. Lasta ordentligt och surra väl så finns inget att anmärka så länge de ligger under 80kg och farten anpassas i händelse av blåst etc.
Mvh
/Henrik
 
Hinka; sa:
Totallängd max 24m, märkning om det går över 1m utanför bak och det minsta lilla fram. Sticka ut på bredden får det inte heller göra utan utmärkning om jag inte minns fel .. fast det borde inte vara aktuellt antar jag. Lasta ordentligt och surra väl så finns inget att anmärka så länge de ligger under 80kg och farten anpassas i händelse av blåst etc.
Mvh
/Henrik
Det finns en ”får skjuta ut mer än 20 cm åt sidan regel". 20 cm på var sida gäller alla fordon, med något undantag för hölass, som vi kan strunta i just nu.
Men hur är det med ”husvagnsbackspeglar”? Jag upplever att de sticker ut väldigt mycket, men de kanske inte är ”last”.

Per
 
I stället för att tro.....

skickade jag följande fråga till Vägverket:

Hej!
Var nånstans kan jag få reda på, entydigt, vad som gäller för lastning på takräcke på personbil?
Vikter? Utskjutande delar? Framåt? Bakåt? Åt sidorna? Höjd? Markeringar?

Med jämna mellanrum väcks denna fråga i diverse forum. Och varje gång är det en massa "TRO" i svaren. Det lär ska finnas regler och förordningar, men de är sannerligen inte lätta att hitta.
Hoppas att på detta sätt, snabbt få ett uttömmande svar eller hänvisning till gällande bestämmelser.
******************************************************
och svaret kom, det är bara att läsa och begrunda.

Reglerna för detta finns i Trafikförordningen SFS 1998:1276.
Några speciella regler för lastning på takräcke finns inte annat än de allmänt gällande reglerna vad last beträffar. Vill man ha uppgifter om eventuell last på taket får du i första hand kontrollera i bilens
instruktionsbok om tillverkaren har satt gränser för vad taket mäktar med.
Eventuellt kan också uppgifter finnas från takräckestillverkaren om hur mycket takräcket tål att belastas. Har du uppgifter från dessa bägge tillverkare måste du utgå ifrån vad biltillverkaren anger om vikt i första hand. Hur hög lasten får vara begränsas av den väg du kör på. Exempelvis högsta höjd när du skall in i en tunnel eller köra under en bro eller viadukt.
För övrigt gäller Trafikförordningen.

Trafikförordningen om fordons last: 3 kap.

78 § Ett fordon får inte lastas på sådant sätt att

1. förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras, eller

2. föreskrivna körriktningstecken, stopptecken, lyktor eller strålkastare skyms. Förordning (2001:667).

79 § På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att
fara kan uppstå. Förordning (2001:753).

80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan

1. utgöra fara för person,

2. orsaka skador på egendom,

3. släpa efter eller falla av fordonet,

4. orsaka störande dammbildning eller liknande,

5. försvåra körningen av fordonet, eller

6. framkalla onödigt buller.

Lasten skall vara fastgjord om det krävs med hänsyn till lastutrymmets eller lastens beskaffenhet.
Om det behövs skall lasten vara övertäckt.

Fordons last vid färd på väg


81 § Vid färd på väg får inte kedjor, rep, presenningar eller andra anordningar som tjänar till att hålla fast eller skydda lasten hänga lösa utanför ett fordon eller släpa på marken.


82 § Vid färd på väg skall lastens yttersta del vara tydligt utmärkt när lasten skjuter ut framför ett fordon eller mer än en meter bakom ett fordon. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet. Last som skjuter ut mindre än en meter framför fordonet behöver dock inte märkas ut om den utskjutande delen tydligt framgår för andra trafikanter.

Under mörker, i skymning och gryning och i övrigt när det är påkallat av väderleken eller andra omständigheter skall lasten märkas ut

1. framtill med en lykta som visar vitt ljus framåt och med vita
reflexer, och

2. baktill med en lykta som visar rött ljus bakåt och med röda reflexer.

Reflexerna skall vara placerade så lågt att de kan återkasta skenet från andra fordons halvljus.


83 § Last som i sidled skjuter ut utanför fordonet och är mer än 260 centimeter bred eller skjuter ut mer än 20 centimeter utanför fordonet skall vid färd på väg vara tydligt utmärkt. Sådan utmärkning behövs dock inte om de utskjutande delarna ändå tydligt framgår för andra trafikanter. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet.

Länk till trafikförordningen....
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm


Med vänlig hälsning

Bo Bröms
 
Tack Richard

Så bra att du tog reda på det hela, direkt från källan. Jag har genast kopierat regeltexten och lagt den i min kajak-mapp, för framtida diskussioners avgörande.

hälsningar
Jens
 
Fast det enda man behöver bry sig om är förstås att man inte har så många kajaker att maxlasten överskrids, samt att man i sedvanlig ordning sätter fast dem ordentligt.
Men det är jag väl inte ensam om att ha noterat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
catnil Kajakvagn - för kort/lång transport? Paddling allmänt 12
Slitvargen Transport mellan Sälen - Ljördalen Paddling allmänt 3
Slitvargen Nittälven och transport Paddling allmänt 5
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Charles.Cassino Bakhjul för transport av kajak Paddling allmänt 8
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
Smaavoll Transport av kajakk mellom Finland og Sverige Paddling allmänt 5
sodlei Transport av Kajak Stockholm Töcksfors Paddling allmänt 1
Jonasca Transport (och köp) av kajak Tallinn - Stockholm Paddling allmänt 6
monkipupp Transport av kajak Paddling allmänt 9
magnusjohnson Kanot transport med helekopter? Paddling allmänt 2
lskoog transport av kajak- bästa sätt Paddling allmänt 11
vassviken Transport av kajaker Paddling allmänt 14
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...