Klocka för yrkesmilitär....

Grattis, tror du kommer att bli nöjd. Bytte batteri och trycktestade min idag även om jag inte dyker med den.
 
baa..tteee..rrrii.. i klockor.. vad är det för nymoderniteter.. klockor är finurliga mekaniska små underverk dom drar upp sig antingen automatiskt via kroppsrörelser eller manuellt..
 
hur tänker man där klockan har en kritisk funktion, för man logg på batteribytena och byter kanske var 4 år på 5 års batteri.. eller?
 
Angående pris och kvalitetsnivå på klockor. Jag är av åsikten att det alltid lönar sig att betala för kvalitet. Ofta kostar kvalitet pengar. Det finns sällsynta undantag som morakniven. Sen är själva begreppet kvalitet mångtydigt och betydelsen beror på sammanhang.

Min klocka är en Tissot och den kostade 3700 kr. Den har safirglas, stållänk av hög kvalitet, Schweiziskt urverk (kvarts) och är tillverkad i Schweiz. Kvaliteten på sammansättningen är mycket hög. Man skulle kunna säga att det skiljer betydligt mer mellan en Tissot och en Clas Ohlson-klocka än på en Tissot och en Rolex. Jag brukar rekommendera vänner att lägga några tusen på en Certina, Tissot eller liknande. Luminox har ju också hög kvalitet även om jag själv har svårt för dom.

Drömklockan är IWC mark XVI eller äldre Rolex Explorer (alltså inte II som nämnts ovan).

Militär friluftsklocka skulle vara antingen vara en sån här mekanisk slitvarg.

Eller om jag hade mer pengar något från Mühle Glashütte eller Sinn.
 
du kan inte jämföra ett kvartsur med ett aut/mek ur.. lite som att jämföra en pulka och en F1 bil :) men du verkar klockintresserad så det vet du redan :cool:
 
du kan inte jämföra ett kvartsur med ett aut/mek ur.. lite som att jämföra en pulka och en F1 bil :) men du verkar klockintresserad så det vet du redan :cool:

Från ett rent praktiskt/funktionellt perspektiv kan jag visst göra den jämförelsen. Många skulle t o m säga att kvarts är överlägset mekaniska klockor p g a mycket högre precision samt i viss mån högre driftsäkerhet. En del modeller till specialförband, t e x Sinn GSG har kvartsverk till följd av detta (notera armhävningsvänlig design :cool: ).

Men det finns andra fördelar med robusta mekaniska verk och dessa används ju därför också i t ex den amerikanska militärklockan jag länkade till i mitt förra inlägg.

När det gäller elegans och känslan av en "riktig" klocka finns inget alternativ - då är det enbart mekanisk som gäller. De flesta lite finare klockor fungerar även som smycke och ur det perspektivet är en mekanisk klocka betydligt mer smakfull anser jag.
 
Suunto igen

Den absolut snyggaste klockan jag vet är ännu en Suunto, med mycket funktioner, men jävligt snygg:
 

Bilagor

  • suunto_elementum_terra_steel.png
    suunto_elementum_terra_steel.png
    70.6 KB · Visningar: 2,338
Angående pris och kvalitetsnivå på klockor. Jag är av åsikten att det alltid lönar sig att betala för kvalitet. Ofta kostar kvalitet pengar. Det finns sällsynta undantag som morakniven. Sen är själva begreppet kvalitet mångtydigt och betydelsen beror på sammanhang.

Min klocka är en Tissot och den kostade 3700 kr. Den har safirglas, stållänk av hög kvalitet, Schweiziskt urverk (kvarts) och är tillverkad i Schweiz. Kvaliteten på sammansättningen är mycket hög. Man skulle kunna säga att det skiljer betydligt mer mellan en Tissot och en Clas Ohlson-klocka än på en Tissot och en Rolex. Jag brukar rekommendera vänner att lägga några tusen på en Certina, Tissot eller liknande. Luminox har ju också hög kvalitet även om jag själv har svårt för dom.

Är av precis samma åsikt och rekommenderar precis samma sak till vänner och bekanta.

"Men det är ju så dyrt", får man höra då.

Det är det inte alls. Mycket pengar på en gång kanske, men inte dyrt.. En skaplig Certina eller Tissot med kvartsverk får man för mellan 2000-4000kr (då kan man till och med få sig en kronograf), och och då kan man räkna med iaf 15 års livslängd på verket (en dryg tusenlapp att byta), och i princip oändlig livslängd på boett och glas. För en knapp tusenlapp extra får man, t.ex., den makalöst snygga och tidlösa Certina DS-1 Automat, en klocka som ens barnbarn kommer att ha glädje av i framtiden.


Jämför detta med att köpa en dyr trendig skitklocka på ur&penn för 500-800kr varje år, som trots "garanterade" 100m tar in vatten vid svettning.
 
Från ett rent praktiskt/funktionellt perspektiv kan jag visst göra den jämförelsen. Många skulle t o m säga att kvarts är överlägset mekaniska klockor p g a mycket högre precision samt i viss mån högre driftsäkerhet. En del modeller till specialförband, t e x Sinn GSG har kvartsverk till följd av detta (notera armhävningsvänlig design :cool: ).

jo, jag känner till dessa fina klockor men nu pratar vi kvarts ur för samma pengar(25.000 kr) som aut/man ur.. riktigt läckra.. förmågan att hålla tid är bättre i ett kvarts ur, det vet vi.. precis som pulkan är bättre i kälkbacken än F1 bilen.. skämt åt sido, jag har flera klockor, manuella, automatiska och med batteri.. (jag rättar mina aut/man efter mina kvartsklockor)

frågan jag ställde innan var seriös: hur säkerställer man driften på ett kvartsur, som pilot, dykare, militär eller liknande, du kan inte riska att batteriet tar slut.. för man logg, gör man som dykare och luftförbrukning enligt 3 dels principen, man byter batteri när 2/3-delar av den planerade livslängden passerat?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
mrhandley Klocka för det mesta Utrustning allmänt 26
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.