Tältkåta

Hej
Jag har försökt att maila dig. Om du är söderut (söderköping)kan du få titta på mitt Tundra.Jag har köpt nya linor till mitt Tundra. Dessutom tror jag inte att alla linor behövs till tillexempel topphatten. Mittstången valde jag om till alu. Mycket tunga plastspännen fonns det också. Helt rätt att det är en relativt kraftig plast längst ner. Tältpinnarna är också modell kraftiga. Har inte fixat till allt men man sparar nog en del vikt. Dock är det ju tyget som väger mest.
mvh
Harald
 
Re: I Sibirien

NUI; sa:
Något ni kåta-fantaster kanske kan svara på:
Varför använder inte Strandberg & Co en kåta med kamin på sin Sibirien-tur. De verkar ju ha använt en sådan under barmarkssäsongen. Att göra långa turer i hård kyla med fjälltält och dunsovsäckar har ju sina sidor. För min del verkar det som det skyddade läget och den obegränsade tillgången på ved borde göra att en lätt kåta med kamin leder till mer nattsömn än vad Sibirenfararna verkar ha.

Jörgen
Nu har jag fått svar på frågan från Expedition Siberia:

"Anledningen till att vi inte använder kåtan vintertid är att den tar för lång tid att sätta upp varje kväll, är för tung och skrymmande i pulkorna.
Blir den våt och isig är den näst intill omöjlig att packa och mycket tung.
Men den har varit och är en riktig vinnare.
Den har fått en rejäl test och hållit måttet med råge."

Raskesven
 
I Sibirien

Det verkar vara ungefär som du misstänkte. Fast jag blir lite förvånad över besväret med kåtan. Finns det inte ultralätta varianter man kan elda i och som inte blir isiga och supertunga?
Som synes vet jag inte mycket om kåtor...
Jörgen
 
Re: I Sibirien

NUI; sa:
Finns det inte ultralätta varianter man kan elda i och som inte blir isiga och supertunga?

Jörgen

Lättviktskåtorna är gjorda i en väv som påminner om golvväven i ett fjälltält.
Det vill säga en helt vattentät väv som inte andas.
Den blir då ännu fuktigare och blir således ännu mer nedisad.
Tvärtom så blir en väv med mycket bommul i, bättre på att släppa igenom kondens (puste egenskap: säger norrmännen).

Lev väl!
Patrik
 
bredviken; sa:
Hej
Jag har försökt att maila dig. Om du är söderut (söderköping)kan du få titta på mitt Tundra.Jag har köpt nya linor till mitt Tundra. Dessutom tror jag inte att alla linor behövs till tillexempel topphatten. Mittstången valde jag om till alu. Mycket tunga plastspännen fonns det också. Helt rätt att det är en relativt kraftig plast längst ner. Tältpinnarna är också modell kraftiga. Har inte fixat till allt men man sparar nog en del vikt. Dock är det ju tyget som väger mest.
mvh
Harald

Hej Harald,

Tack, jag fick mailet och försökte svara men det studsade tillbaka av ngn anledning. Det låter intressant att det är tunga grejer då kan man ju optimera lite eftersom. Jag ska försöka få med alu-stång om jag beställer då har man ju minimerat lite där iallafall. Bomull-polyester duken är nog att föredra iallafall framför syntet som inte ventilerar efter vad jag förstår på alla initerade på denna sida.
Tror f.ö att jag ska börja använda ordet lavvu, det var nära att ni fick ett skratt...det är lätt att man slinter och gör ett syftningsfel med ekivok antydning i denna tråd.
 
Re: Re: I Sibirien

chinerunner; sa:
NUI; sa:
Finns det inte ultralätta varianter man kan elda i och som inte blir isiga och supertunga?

Jörgen

Lättviktskåtorna är gjorda i en väv som påminner om golvväven i ett fjälltält.
Det vill säga en helt vattentät väv som inte andas.
Den blir då ännu fuktigare och blir således ännu mer nedisad.
Tvärtom så blir en väv med mycket bommul i, bättre på att släppa igenom kondens (puste egenskap: säger norrmännen).

Lev väl!
Patrik

OK. En kamin eller eld klarar alltså inte att få bort kondensen?

Jörgen
 
Re: Re: Re: I Sibirien

NUI; sa:
chinerunner; sa:
NUI; sa:
Finns det inte ultralätta varianter man kan elda i och som inte blir isiga och supertunga?

Jörgen

Lättviktskåtorna är gjorda i en väv som påminner om golvväven i ett fjälltält.
Det vill säga en helt vattentät väv som inte andas.
Den blir då ännu fuktigare och blir således ännu mer nedisad.
Tvärtom så blir en väv med mycket bommul i, bättre på att släppa igenom kondens (puste egenskap: säger norrmännen).

Lev väl!
Patrik

OK. En kamin eller eld klarar alltså inte att få bort kondensen?

Jörgen
Jag antar att du såg mitt inlägg om nedisning i tältkåta för ett par sidor sedan? När det är kallare än drygt minus 10 - minus 15 grader räcker inte den öppna elden till för att tina isbildning längst ner på kåtan. Jag har försökt att elda så stor brasa jag vågar för att smälta nedisningen du ser på fotona. Men det räcker inte. Svårt också att hålla lagom stor brasa kontinuerligt. Det var därför jag skaffade en kamin, att använda vintertid vid lägre temperatur än de dryga minus 10 - minus 15 graderna.

Med kamin fås högre jämnare mer stabil värme, och då klaras nedisningen i kallare temperaturer. Men antag att det är minus 40 grader och mer. Då krävs kontinuerlig eldning varje morgon med kamin för att hålla undan isbildningen som bildats under natten, och som kan bildas av olika vattenkok. Har det väl börjat bildas is i de temperaturena, dvs. det går inte att hoppa över några morgoneldningar, får man ägna stor tid åt att elda ordentligt med kamin för att få bort islagret. Om det alls går vid minus 45-minus 50 grader vet jag inte.

Är man stationär, eller har god tid att regelbundet, varje morgon dra igång kaminen så ska det nog fungera att hålla borta istäcket. Men det tar som sagt tid. Inget man kan hålla på med hela tiden under en flera månader lång expedition, när det gäller att komma iväg varje morgon för att hinna någon vart.

För en syntetduk som inte "andas" alls torde problemet förvärras, precis som chinerunner skriver. Dessutom isolerar den tunna lättviktsduken sämre än en tjockare duk med bomullsinblandning, så isbildningen bör förvärras dels av sämre isolation vid eldning, dels av att duken inte alls släpper ut kondens.

Raskesven
 
Men på en silikonbelagd nylonduk lär väl is & snö få mycket sämre fäste än på en bomullsduk? Dvs, det kanske blir mer kondens som fryser till snö och is, men jag är rätt säker på att denna släpper direkt om man daskar till kåtan på morgonen. (Vilket går fint i ett skydd utan botten om man tagit ut utrustningen först.) Jag spekulerar dock bara och något riktigt eldande och kallare än dussinet minusgrader har jag inte planerat att utsätta Trehäxan för.
 
Så kanske det är, dvs. att det går att bara slå bort isbildning från en silikonbelagd väv. Vore intressant om någon har testat det. Men, och det är ett stort MEN, med den typen av duk fås en duk som är betydligt mer känslig för glöd, gnistor, flammor och hetta, både in- och utvändigt, än vad en bomull/poly-duk är. Hur väl t.ex insidan av Frisports kåtors alubeläggning skyddar vet jag inte, men även utsidan blir känslig mot glödflagor.

Raskesven
 
Då var det beställt en Tundra 4.
Det ska bli intressant att testa livet i kåta.
Sätt mig gärna på sändlistan om det blir ngn träff framöver i Stockholmstrakten.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...