Skillnad på herr- och damskor i storlekar?

Men grattis! Till tårna alltså. ;)
De du fått tillverkade i Polen, har det varit när du varit där fysiskt då?
Vet inte om jag håller med om ditt "grattis", detta är en källa till ständiga problem. Mina Polenkängor härstammar från den enkla men mycket välgjorda ofodrade modell jag som tonårig rände omkring i i Tatra. De tillverkades av en statlig liten fabrik nära Zakopane, som sedan blev privat efter kommunismens fall, övertagen av dem som verkligen gjorde skorna. Jag återkom ett antal gånger för att lappa och laga på mina gamla kängor, och till slut fick jag en ny upplaga, då modifierad efter mina egna knepiga fötter. Då fick jag en personlig läst som sen kunde ligga klar på fabriken, men det var ett tag sedan jag behövde helt nya kängor byggda utifrån den, och jag vågar inte lova att de numera gör det för nya kunder.
Maila och fråga, om det verkar intressant. De gör fortfarande bra skor.
Även Lundhags bygger ju, inom vissa begränsningar, individuellt utformade kängor.
 
Ja sjukt dyra. Men har för mig att de tillverkar mot mått så de bör passa om instruktionerna hur man mäter är korrekta och om man mäter på eftermiddagen.
 
Visst, det borde vara naturligt för foten att vara barfota, men jag tänker också att det inte är lika naturligt att gå på av människan tillrättalagda ställen som asfalt och gatsten. Betydligt skönare i så fall på gräs, stigar mm. Eller?

Vad har ni barfotafantaster på er om det är riktigt kallt? =) Finns vintervarianter? Förstår att det krävs lite tid och pengar att bygga upp ett barfotaskobibliotek.

Finns vintervarianter, mina nimbletoes är just d. Camper o Vivo har oxå vintervarianter, bl a. Finns ett finskt företag, feelmax oxå. Finns även vandringsvarianter. Finns finskor varianter ock. Alla sorter mao.
Jag hade inte ägnat barfota/minimalistiska skor en tanke tills jag började löpa och springa på skogsstigar. Vanliga joggingsskor gick sönder väldigt fort och jag började leta trailskor. Halkade in på minimalistiska på d sättet. Sen läste dottern (11 år) Born To Run och blev frälst - nu springer hon milen, barfota, på 1 h 10 min (59 min med minimalistiska, 0-drop 3,5 mm sula). Upptäckte i samma veva att barna slutade snubbla o vrida fötterna med minimalistiska när vi var ute o joggade. En dotter har väldigt ont av vanliga skor då hon e plattfot.
Nu har jag svårt att se att jag nånsin kommer att använda klosskor (konventionella skor) igen, finns inget bra med såna; vrider o förstör fötter, hallux valgus, kollapsade fotvalv, stukade fotleder, etc.
 
Fast de är inte i närheten av riktiga vinterkängor. Mycket tunnare sulor. Har erfarenhet av Vivo och har sett Joe Nimble. Softstar Phoenix är absolut de som kommer närmast men de räcker inte heller om det är riktigt kallt och/eller man ska stå still.
 
Har kikat lite på Sorels kängor. Där finns väl flera med liten häl. Zero-drop. Men har inte kollat några i butik. Någon som testat dem?
 
Vet inte om jag håller med om ditt "grattis", detta är en källa till ständiga problem. Mina Polenkängor härstammar från den enkla men mycket välgjorda ofodrade modell jag som tonårig rände omkring i i Tatra. De tillverkades av en statlig liten fabrik nära Zakopane, som sedan blev privat efter kommunismens fall, övertagen av dem som verkligen gjorde skorna. Jag återkom ett antal gånger för att lappa och laga på mina gamla kängor, och till slut fick jag en ny upplaga, då modifierad efter mina egna knepiga fötter. Då fick jag en personlig läst som sen kunde ligga klar på fabriken, men det var ett tag sedan jag behövde helt nya kängor byggda utifrån den, och jag vågar inte lova att de numera gör det för nya kunder.
Maila och fråga, om det verkar intressant. De gör fortfarande bra skor.
Även Lundhags bygger ju, inom vissa begränsningar, individuellt utformade kängor.

Såg inte ditt inlägg förut. Förstår att det är ännu mer besvärligt än för mig. Men du står säkert jättestadigt och har superbalans. Det är ju sjukt att man nästan småste ha fördärvade fötter för att kunna ha skor!

Fabriken i Polen låter ju häftig. Men jag antar att postorder är ute då.
 
Fast de är inte i närheten av riktiga vinterkängor. Mycket tunnare sulor. Har erfarenhet av Vivo och har sett Joe Nimble. Softstar Phoenix är absolut de som kommer närmast men de räcker inte heller om det är riktigt kallt och/eller man ska stå still.

Tror att om man står stilla så finns d ingen känga i världen som funkar särskilt bra i -30 eller kallare. Hade mina joenimbles i Jämtland första veckan i januari. Funkar helt okej i -30 som det var två kvällar.
 
(...) Fabriken i Polen låter ju häftig. Men jag antar att postorder är ute då.
Själv skulle jag inte våga göra det med några skor överhuvudtaget, men det finns folk som specialbeställt hos Hanzel per postorder, men då efter lång och omfattande mailväxling inkl ritning med fotuppmätning etc. Men det kanske ändå förutsätter någotsånär "normal" fottyp...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
mipert Är det skillnad i storlekar mellan Haglöfs och Lundhags byxor? Kläder 6
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
Staffan Andersson Är det någon skillnad? Kläder 25
Mathew Skillnad mellan Thermal Pro och Power Tretch? Kläder 1
skillnad? Kläder 1
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.