Ny GPS med kartfunktion

Jag har precis förlorat en kär vän. MIn Garmin GPSMap 60 Csx har efter en lång och trogen tjänst somnat in. Behöver nu en ny. Funderar på Garmin Gpsmap 64 st. Några andra tipps?? Jag behöver kartfunktionen och jag behöver en bra batterilivstid. Sen måste den vara vattentät då jag använder den vid kajakpaddling. Antar att Monterra fortfarande faller på för dålig batterilivslängd eller?
 
Köp nån av Samsungs S nallar - 6 eller 7.
Installera Viewranger med kartor.

Klart - dom är vattentäta som standard.

Iaf nästan klart - stötskyddskal till så har du en bra gps som ju även går att ringa med m.m.

Jag köpte en Samsung S5 Neo och ett Survivor shell till min sommavandring och det lirar hur bra som helst.
Survivorskalet är ju inte vattentät utan ger stötskydd.Det kan vara lite räppel med pekskärmen när jag har vatten mellan telefonskärmen och skalets skärmplast.
Inte jätte problem men jag kunde vara under vatten 2m och använda skärmen.

Så en dedikerad gps är inte ett måste.Det finns fullgoda alternativ
 
En av min bekanta har slutat använda sin Garmin 60CX och hanvädnere en Sony Xperia Z någonting som är vattentät. Och så har han köpt OziExplorer för Android http://www.oziexplorer.com/ (det går inte att direktlänka) och han får på något sätt in Lantmäteriverkets kartor som är han tycker är mycket bättre än Garmin kartor.

Senaste jag var utomlands så tyckte min rätt så pulsklocka att det var dags för mig att röra på mig i planat hem, när planet flög 800 km/h (motvind) och höjden var 11500 meter.


/Per
 

Bilagor

  • Det är dagsatt röra på sig IMG_2066.jpg
    Det är dagsatt röra på sig IMG_2066.jpg
    58.8 KB · Visningar: 848
Problemet med nallar brukar vara batteritiden...Det kanske har blivit bättre.. tittade på detta för ett par år sen sist.. Hur länge klarar du dig på en laddning när du kör med navigering och kartfunktion?

När jag letade kollade på Monterra för ett par år sen så sa Garmin 16 timmar livslängd men i praktiken var det bara en bråkdel av den tiden. Det ju svårt att ge gågon garanti för tiden för en android telefon eftersom det beror på hur applikationen är skriven (alltså utanför kontroll av tillverkaren). Garmin Monterra och Samsung torde vara rimligt likvärdiga i tid eller??
 
Med telefonen i flygplansläge och endast gps och Viewranger o att man tar
bilder så klarar man sig några dygn - typ en halv vecka om ma inte plottar o har gps hela tiden på.

Man kör då viewranger med position på kartan "on demand" - man trycker på en symbol så positionerar du dig.
Antagligen kan man köra en vecka så.Plottar man så iaf nästan 48 timmar.
 
För friluftsliv torde en friluft-GPS vara att föredra. GPS Map 64 st eller Oregon 600/650-t, beroende om du föredrar knappar eller touch-skärm. Du kan även ta en titt på Etrex 30X eller 35, om du vill ha en mindre enhet.

Beträffande batteritid, så är ju skärmbelysningen en riktig batteritjuv. Åtminstone på Oregon så finns det belysningstimer, som är bra att aktivera under längre turer.
/Niklas
 
Om man vill ha ett färdspår med sig hem från en veckotur och kart-GPS är en Etrex att föredra.

För mkt annat fungerar en Samsung S5 eller S7 bra. Ett extra batteri till smartphonen kan vara vettigt för att öka kapaciteten.

Thure
 
Håller med Niking, en friluftsGPS säger jag oxå.

Skulle inte lita på en mobil, med batterier som äts upp av GPS-användning.
 
Tack för feedbacken! Delade åsikter.. Speglar min egen osäkerhet ganska bra.. Kanske den bättre batteritiden på samsung S7 är det som får pendeln att svänga.. Får fundera några varv till. En annan parameter är hur enkelt det är att hantera GPS's /mobilen när man är ute på ett guppigt hav när det stänker ner regn och lite vågor sköljer över kajaken.. Eller när solen skiner rakt från himlen så att displayen befinner sig i solens fokus.. Några synpunkter på dessa aspekter.. Funkar mobilen lika bra här.?? Har för mig att touchskärmarna på mobilen fungerar sämre när de är våta ..
 
Halaj!

Jag röstar för mobil. Jag har Samsung S5 Active. Active innebär att luren uppfyller nån amerikansk militär spec map på vattentäthet, tålighet mot slag/vibrationer etc. Den har också en lysande skärmfeature, man kan använda den med handskar på! suveränt när man kör mc, och har den som navigator.
mjukvara kör jag hitta.se:s app, i vandringsmode, ute i spenaten.
för att logga spår kör jag google my tracks.

//T
 
Jag har köpt en tunn ziplock påse (aloksak) som är vattentät till 60m, touchen fungerar igenom zippen. Då går det att använda sin befintliga telefon.
http://loksak.com/civilian/aloksak/

För att öka batteritiden får man komplettera med en powerbank och ladda på kvällen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holsson GPS utan kartfunktion Navigering 6
Roffan -65 Hjälp med val av GPS med kartfunktion. Navigering 2
sundancekid Gps UTAN kartfunktion! Navigering 16
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...