Iceland by Wheels, MTB i högländerna

Hej!

Har ett nytt spännande projekt på gång. Till sommaren kommer jag att cykla på Island. Planen är att ta mig från Reykjavik upp till Husavik i norr, en resa på cirka två veckor. Tanken är alltså att ta mig över högländerna, och en av Europas största öknar. Vägarna i inlandet är i regel bara öppna två månader om året pga snö och is. De vägar som finns är i sin tur inte asfalterade utan ganska tuffa historier.

Under resan kommer jag få ta med tält, mat, övrig packning, samt att jag behöver använda en MTB pga vägförhållandena. Jag har en Bianchi MTB 29 tums, hardtail här hemma. Men tror inte den är anpassad för Island, tveksamt också om det ska vara en hardtail alls. Snarare bör det väl vara bättre med en hoj utan dämpning.

Vilka slags MTB bör jag i så fall titta på? Vad skulle ni läsare här rekommendera? Sedan behöver cykeln kunna ta en hel del packning.

/Erik
 
Tack för tipset, ser att dom finns i Oregon. Vet du om de har någon återförsäljare i Sverige? Vad har din kompis varit ute på för strapatser med hojen?

/Erik
 
Varfrör inte en gravel/adventure bike

Jag har en Bianchi MTB 29 tums, hardtail här hemma. Men tror inte den är anpassad för Island, tveksamt också om det ska vara en hardtail alls. Snarare bör det väl vara bättre med en hoj utan dämpning.
Varför vill du då ha en MTB?
Då borde väl en gravel/adventure-bike vara bättre, åtminstone ngn av de modeller som tar riktigt feta däck.

Typ
Rich_Pak_sm.jpg

Från: http://ridinggravel.forumchitchat.com/post/j-paks-gravel-riding-bags-6561001

Det går lätt att hitta mer info och bilder. Läs; GOOGLA
 
Cyklade en månad på norra Island för en evighet sedan. Min (billiga) nya cykel blev stulen under tågtransporten till Bergen varifrån jag skulle ta färjan. När jag själv kom dit och upptäckte att cykeln inte kommit fram blev jag lite nervös eftersom färjan mot Färöarna/Island skulle gå inom några timmar. Gick in på en sportaffär och fick köpa expeditens egna mtb!! Utrustade den nödtorftigt med delar av min magra reskassa och klev på färjan. Fixade en pakethållare på Färöarna (inte enkelt på den tiden) och hade i stort sett det jag behövde när färjan anlände Seydisfjördur på Islands östkust. Efter andra natten på Island vaknade jag bara för att upptäcka att min nya (begagnade) cykel var stulen! Hittade den ett par hundra meter från tältet, bakom ett krön!! Vad jag vill säga med ovanstående? Ingen aning... Angående Islands inland, var försiktig, åk inte för tidigt på säsongen (mycket vatten i älvarna), och var öppen för ändringar i schema/rutt beroende på förhållanden och förmåga. Lycka till!
 
MTB är perfekt. Gravelbike är väl nice om du gillar och tidigare cyklat LVG.

Varför inte bara byta till stel gaffel på din MTB om du nu vill köra utan dämpning? Salsa Fargo V2 fork kostar dig en tusenlapp och sen är du redo att åka ;)
 
Hej

Intressanta svar. Ska sätta igång och botanisera en hel del känner jag. Gravel/Adventure bike verkar ju rätt sjyst. Byta ut framgaffeln skulle ju kunna funka också.

Om jag skaffar en ny cykel, eller fixar upp min gamla, vilka tre grejer bör jag fokusera på? Förslag? Däck? Ram kanske? Vad den kan ta i packning? Eller något annat?

/Erik
 
Cyklade en månad på Island för några år sedan. Hade min MTB Trek där jag kunde låsa dämparen vid behov. Cyklade en hel del på grus men också på asfalt. Jag cyklade runt Hekla och Landmannalaugar vilket var riktigt fint. Lycka till!

Såg en hel del fjällräv där också förresten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
sirugo Frakta MTB på flyg Långcykling 7
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Supreme Cykeldator på MTB Långcykling 8
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
realout Asfalts-slicks til MTB? Långcykling 2
jimpaw Ferrino MTB eller R.P Skystar 2.1 ????? Långcykling 0
Avslut090305 MTB-touring! Långcykling 0
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
Running Farmer Kungsleden på MTB i slutet av september Långcykling 1
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Sallle cykleväska på mtb? Långcykling 3
jamo Klickfix passar inte på tjockt mtb-styre Långcykling 3
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
obiwan Northshore mtb i Växjöskogarna! Långcykling 0
Test005 Ny på MTB, nybörjarutrustning. Vad tror ni? Långcykling 0
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
Tobias_P Kungsleden med MTB Långcykling 9
bergochcykel SPD-pedaler och MTB fšr nybšrjare Långcykling 2
Rillo Scott Boulder MTB Långcykling 0
ghynton MTB-tips till stigar, fjäll och långturer Långcykling 1
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
Mz Lufttryck i MTB Långcykling 7
pezeta Att byta gaffel på MTB Långcykling 2
jmlove Vive la France:Normandie-Atlantkusten-Pyrenerna på MTB Långcykling 0
Lina J MTB-klubbar i Nacka/Hellas? Långcykling 1
Öst MTB i Gbg området Långcykling 3
lappelill Bromsbelägg till MTB Långcykling 2
BOBen mtb kompisar Långcykling 1
millamill mtb-klubb i sthlm Långcykling 3
mountain Traningsprogram, MTB Långcykling 1
mejsel Ont i ryggen vid mtb Långcykling 6
a_forsgren köptips på billig mtb? Långcykling 10
d-b Bra cykelbutik (MTB) i Stockholm? Långcykling 3
tfs_johan MTB på Gotland Långcykling 3
ala Snabb MTB... Långcykling 1
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Stor MTB i alperna Långcykling 0
freke MTB-leder runt Göteborg? Långcykling 0
Catalina MTB dämpad eller odämpad? Långcykling 5
swat MTB ram Långcykling 1
perlowdin MTB i Himalaya Långcykling 0
mrj_no MTB Cykel utan anvendare??? Långcykling 1
Island runt på MTB!? Långcykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...