Planera proviantering utan kök.

Hej på er!

Jag undrar om ni har erfarenhet av att vandra på landsbygden utan att ha kök med. Personligen bär jag aldrig kök med mig om jag går i trakter där jag enkelt kan klara mig på vad som finns i byar och städer. Det är bara en onödig vikt i packningen. (Vintertid är jag mer benägen att ta med mig ett kök ändå, eftersom behovet av att få i sig något varmt ibland är större.) Detta funkar i regel fint vår och höst, men under sommaren kan det ibland vara svårt att planera, eftersom mat ibland fort kan bli dålig då.

Vad gör man om man måste gå tre eller fyra dagar tills nästa samhälle och det bara finns en liten lanthandel på vägen? Kan man lita på att de har vad man behöver i förväg och vad kan man ta med som funkar att äta kallt och som inte blir gammalt på ett dygn i ryggsäcken? Mår t.ex. magen bra av att äta Findus färdigrätter tinade, men otillagade? De håller sig utan tvekan om man värmer de sen - det vet jag - men blir man dålig i magen om man äter dem utan att värma dem?

Min erfarenhet är att upp till två dagar mellan affärer och gatukök funkar fint att gå på detta sätt i tätbebyggda trakter, men när jag är beroende av en enda affär på vägen är jag mer ängslig, eftersom sortimentet kanske inte är så stort och jag inte har några andra alternativ.

Har ni några tips?
 
Allt handlar väl om vad man prioriterar. Tror inte du blir sjuk av att äta Findus frysta färdigrätter kalla men är de aptitliga? De väger ju några hekto de också. Samma sak om man väljer att köpa konservburkar och äta dom kalla. Jämför vikten med en aluminium potta, brännare och några dl T-sprit. Även om det är sommar så skulle jag själv föredra åtminstone ett varmt mål per dag, t.ex. på kvällen när man slagit läger. Sommaren är förvisso varmare än vinterhalvåret men regniga och blåsiga sommardagar är minst lika kylande som vinterdagar och då är varm mat en oumbärlig energikälla men som sagt, allt handlar om vad man själv prioriterar.

Jag gissar att du inte är kaffe beroende! ;)
 
Kaffet skippar vi!

Allt handlar väl om vad man prioriterar. Tror inte du blir sjuk av att äta Findus frysta färdigrätter kalla men är de aptitliga? De väger ju några hekto de också. Samma sak om man väljer att köpa konservburkar och äta dom kalla. Jämför vikten med en aluminium potta, brännare och några dl T-sprit. Även om det är sommar så skulle jag själv föredra åtminstone ett varmt mål per dag, t.ex. på kvällen när man slagit läger. Sommaren är förvisso varmare än vinterhalvåret men regniga och blåsiga sommardagar är minst lika kylande som vinterdagar och då är varm mat en oumbärlig energikälla men som sagt, allt handlar om vad man själv prioriterar.

Jag gissar att du inte är kaffe beroende! ;)

Haha, ja, jag dricker inte kaffe (mer än tillfällighetsvis). :) Vad gäller bakterier är jag inte orolig att dem kalla, men det skulle ändå kunna orsaka magont, men jag kan ju prova hemma.

Jag håller med. Jag föredrar också att äta varm mat, vilket vanligen inte är några som helst problem att få nästan varje dag eftersom södra Sverige är relativt tätbebyggt på de flesta håll ändå upp till Mora ungefär. Konserver har jag aldrig burit mer än någon kilometer - oftast har jag ätit dem direkt utanför affären. Men det är ju ett alternativ i nödfall, såklart. Det är nog det tyngsta alternativet! Å andra sidan måste man ju bära en del vatten (såvida man inte går i fjällen t.ex.).

Om jag ska dela med mig lite av mina minnen så har det ofta hänt att de värmt mat åt mig på ställen där de normalt inte har den servicen när jag berättat att jag fotvandrat. :) ... har också blivit bjuden på både middag och mackor av flera gånger av folk när jag bett att få fyllt på vatten på mina flaskor.
 
Tillägg.

Ska väl tillägga att jag här funderar på tillfälliga dilemman där det för övrigt funkar utmärkt för mig att äta på pizzerior och eller t.ex. ha rökt fisk i ryggsäcken. Så problemet är bara aktuellt kanske var fyrtionde dag eller något sånt.
 
Jag tycker inte heller att varm eller "lagad" mat och dryck är något självändamål, och det är bevisligen ingen fysiologisk nödvändighet. Det går mycket väl att proviantera så att man slipper köket. Men du får kanske precisera lite närmare, vad du är ute efter att uppnå. Vill du bära så lätt som möjligt, så gäller ju fortfarande torr/torkad mat, och den klarar därmed också värme. Det finns mycket sådant, som bara kräver utrörning med vatten eller går att äta som det är - många exempel finns i denna tråd (sila urspårningarna). Som du ser, har ämnet diskuterats förr ;).
En del roliga tips finns nog även i denna tråd.

Det man köper på vägen kan då i stället vara trevliga kompletterande färskvaror, som äts upp direkt och inte tynger packningen någon längre stund. Färskt bröd, frukt och grönsaker, yoghurt, diverse ostar och charkuterier i småportioner, etc. Nuförtiden finns ju dessutom härliga salladsbarer, med delikatesser som varmrökt lax och kräftstjärtar, att lassa upp från i varenda ICA och Konsum man passerar :)

Jag har liftat runt i alla möjliga mer och mindre konstiga länder och livnärt mig gott utan en tanke på "lagad" mat. Att jag ändå tar med någon sorts värmekälla när jag lämnar "civilisationen" för berg och fjäll har mer med säkerhet än matlagning att göra. När en gasbrännare + minsta gaspatronen väger 250 gram, blir det ju inte heller mycket till viktbesparing att lämna dem hemma.
 
Det är ju ingen viktbesparing att köpa och bära på mat som innehåller en massa vatten. Generellt äts det väl alltför mycket
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.