Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt!

"Min farfarsfarfarsfarfarsfarfarsfar bodde här. Alltså har jag mer rätt att vara här än du har."
Det är ju egentligen det argument som ligger till grund för resonemanget att man ska tilldela olika rättigheter till människor, efter gener och etnicitet. Det är tyvärr exakt samma tankemodell som vissa politiska rörelser använder mot nyinvandrade svenskar. Jag vägrar att ansluta mig till den otäcka synen på människor.
 
Hoppas domen står sig och blir prejudicerande. Om man då skulle börja tjuvjaga inom ett område så jakten blir säkrad i generationer framöver...? ;)
 
Senast ändrad:
Det stämmer att Idre är Sveriges sydligaste sameby.

Jag finner också att det är så. Dessutom den enda sameby med renbetesfjäll som ligger utanför de tre stora länen. Enligt Idre samebys webbsida så har de en nettoareal med renbetesfjäll på 1038 km² som då ska läggas till de ca 65 000.
 
Om man bor i Kiruna och löser årskort är fiskekortet billigt. Är man två som tar med sig fiskespöt för en vecka i fjället så är det inte speciellt billigt om man har Norrbottniska löner.

I norrbotten kostar en veckas fiskekort ovan trädgränsen 220kr om jag minns rätt, det måste anses var billigt i förhållande till i princip allt.
 
"Min farfarsfarfarsfarfarsfarfarsfar bodde här. Alltså har jag mer rätt att vara här än du har."
Det är ju egentligen det argument som ligger till grund för resonemanget att man ska tilldela olika rättigheter till människor, efter gener och etnicitet. Det är tyvärr exakt samma tankemodell som vissa politiska rörelser använder mot nyinvandrade svenskar. Jag vägrar att ansluta mig till den otäcka synen på människor.

Ja, den är i högsta grad otäck. Men med det sagt så blev ju samerna och deras landområden koloniserade, och det är ju inte ens sådär vansinnigt längesedan.

En inihelvete komplicerad fråga. Men att rättigheterna går till samebyarna (och följaktligen kommersialiseras, det är ju en sorts skråorganisationer) är inte bra, oavsett hur man resonerar om det andra.
 
"Min farfarsfarfarsfarfarsfarfarsfar bodde här. Alltså har jag mer rätt att vara här än du har."
Det är ju egentligen det argument som ligger till grund för resonemanget att man ska tilldela olika rättigheter till människor, efter gener och etnicitet. Det är tyvärr exakt samma tankemodell som vissa politiska rörelser använder mot nyinvandrade svenskar. Jag vägrar att ansluta mig till den otäcka synen på människor.

Så obotligt korkat.
 
Ja, den är i högsta grad otäck. Men med det sagt så blev ju samerna och deras landområden koloniserade, och det är ju inte ens sådär vansinnigt längesedan.

En inihelvete komplicerad fråga. Men att rättigheterna går till samebyarna (och följaktligen kommersialiseras, det är ju en sorts skråorganisationer) är inte bra, oavsett hur man resonerar om det andra.

Visst är det komplicerat, men man måste ändå hålla isär saker. Jag förstår att många samer har behandlats väldigt illa, ändå in i modern tid. Det är naturligtvis något som svenska staten ska gå till botten med och om möjligt kompensera de som drabbats (men inte deras ättlingar). Men man måste lämna den tankemodell som delar in människor i olika grupper efter gener och etnicitet. Det var ju precis samma modell som låg till grund för förtrycket mot samerna. Du och jag måste ha exakt samma grundläggande rättigheter - oavsett var din eller min farfarsfarfar bodde.
 
Nog gick det att jaga ripa varje höst innan småviltsjaktreformen. Möjligen en något omständigare förfarande.
Min pappa tyckte dock reformen gjorde det enklare.
Vad som blir av denna dom i praktiken är ju svårt säga.
Men det vore väldigt trist om lokalbefolkningen ska stå tillbaka för penningstarka jaktturister från andra områden.
Personligen är jag emot att människor i samma land ska ha olika rättigheter och skyldigheter.
 
Håller med övriga som anser att en uppdelning av rättigheter utifrån etnicitet, och inte medborgarskap, är en olämplig väg att gå.

Det är faktiskt precis samma sak som att säga att exempelvis endast "etniska svenskar" som är medlemmar i vissa ekonomiska föreningar ska ha jakt- och fiskerätt i övriga Sverige.
 
"Min farfarsfarfarsfarfarsfarfarsfar bodde här. Alltså har jag mer rätt att vara här än du har."
Det är ju egentligen det argument som ligger till grund för resonemanget att man ska tilldela olika rättigheter till människor, efter gener och etnicitet. Det är tyvärr exakt samma tankemodell som vissa politiska rörelser använder mot nyinvandrade svenskar. Jag vägrar att ansluta mig till den otäcka synen på människor.

Nu är det inte långt kvar till slutsatsen att den som vill kalla sig same och arbeta för det samiska också är en rasist.
Per definition.
 
Nu är det inte långt kvar till slutsatsen att den som vill kalla sig same och arbeta för det samiska också är en rasist.
Per definition.
Har redan hänt. Hörde ett radioprogram där man slog fast att man inte kan bli same, utan om man skall kalla sig same, då föds man till same. Precis samma resonemang gäller Romerna. Man kan inte bli Rom, man föds till Rom.

Så att ta en bunt somalier (eller några andra som inte är av samisk börd genom födsel) och få dom till att bli rennäringsidkare, gör dom inte till samer om man säger så ;-).

Däremot kan vem som helst bli svensk. Det räcker med att åka tunnelbana i Stockholm för att man skall kallas svensk.
I ovan nämnda radioprogram slog den intervjuade samen också fast att han var inte svensk, men däremot svensk medborgare.

Känner mig kränkt över att jag inte får kalla mig same, om jag vill det. Får nog kontakta DO och begära ett fett skadestånd.

Slut OT.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...