Cykla Gåsån vidare mot Ljungris?

Jag kommer att vara stationerad fem veckor på Gåsenstugorna och har cyklat en hel del runt Storulvån och självklart även fram till Gåsåns vindskydd som är fantastisk. Men jag vet att det ska gå att cykla från Gåsåns vindskydd längst Gåsån mot Ljungris och Holkendurrie.

Är det någon som har cyklat eller gått denna sträcka och kan berätta huruvida den är cykelbar och lite info om hur den ser ut. Jag tänkte mig framförallt sträckan mellan Gåsåns vindskydd fram till dess att leden Helags-Gåsen passeras.

Se bifogad fil
 

Bilagor

  • karta.jpg
    karta.jpg
    98.7 KB · Visningar: 2,319
Senast ändrad:
Har tyvärr ingen svar på din fråga, men undrar om du har hunnit utforska den sträckan? Tänkte ta mig upp med min MTB och cykla lite planlöst med lätt packning ett par dagar. Övernattning i STF stugor. Har bara kommit fram till att jag tänkte starta från Torkilstöten i Ljungdalen mot Helags.
 
Hej
min bedömning är "icke möjlig att cykla" jag är å andra sidan vandrare och har kanske en annan syn på saker å ting jämfört med en cyklist :)

// Pzon ..
 
Har tyvärr ingen svar på din fråga, men undrar om du har hunnit utforska den sträckan? Tänkte ta mig upp med min MTB och cykla lite planlöst med lätt packning ett par dagar. Övernattning i STF stugor. Har bara kommit fram till att jag tänkte starta från Torkilstöten i Ljungdalen mot Helags.

Sorry för sent svar men varit bortrest. De sträckor jag vet är cyklingsbara är Torkilstöten-Helags, Gåsen-Storulvån, Gåsen-Sylarna och Sylarna-Storulvån samt Sylarna-Blåhammaren och Blåhammaren-Storulvån. Gåsen-Helags ska vara cyklingsbar och även Gåsen-Ljungris

Dessa två kan ju vara ett tips:

1. Torkilstöten-Helags-Sylarna-Storulvån-Gåsen-Helags-Torkilstöten
2. Torkilstöten-Helags-Gåsen-Storulvån-Sylarna-Helags-Torkilstöten

Eller om du kan läsa dig till om hur det är att cykla Gåsen-Ljungris via Hulkendurre kan det vara en idé

Jag kommer att vara stugvärd på Gåsen 25/8-29/9 och har med mig cykel så ska utforska lite leder runt där som jag inte vet så mycket om. Välkommen på kaffe om någon är i närheten!
 
Nu är det några år sen jag gick Hulkiendurrie men vad jag minns är det nog cykelbart från Gåsåns rastskydd till leden mellan Gåsen och Helags.

Vid vattendelaren är det stenigt.
På "andra sidan" minns jag att det var lite vad och någon brant uppförsbacke på vägen till Ljungan. Men jag minns också något som kändes som Kinesiska Muren. (Grusåsar)

Lycka till!
 
Sorry för sent svar men varit bortrest. De sträckor jag vet är cyklingsbara är Torkilstöten-Helags, Gåsen-Storulvån, Gåsen-Sylarna och Sylarna-Storulvån samt Sylarna-Blåhammaren och Blåhammaren-Storulvån. Gåsen-Helags ska vara cyklingsbar och även Gåsen-Ljungris

Dessa två kan ju vara ett tips:

1. Torkilstöten-Helags-Sylarna-Storulvån-Gåsen-Helags-Torkilstöten
2. Torkilstöten-Helags-Gåsen-Storulvån-Sylarna-Helags-Torkilstöten

Eller om du kan läsa dig till om hur det är att cykla Gåsen-Ljungris via Hulkendurre kan det vara en idé

Jag kommer att vara stugvärd på Gåsen 25/8-29/9 och har med mig cykel så ska utforska lite leder runt där som jag inte vet så mycket om. Välkommen på kaffe om någon är i närheten!

Blev ett par varv på Jämtlandstriangeln med utgångspunkt från Storulvån istället. Har tidigare bara cyklat till Gåsåns vindskydd. Sträckan från Blåhammaren till Sylarna var helt fantastiskt rolig. Fick mersmak på det hela så jag funderar på ta en till tur upp i slutet av augusti fast den här gången utgå från Torkilstöten som jag först hade tänkt. Inte helt omöjligt att jag tittar förbi Gåsen då.

//John
 
Blev ett par varv på Jämtlandstriangeln med utgångspunkt från Storulvån istället. Har tidigare bara cyklat till Gåsåns vindskydd. Sträckan från Blåhammaren till Sylarna var helt fantastiskt rolig. Fick mersmak på det hela så jag funderar på ta en till tur upp i slutet av augusti fast den här gången utgå från Torkilstöten som jag först hade tänkt. Inte helt omöjligt att jag tittar förbi Gåsen då.

//John

Jag cyklade Torkilstöten-Helags och Helags-Pilgrimsleden-Torkilstöten förra veckan...första sträckan är fantastiskt...den andra betydligt mindre fantastisk :)

Här kan du läsa mer om den första sträckan som jag verkligen rekommenderar:
http://cykelochuteliv.outdrr.com/2014/07/25/cykla-till-helags/

Vad jag vet ska det inte vara speciellt bra cykling Helags-Gåsen men jag har dock hört mycket bra om Ljungris-Hulkendurrie-Gåsen som kan vara ett alternativ. Eller att du cyklar Helags-Syhlarna och sen Sylarna-Gåsen.

Välkommen på kaffe om du passerar :) //Micke
 
Jag kan verkligen rekommendera att cykla ner till kläppen från Helags istället för direkt till Torkilstöten. Ta sen grusvägen den korta biten emellan om du nödvändigtvis måste till Torkilstöten (hämta bil eller liknande).

Om starten är vid Ljungdalen så är det dock bättre att utgå från Torkilstöten istället för Kläppen

Möjligen blev det lite offtopic, men ändå =) Torkil-Helags-Kläppen är trots allt det finaste jag cyklat
 
Måste erkänna att jag inte uppskattar cyklar på vandringslederna. Ännu mindre mopeder i olika storlekar på motorer. Brukar se resultatet på Bergslagsleden.

Väntade lite på en liknande kommentar.
Som gammal inbiten vind- och vågsurfare uppskattade jag verkligen inte kitesurfarnas intåg längs våra stränder. Men fick komma till insikt att det var ett nytt sätt att nyttja naturen och att det var bättre med samförstånd än att gå o irritera sig.
 
Måste erkänna att jag inte uppskattar cyklar på vandringslederna. Ännu mindre mopeder i olika storlekar på motorer. Brukar se resultatet på Bergslagsleden.

Då är mitt tips att prata med Länsstyrelsen eller liknande för att jaga supporters i denna del av forumet är nog inte din bästa chans....

Jag har pratat med personal från Länsstyrelsen som arbetar med ledunderhåll och cyklar i fjällen sliter i dagsläget obefintligt jämfört med vandrare förutom nedförsbackar med löst underlag där cykeln har låst bakhjul. Däremot är jag starkt kritisk till cyklister som cyklar utanför lederna eller bredvid spänger. Klarar man inte att cykla ett parti får man leda/bära cykeln, inte uppfinna nya leder.

Jag gilllar inte folk som skrävlar och dricker öl på stationerna men de finns och STF kommer att fortsätta med alkoholförsäljning så bara att gilla läget eller söka mig till fjällstugor eller tält som jag oftare gör nu..t.e.x
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mertheew Cykla Kvikkjokk - Ammarnäs Mountainbike 5
KLAGER Nu tillåtet att cykla i Norska nationalparker Mountainbike 1
MalinLiljesson Cykla Sörmlandsleden? Mountainbike 6
Makrolon Någon/några att Cykla med i Tanumsområdet Mountainbike 2
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
flierman Cykla Ramundberget-Fältjägarstugan bra? Mountainbike 3
pajp Folk att cykla terräng med i GBG sökes Mountainbike 3
Joakim Ambrosson Cykla i Nationalpark.. Mountainbike 24
hannulan Nybörjare som vill komma ut och cykla Mountainbike 15
Albin_25 Någon att cykla med i Hammarkullen Mountainbike 1
Cecilia_ Börja cykla i Stockholm Mountainbike 2
JP33 MTB/väg folk i Trångsund/Skogås som vill cykla då o då ?? Mountainbike 2
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Samir_k87 Cykla genom de svenska fjällen? Mountainbike 15
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
North1 Någon att cykla med i kungsbacka, gärna i Sandsjöbacka Mountainbike 0
Fjärdebrunn Cykla på Tjustleden? Mountainbike 0
elga Cykla i fjällen i sommar Mountainbike 0
danground Cykla Kungsleden Mountainbike 18
bigfish Cykla i fjällen? Mountainbike 17
nippon cykling vid Hellas- var får man cykla? Mountainbike 7
John_T Cykla i Örebro Mountainbike 9
hierro cykla i spanien Mountainbike 3
jomper Vill du cykla i Verbier? Mountainbike 3
Halvarsson Cykla Kungsleden Mountainbike 17
alis Cykla med UCPA - Hur tufft egentligen? Mountainbike 8
Sunkist Cykla i Jämtlandsfjällen? Mountainbike 2
davbeu Cykla på Ingarö och Värmdölandet Mountainbike 1
peon Cykla bohusleden Mountainbike 0
Minuteman MTB i KARLSTAD, någon att cykla med Mountainbike 1
balo Vart cykla runt Lund/Eslöv? Mountainbike 10
joakimr Cykla på Åland Mountainbike 1
Björkhagen Cykla i Pyrenéerna Mountainbike 3
SAMSare Cykla-i-Lera i Friskis-anda Mountainbike 2
jborje Cykla på Lidingö Mountainbike 0
krippa81 Ni som vill cykla i Hellas/Nacka !!! Mountainbike 13
thymallus77 Cykla i skåne Mountainbike 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...