Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen

Alltid lika fascinerande att läsa att allt veganer/vegetarianer längtar efter är rätter med kött i .. som de febrilt försöker konstruera i olika former med soja.

Jag har i princip aldrig med mig kött ut på tur eftersom det i förhållande till vikt och bränslemängd som krävs för tillagning i mitt tycke helt enkelt inte är särskilt effektivt. Äter helt vanlig mat som havregryn, makaroner, couscous, jordnötter och ibland när jag inte snålar så mycket med vikten vita och röda bönor. Blåbär och nyponsoppa får oftast hänga med att ha på kvällen och har jag plats åker ofta riskakor med, väger lite men tar mycket volym.
 
Alltid lika fascinerande att läsa att allt veganer/vegetarianer längtar efter är rätter med kött i .. som de febrilt försöker konstruera i olika former med soja.

tyvärr råkar det vara så att sojafärs ser ut som det gör, inget att göra åt. Sen tycker jag inte det verkar vara någon som orkar bry sig angående utseendet och viljan till att få det att likna kött, förutom du då.
 
En till!!!

tyvärr råkar det vara så att sojafärs ser ut som det gör, inget att göra åt. Sen tycker jag inte det verkar vara någon som orkar bry sig angående utseendet och viljan till att få det att likna kött, förutom du då.

En till som undrar? Varför kalla en grönsaks plätt för an styckningsdetalj (Biff) på ett djur
Alltid lika fascinerande att läsa att allt veganer/vegetarianer längtar efter är rätter med kött i .. som de febrilt försöker konstruera i olika former med soja.

Jag har i princip aldrig med mig kött ut på tur eftersom det i förhållande till vikt och bränslemängd som krävs för tillagning i mitt tycke helt enkelt inte är särskilt effektivt. Äter helt vanlig mat som havregryn, makaroner, couscous, jordnötter och ibland när jag inte snålar så mycket med vikten vita och röda bönor. Blåbär och nyponsoppa får oftast hänga med att ha på kvällen och har jag plats åker ofta riskakor med, väger lite men tar mycket volym.


Alla ska vara fria att äta det de vill, så länge de är öppna för vad andra äter.

Låt mig äta mina rotsaker som de är skapade, på sin höjd skivade och kokta!!!
 
Tillägg och kommentarer till recepten

Hej,

var ute och vandrade i sommar igen och har några kommentarer till min lista med recept:

  • Nudlar blir man trött på i längden, men bra om man bara har hett vatten i termos med sig. Lite bättre om man blandar i en varmakoppen. (Går även att blanda med jordgubbskräm om man fått nog av kryddmixen, upptäckte min vandringskompis... ) Om man lagar lunch på kök är 1/2 dl snabbkaroner kokade med en varmakoppen godare.
  • En ny rätt: PAELLA (1 port) - 1 dl ris, saffran (1 pkt till 3 pers), torkade frysta gröna ärtor, torkad paprika (röd och grön), torkad hackad vitlök, buljong (1 st till 3 pers), 1/2 dl sojabitar (finns i hälsokosten och vissa matbutiker), torkat citronskal.
  • En rätt till (om man skulle ha råkat vara ute och plockat nässlor under våren): NÄSSELSOPPA (1 port) - 2 potatisar (tunt skivade, förvällda och torkade), några nävar torkade nässlor, torkad gul lök, buljong (2 st till 3 pers). Strö över solrosfrön (finns med barbequesmak från Risenta) och ät med pinnbröd (går bra att steka i panna över glöden).
  • Sesamkakor är bra snacks.
  • Om det är svårt att hitta sojafärs går det lika bra att byta mot röda och gröna linser (förkokta och torkade).
  • Apoteket säljer små plastflaskor på 75 ml. Bra att ha till olja (eller schampo, diskmedel, salt...).
  • Skiva/hacka och torka oliver och vitlök i recepten så blir de lite lättare .
  • Svårt att välja knäckebröd? Havre- och flerkornsknäcke är godast, men blir bara smulor. Rågi och sport håller ihop bättre. Kornmo är bra om man vill ha hela kex.
  • Soltorkade tomater kan tillsättas till det mesta! Massor av smak och lätta (inte de i olja).
  • Byt ut pulversoppan i Pasta med färssås-receptet till bolognese kryddmix. Det blev godare.
  • Tack till Mikaela Löfgren för tipset om falafelmix! Jättelätt att göra, gott med t ex couscous med saffran till.
  • Vi använde gas för första gången (mycket smidigare än att slabba med t-sprit!). Det gick åt 220g på två dagar för tre personer när vi var i svenska fjällen i juli. (Då kokade vi upp ca 7 l vatten per dag.) Gasåtgången verkar dock variera en hel del med luft- och vattentemperaturen - samma mängd gas räckte i tre dagar på Korsika i juni.
  • Det går att göra chokladpudding om man blandar 1/2 dl sojamjöl till 5 dl vatten istället för mjölk. Den blir lite lösare i konsistensen, men god. Utan sojamjöl i vattnet blir det bara soppa.
  • Om du har köket framme på fikapausen vill jag slå ett slag för kokkaffe - mycket godare än snabbvarianten! :)
  • Vikter på middagarna (för 3 portioner): Tacogryta med ris 750g, Pasta med färssås 700 g, Linssoppa 600 g, Bulgur med russin 500 g, Paella 450 g, Risotto 400g, Potatismos med oliver 350 g, Nässelsoppa 300g.

Vore roligt att höra om vad ni tyckte om ni har provat recepten! Eller har egna favoriter att tipsa om.

/Sara
 
Tack själv Sara!

Ska testa paellan, det låter spännande!

Min egen nyhet för i år var thaigryta; torkade morotsskivor, torkad purjolök och lite andra torkade grönsaker efter smak, cocosmjölkspulver, vitlök, buljongtärning och thaikryddmix. Blötlägg grönsakerna och fräs dem ev snabbt. Rör i lagom mängd vätska och pulver och kryddmix. Servera med ris eller couscous, beroende på önskad gasåtgång. För att höja proteininnehållet kan man ösa i linser eller någon form av färs eller bitar.

Jag äter falafeln med potatismos och för att få det lite godare kan man lägga ner torkad purjolök i vattnet när man kokar upp det, behöver inte blötläggas.
 
Jag har hittat det i en asiatisk butik, fungerade jättebra att använda, bara att röra ner i maten. Blev dessutom nästan krämigt. Fanns tendenser till att det klumpade sig, men såna petitesser tänker i alla fall inte jag på på fjället;-)

Asiatiska (och andra "invandrarbutiker") är ofta bra att hitta praktisk mat till utelivet i, så det är ett tips att ta en tur i en sådan lite då och då.
 
massor med veggimat

fantastiskt fint med en hel lista på mat, och falafelpulver och kokosmjölkpulver därtill. Tackar och bockar. :)
 
Kul att du bumpat den gamla tråden - tack till TS för roliga recept! Här finns mer tips som man kan plocka fritt ur. I kommentarerna finns några förtydliganden om torkning av grönsaker etc. Skillnaden mot Saras matsedel är mindre andel kolhydrater och större andel fett, vilket gör det hela mer energitätt. Det krävs nog också generellt mindre/kortare tillagning under vandringen. Vill man ha det hela till 100% vegankost, kan man ersätta allt mjölkpulver med kokosmjölkpulver, och allt smör med t ex kokosfett eller valfri olja.

Vad gäller kokosmjölkpulver får man passa sig lite om man inte tål/vill använda vanlig mjölk, för många sorter har en tillblandning av komjölk (!). Se denna tråd. Sens moral: lusläs på paketen!
 
testade den här idag. den var helt ok. blir lite lös och måst svälla ett tag, men det blev bra smak när jag stekte bollarna.
 

Bilagor

  • 517R5XuKGiL._SL500_AA300_PIbundle-12,TopRight,0,0_AA300_SH20_.jpg
    517R5XuKGiL._SL500_AA300_PIbundle-12,TopRight,0,0_AA300_SH20_.jpg
    24.4 KB · Visningar: 1,818
Någon som har något bra tips på vad man kan ha med och äta om man som jag är allergisk mot soja, svamp, bönor och inte äter kött? ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...