Fällkniven S1 pro

Jag fundera köpa den nya Fällkniven S1 pro.
Om vi glömmer priset tycker jag att den har allting jag är efter. Har ni någon erfarenhet med den? Några åsikter?

Tack
Federico

Sent from my Samsung Galaxy
 
Ingen erfarenhet av den kniven men jag har två fälknivenknivar. Båda med 3G stål som jag tycker är riktigt bra. Nu är det inte samma stål i den du tittar på så det kanske inte säger så mycket. Detaljfinishen är inte riktigt på topp. Jag fick själv putsa till och olja in skaftet på min Jarl.

https://www.fallkniven.com/kniv/sk1l/
 
Ingen erfarenhet av den kniven men jag har två fälknivenknivar. Båda med 3G stål som jag tycker är riktigt bra. Nu är det inte samma stål i den du tittar på så det kanske inte säger så mycket. Detaljfinishen är inte riktigt på topp. Jag fick själv putsa till och olja in skaftet på min Jarl.

https://www.fallkniven.com/kniv/sk1l/

Jag får rätta mej själv. Den ena kniven är i ett annat stål som dom kallar för SGPS. Tror dom har samanlagt fyra olika stålsorter i sina knivar.
https://www.fallkniven.com/kniv/u2/
 
Jag får väl stämma in med en "nära miss".
Har en S1 sen många herrans år, och tycker mycket om den. Den är en bra alltiallo men inte bäst på nått.
Nu har de ju gjort bladet tjockare i Pro-serien, och parerskydd i stål, så den lär ju bli tyngre, och kanske ännu bättre på saker som att hugga och batonga, men knappast bättre på att tälja, som den egentligen inte är så bra på i originalutförande heller...
Om du vill ha en kniv som täljer som en Mora, så ska du inte ha denna kniven. Om du kan stå ut med att den inte gör det, så är den bra till det mesta annat, och man slipper ha med såg och yxa många gånger.
 
Jag får väl stämma in med en "nära miss".
Har en S1 sen många herrans år, och tycker mycket om den. Den är en bra alltiallo men inte bäst på nått.
Nu har de ju gjort bladet tjockare i Pro-serien, och parerskydd i stål, så den lär ju bli tyngre, och kanske ännu bättre på saker som att hugga och batonga, men knappast bättre på att tälja, som den egentligen inte är så bra på i originalutförande heller...
Om du vill ha en kniv som täljer som en Mora, så ska du inte ha denna kniven. Om du kan stå ut med att den inte gör det, så är den bra till det mesta annat, och man slipper ha med såg och yxa många gånger.

Den stora skillnaden på PRO måste väl vara bladmaterialet. Vist har du VG10 i din S1?
 
Generellt kan jag tycka att S1 är lite för stor och föredrar F1 istället. Tjockare blad kanske är bra, men å andra sidan undrar jag om någon lyckats bryta av de vanliga bladen med handkraft.

Parerskydd är väl inte fel eller att få med ett bryne. Asken kan som nämns vara rätt bra den med, jag har alltid lite ågren över att mobiltelefonen.

Stålen har jag inte nån koll på direkt annat än att jag tycker min med VG10 funkar kalas.
 
Pro-knivarna levereras i en box som de anser vara lämplig att förvara ömtåliga saker i som exempelvis telefoner.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Fick S1:an i julklapp iår, har inte hunnit testa den fullt än men anser att läderslidan är sämst. Jobbig att få kniven i och ur, möjligt att den vidgar sig lite efter lite användning dock. I övrig är jag nöjd med kniven, behändig storlek och skönt grepp i jämförelse med ex. mora 2000
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Vanheden Optimala fällkniven Utrustning allmänt 6
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
gunnarblomquist Bark River Bravo 1 vs Fällkniven någon ? Utrustning allmänt 20
niklasaxelsson Fällkniven kökskniv CMT Utrustning allmänt 0
fotografiskt Fällkniven PXL Utrustning allmänt 39
Frandsén91 Fällkniven-Cold steel Utrustning allmänt 136
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
avslut0908 Fällkniven F1 Utrustning allmänt 103
gulo Søker: Kydexslire (-slida) til Fällkniven A2 Utrustning allmänt 1
estetdrägg Föregångaren till fällkniven? Utrustning allmänt 5
Svenjohansson F1 Fällkniven Utrustning allmänt 3
dePaul Fällkniven i gungning Utrustning allmänt 1
bergholm A1 Fällkniven? Utrustning allmänt 32
ixa Fällkniven Silvermoose Utrustning allmänt 0
andrevs Fällkniven MC1 Utrustning allmänt 4
goofi Fällkniven S1 Utrustning allmänt 13
tde01047 Fällkniven A1 Utrustning allmänt 7
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Nikola76 Exped mountain pro 30 Utrustning allmänt 2
henke.lofgren Exped Mountain Pro 40 & 30 Utrustning allmänt 4
fotografiskt Exped Shrinkbag pro 50l som läcker Utrustning allmänt 14
mipert obh nordica pro sharp, är det en knivvässare att ha? Utrustning allmänt 42
Lischke Beställa meindl Island pro från Tyskland? Utrustning allmänt 11
SixtenStolpskott Meindl Island Pro för 1.266 kr? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.