Örnsätrarns terrängkarta

Upptäckte fel i kartan "Södra delen av Terrängkartan för Android (Oruxmaps, LocusMap), 2,7 GB" från: http://www.bengt.nolang.se/kartor/terrangkartan/

Väster om Stora Kåsjön vid Öjersjö (söder om Partille) har det blivit en vit glipa i kartbladen.

Bifogar en bild:

Mvh troswe

Detta är ett fel som åtgärdats i kartbladen men som tyvärr ligger kvar i sqlitedb-versionen Jag ska ordna detta men jag kan inte uppdatera min onedrive då den är överfull efter Microsofts neddragning av utrymmet. Det gör att den uppdaterade versionen hamnar på en annan adress. Jag meddelar det på onedrivesidan eller i min blogg. Maila gärna eventuella fel direkt till mig då jag inte kan följa alla platser som behandlar kartorna jag satt ihop.
 
Terrängkartan på externt SD

Stort tack Örnsätrarn för ditt arbete. Jag har tidigare använt viewranger mycket men det är ju en stor fördel att få kartmaterial som inte är låst till en viss app. Jag ville helst ha kartan på mitt externa SD på min Sony Xperia Performance och jag har ängnat lite möda åt att få fason på det.

1. Det går som nämnts inte att flytta den stora filen till SD, endast den varianten som är delad i Södra resp norra terrängkartan.

2. I Orux har jag pillat med massa olika inställningar, både i app och egen lur. Svaret från appen blev " Orux kan inte läsa från extern minne".

3. Avinstallerade Orux och laddade istället ned Locus map free. Där var manövern självinstruerande och gick som en dans. Nu har jag appen på internminnet men kartan på extern SD och det funkar prima.

Stort tack! /Olof
 
Om jag inte minns helt fel så kan man in och redigera nån konfigurationsfil till Oruxmaps för att få den att läsa från externa SD-kortet.
 
Om jag inte minns helt fel så kan man in och redigera nån konfigurationsfil till Oruxmaps för att få den att läsa från externa SD-kortet.

Läs inlägg 5 i tråden. På min Sony Xperia Z compact är det en inställning i Orux-appen som talar om var kartan ska läsas ifrån och jag har hela gröna kartan i ett stycke på SDkortet, liksaom fjällkartan i ett annat komplett stycke. Man kan känna till att Android också har ett virtuellt minneskort som egentligen är RAMminne men så här ser det ut på min mobil då jag har hela gröna i en fil på SDKortet:

/Patrik
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-11-19-20-54-59.jpg
    Screenshot_2016-11-19-20-54-59.jpg
    65.2 KB · Visningar: 729
Doktor glas, jag provade att flytta över hela orux mappenutan framgång. Kräver nog "app to SD" vilket jag inte har.

Patrik, japp läste inlägg fem, ändrade inställningarna enl ovan skärmdump. Fick popupmeddelande "orux can not write or read external memory".

Eftersom jag pillat med detta några dagar gav jag nu upp och bytte till Locus. Löst på 5 minuter. Skillnaden i vår framgång kanske beror på olika enheter.
 
Ja, jag använde telefonens inbyggda funktion, "Move to SD card" tror jag Samsung kallar det. Att flytta manuellt funkar nog inte.

Är du nöjd med Locus annars? Börjar surna lite på Orux. Detta att man inte kan registrera sig på forumet tyckte jag inte om. Har en gammal inloggning där, men har tappat bort den.
 
Patrik, japp läste inlägg fem, ändrade inställningarna enl ovan skärmdump. Fick popupmeddelande "orux can not write or read external memory".

Ja, det där beror på vilken version av Android kan kör. I nån version så fick de för sig att inte vilka appar som helst ska få komma åt det externa SD-kortet (varför förstod jag inte riktigt).
 
Ja, jag använde telefonens inbyggda funktion, "Move to SD card" tror jag Samsung kallar det. Att flytta manuellt funkar nog inte.

Är du nöjd med Locus annars? Börjar surna lite på Orux. Detta att man inte kan registrera sig på forumet tyckte jag inte om. Har en gammal inloggning där, men har tappat bort den.

Men är inte move to SD att flytta själva appen till SDkort medan inställningen inuti appen handlar om att flytta kartorna,dvs den data appen använder till SDkortet.

Men det kan som sagt även skilja mellan androidversion och/eller mobiltillverkares anpassningar av android.

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...