Mallorys utrustning

http://news.bbc.co.uk/2/hi/5076634.stm

Hittade en artikel som beskriver resten av Mallorys kläder. Intressant att de menar att både kläder och skor var lättare då än nu.

Jag har ofta fascinerats av bilder på klättrare från 1960-talet och tidigare. Inte bara för att deras utrustning är extremt estetiskt tilltalande (hipsters!) utan även för att den ser så lätt och funktionell ut.

Nu på senaste tiden kanske vi börjar utmana dem med ett extremt lättviktstänkande men vad hände på 70-80-90 talet?
 
How very brittish. Tror artikeln är objektiv. Det är alltid mera människan än modellen på utrustningen som begränsar vad som är möjligt.

Thure
 
How very brittish. Tror artikeln är objektiv. Det är alltid mera människan än modellen på utrustningen som begränsar vad som är möjligt.

Thure

Jag tror att du har en poäng där, vi människor brukar kunna anpassa oss efter omständigheterna. Dunoverall och deras lager-på-lager klädsel förutsätter olika taktik och ger upphov till olika handlingsmönster. Det som går med det ena systemet fungerar sämre med det andra.

Tror också att vanan vid strapatser liksom fysisk beredskap möjligen var större för 100 år sedan. Det moderna samhället är bekvämare dock.

//J
 
Kan inte låta bli att tipsa om boken "Into the Silence" av Wade Davis. Om Mallorys expedition och allt som föregick det. Första världskriget, alla tidiga försök i Himalaya mm
En av de bästa o mest intressanta böcker jag läst. Välskriven och noga "researchad"
 
Jag tror att du har en poäng där, vi människor brukar kunna anpassa oss efter omständigheterna. Dunoverall och deras lager-på-lager klädsel förutsätter olika taktik och ger upphov till olika handlingsmönster. Det som går med det ena systemet fungerar sämre med det andra.
//J


Jo, så är det väl. Pågår en analog diskussion angående klädvalen Amundsen respektive Scott gjorde. Amundsen-fansen säger i princip att Scott var en idiot, medan Scott-fansen (läs: engelsmännen) väl menar att eftersom Scott-expeditionen i stort drog sina slädar själv, var deras bomullskläder adekvata.

Och enligt vad som är känt hade de en del förfrysningar, men skulle nog ha överlevt om de inte slarvat med depåerna. Så helt orimlig är argumentationen inte.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...