Små stegjärn...

Är det någon mer än jag som upplever att stegjärnen är små? Jag ligger på 42-43 i skostorlek och på mina stegjärn(Grivel AirTech & Black Diamond Contact strap) är jag i näst yttersta hålet på "justeringsskenan".
Är det pyttesmå, urstarka italienare och fransmän som stått fotmodell? ;-)
Visserligen finns det något som kallas "regulation bar-long" att köpa men ändå...tycker inte jag är SÅ storfotad.
Någon mer som funderat på detta?
 
Jag har ungefär samma skostorlek. Jag hade ett par BD Sabretooth, och vill minnas att jag hade åtminstone fyra fem hål över. Numera har jag ett par Petzl Lynx och där finns det många hål kvar, ca 7 cm av skenan.

Har du några bilder på hur du justerat järnen och hur de sitter på kängorna?
 
Ska försöka få till ett par bilder, tycker ju inte att det finns så mycket att göra fel på men inget är ju så enkelt så att det inte går att krångla till... :)
När det gäller mina Grivel använder jag dessa på storskor men tycker ju att storleken borde vara anpassad efter det, man har ju sällan stegjärn på gympadojor.
Black Diamond-järnen har jag senast använt på ett par Lundhags, strl.43, det här är ju mer "trekking-stegjärn" och kanske är Lundhagarna större och bredare än vad Black Diamond tänkt sig men enligt BD:s hemsida ska de ju passa upp till strl.46...om man har mockasiner funkar det nog ;-)
 
Regulation bar eller hålstege...

Är det någon mer än jag som upplever att stegjärnen är små?
Visserligen finns det något som kallas "regulation bar-long" att köpa men ändå...tycker inte jag är SÅ storfotad.
Någon mer som funderat på detta?

Vet inte hur det är med BD men på Grivels stegjärn kan man vända på "hålstegen", den har två längdstopp, har du provat det? Annars är det den långa varianten som gäller.

Jag har strl 41 och brukade alltid kapa av mina tills jag insåg att jag kunde korta längden genom att vända på dem...

Chiao!

Uffe
 
Wide?

Kom på en sak till, Grivel har ju en bred variant, G10 Wide, kan kanske vara en lösning om de vanliga järnen är för smala för dina skor?

Ciao!

Uffe
 
Här ett par bilder på mina stegjärn och skorna de används på(för tillfället), som jag nämnde från början så passar järnen alldeles utmärkt men jag undrade mest varför jag är ute på de sista hålen i storlek trots min ganska vanliga skostorlek(Koflach EU 8,5 - Lundhags 43)
Eller ser någon allvarliga fel någonstans...har jag haft tur som överlevt? :-/
 

Bilagor

  • Grivel.jpg
    Grivel.jpg
    44.5 KB · Visningar: 596
  • BD.jpg
    BD.jpg
    43.5 KB · Visningar: 647
Varför bekymra dig? de passar ju, ut o klättra bara.
Om du desperat vill ha fler hål under hälen kan du ju flytta främre tråden (tå-loopen) till de yttre läget, mot att få lite kortare front-points förstås (men de lär räcka ändå, minns inte att jag fick in front-pointsen hela vägen till skorna medan jag klättrade brant is med alpin-järn.)
 
Haha, nu är jag ju inte bekymrad direkt utan lurade mer på om någon annan tänkt på detta.
När det gäller Lundhagarna är dom ju ganska breda både över tå och häl och då stjäl det ju en hel del plats, om jag använder BD-järnen på mina lite lättare Meindel får jag skjuta ihop järnen ett par hack trots att skostorleken är samma.
Dock är jag lite mer förvånad när det gäller Grivel-järnen, denna typ av stegjärn borde ju vara tänkt att användas på storskor och Koflachkängan är ju inte jätteextremt stor eller bred.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.