Torra och glada fötter i minst 10 år?

Vilka kängor/trekking-skor håller längs och håller bäst mot väta och går fort att torka?
Det jag vill ha reda på är vilket material som är bäst, vad ska man akta sig för att köpa för materal och vilket märke håller längst? Jag är ute och traskar mycket i regn och rusk...
 
Trots att

Lundhags mfl funkar bra är jag benägen att säga gummistövlar.
Att torka bondeförbundare ute i helregn är en inte helt lätt sak. Strumpor och sockar är mycket enklare.
 
Vilka kängor/trekking-skor håller längs och håller bäst mot väta och går fort att torka?
Det jag vill ha reda på är vilket material som är bäst, vad ska man akta sig för att köpa för materal och vilket märke håller längst? Jag är ute och traskar mycket i regn och rusk...

Du kommer förmodligen få lika många olika svar som det finns trådmedlemmar ... nästan. Här är mina erfarenheter.
Jag har dels ett par fodrade läderkängor, italienska Crispi, och dels ett par Jörnkängor.
Läderkängorna har jag haft i mer än 15 år och Jörnisarna i 4 - 5 år.

När jag vandrar på torr mark, oftast utomlands, så fungerar läderkängorna bra. Jag har tidigare haft kängor med gore-tex men dels blir de för täta för mina fötter och dels så är mina erfarenheter att mebranet slites ganska snabbt och då släpper de både in vatten och är dessutom för täta för mina fötter.
Nackdelen med fodrade kängor är ju att de tar dagar att torka om de blir fuktiga.

Jörnkängorna har blivit mina favoriter utan tvekan. Har aldrig haft så mycket som ens ett rött märke på fötterna och än mindre ens tendes till skav. De håller garanterat tätt i blöt terräng och i regn. Om du vaxar skaften så går det dessutom att vada om det inte är alltför djupt.. Om de blir blöta så torkar de dessutom snabbt i och med att de är ofordrade. För mina fötter är det betydligt bättre att ha ett par extra sockor och strumpor att torka och byta med än att ha fodrade kängor.
Mina Jörisar har jag använt flitigt til alltifrån promenader hemmavid, fjärrvandring, bergsvandring i Skottland och Rumänien och förra sommaren tre veckors bergsvandring ipå hög höjd i tuff terräng i Anderna.

Det allra viktigaste är dock att dina fötter trivs med kängorna och att de sitter bra annars kan de bli hur fel som helst oberoende av material och modell.
 
Ovadderade kängor med heltät fot är nog det bästa. Eller gummistövlar som sagt.

De bästa och mest kvalitetssäkrade membrankängorna ska hålla sig vattentäta "minst 300000 böjningar". Det kan låta mycket men räknar man steg så blir det väl ungefär 30 dagars användning. Jag betvivlar inte att de håller sig täta längre än så, men några 10 år lär det inte bli. Just väta och böjningar är en otrevlig kombination för laminerade material.
 
Gummistövlar är bra, men vill man ha kängor...

Vilka kängor/trekking-skor håller längs och håller bäst mot väta och går fort att torka?
Det jag vill ha reda på är vilket material som är bäst, vad ska man akta sig för att köpa för materal och vilket märke håller längst? Jag är ute och traskar mycket i regn och rusk...

Torkar snabbast: Kodordet är framför allt lite material. Ju mer "stoppning" man har i en känga desto längre tid tar det att torka den. Sen torkar i princip alla syntetmaterial snabbare än läder.

Vattentätast: När de är nya är det inget snack om att ett par "membranskor" (med Gore -Tex eller liknande) är klart vattentätast. Men när membranet väl har gett upp är det snarare tvärtom. Läder och andra sidan är ganska lätt att underhålla och om man bara sköter om dom kan de hålla sig relativt vattentäta i många år.

Summa sumarum: Om du nu inte vill ha ett par stövlar skulle jag nog satsa på ett par enkelläders bondeförbundare, som t.ex Lundhags Park eller Jörnkängan (om du kan få tag på den).

/ Stefan
 
Mina Meindlkängor torkar rimligt fort, blott de får chansen. De blir blöta av regn och förblir blöta så länge det regnar, förstås - åt det kan man väl inte göra ngt? (Nej, jag betraktar inte gummistövlar som ett alternativ).
 
kan inte bestämma mig....

Jag undrar hur är det egentligen med en läderkänga som har gore tex-membran? Om man sköter lädret så kanske den håller tätt även när membranet "tar slut"? Den jag har tittat lite på är Viking hunter. Jag har också provat Lundhags pro som känns verkligen bra kvalitet med är lite stel i sulan för mig och lite dyr. Vad tycker ni?
 
Inte en chans att gummistövlar håller i 10 år, inte om man använder dem. Har ett par gamla sarek som fick pensioneras efter 3 års användande, och då smörjde jag dem med natursåpalösning (enligt råd från butik) nån gång per år.

Lundhags lär ju ha störst chans. Mina meindl var helt kass efter nåt år. Lundhags är ju dessutom lättast att sula om, eller rent av byta nederdelen, men då kan man ju fundera om det är samma kängor längre.
 

avslutad210712

Gäst
Gummistövlar håller troligen inte 10 år
Membrankängor håller troligen inte 10 år - inte membranet i alla fall
Cellgummikängor håller kanske 10 år

Sen handlar det om att definiera torr......

I alla skor kommer du troligen att bli svettig om fötterna dvs du är inte torr.

Även om jag är en förespråkare av cellgummikängor så beror det mest på att de är enklare att torka när de blir blöta för jag tror inte på att det finns några skor som håller dig torr både utifrån som inifrån under alla möjliga tänkbara förhållanden. Har gått i ett par Meindl utan GTX och när de blev blöta så blev de inte torra innan jag kom hem. Och man kan säga att vikten ökade "något".
 
Mina Lundhags närmar sig 10-ârsstrecket och funkar utmärkt, trots ett hârt liv i rasmassor och skravel. Lite fett nâgon gâng och vax betydligt oftare har hâllit lädret i fint trim.

Beträffande G-tex i kängor sâ skulle jag endast köpa sâdana om de har ovanläder av riktigt skinn och fâ sömmar. Dâ är det bara att vaxa och pyssla med dom som ofodrade och dom kommer att fortsätta vara täta oavsett hur trasigt membranet är.
G-tex-kängor med textildetaljer gâr bort direkt.

Crispi gör kängor som verkar vara av hög kvalitet, frugan köpte ett nytt par nu efter nästan 10 âr och de gamla funkar fortfarande (men sâg för hemska ut). Dessa hade inget membran, ska bli spännande o se hur länge de nya hâller. Ett par Meindl med nubuck-överdel köptes nästan samtidigt, vi fâr se vilka som dör först.
 

avslutad210712

Gäst
Mina lundhagare är inne på sitt 6:e år men tyvärr kan jag använda dem som referfens eftersom Lundhag böt underdel på dem förra året därför att det *hrm* inte höll tätt i limningen mellan sko och sula. Var dock ett fel som jag dragits med sedan jag köpte kängorna så det gjordes utan kostnad för min del. Däremot är skaften som nya och min fd sambos skor är fortfarande som nya och de inköptes samtidigt som mina.

Så även om jag inte kan lova att ett par cellgummikängor håller tio år så är jag rätt övertygad om att de gör det. Tror nog att de håller dubbelt så länge med lite skötsel även om man kanske åker på ett sulbyte.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...