Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Riktigt trevliga knivar, jag har samma uppsättning.
Min m/07:a är välanvänd, men min m/95:a är lika ny som din... ;)
Jag har dock börjat använda min och är redan imponerad av den!

Jag har en FK A1 också jag kan jämföra lite med, men jag tror faktiskt sissipuukkon m/95 leder redan...

Intressant. Vad är det som du tycker att den gör bättre än A1:an? Då tänker jag inte på sådana saker grepp och slida utan mer på vilka arbetsuppgifter som den gör bättre.
 
Jag bryter helt ogenerat in med en strigel-fråga till experterna! ;-)

För en tid sedan köpte jag en strigel och har använt den helt utan tillsatser... Har dock läst om diverse olika preparat att behandla lädret med för bättre resultat? Autosol t.ex.

Är det något som rekommenderas? Ska jag isf bara använda det på halva strigeln och behålla den andra halvan "naturell" till slutfinishen?

Strigeln i fråga är http://www.knivbutik.se/rakknivar/581-strigel.html om det har någon betydelse.

Med vänlig hälsning, dubbel-v

Jag brukar använda Tormek brynpasta när jag striglar, fungerar jättebra.
http://www.tormek.com/sv/accessories/pa70/
Finns på Clas Ohlsson för en 50-lapp.
Lyckat till! :)

/Lux
 
Fredags-quiz!

Kalla det en katt bland hermeliner eller kanske en bubblare...
Här är i alla fall fredagens fråga:
Vad är det på bilden?
Stålet är i vilket fall som helst ingen katt bland hermeliner...;)

/Lux
 

Bilagor

  • Leatherman Charge TTI 1.jpg
    Leatherman Charge TTI 1.jpg
    15.5 KB · Visningar: 793
Har också en kniv att gissa på.

Detta är en av företagets mest legendariska modeller. Tillsammans med en annan modell så formade de en "dynamisk duo" som varje seriös samlare (av detta märke) skulle ha i sin samling.

Jag har fått sudda ut texten på bladet, därav den konstiga skuggan.
 

Bilagor

  • Gissa kniven.jpg
    Gissa kniven.jpg
    17.8 KB · Visningar: 720
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 722
Jag känner så väl igen den men jag har inte tillgång till mina gamla Fällknivenkataloger just nu. Någonting i mig säger Kershaw eller Timberline?
 
Jag känner så väl igen den men jag har inte tillgång till mina gamla Fällknivenkataloger just nu. Någonting i mig säger Kershaw eller Timberline?
Jag vill helst ha det ena eller det andra alternativet :). Dessutom gärna modellens namn och gärna också namn på den andra kniven som jag nämnde i mitt förra inlägg.

~Paul~
 
1. Jag är inte säker men tror att det är en Timberline från mitten av 90-talet. Modell ingen aning...

2. Jag edc:ar sedan ett tag just den här modellen, har inte riktigt bestämt mig om jag tycket att det är ett genidrag eller bara galenskap att ha ett exklusivt pulverstål i ett multiverktyg. Vad tycker ni?
1. Låt mig hjälpa er lite mer. Den här kniven och dess spinkigare bror var bland de allra första att finnas i ATS-34. Det var mycket riktigt Fällkniven AB som sålde båda modellerna.

2. Jag skulle vilja säga att det är helt OK att EDC-a en sådan pjäs så länge man har användning för dess verktyg. Kvaliteten är det ju inget fel på ;).

Personligen slutade jag bära på mig min Bahco multitång till förmån för min franska Florinox Akma i kombination med Vic Rambler. Dessa två har jag nu burit i ca 1½ år.

~Paul~
 
Åter till frågekniven så har jag en inre bild av att det står Kershaw på den men Timberline ligger som sagt nära till hands.

Om det är en Timberline borde samlingskompisen vara modellen "Timberlite".

Om det nu är en Kershaw så har jag egentligen ingen aning om kompisen men efter en skummning av Dahlmans något utdaterade referensverk så borde det vara deras kniv med det Rotaryliknande låset.

Som ni märker så hugger jag vilt här ;) (har inte hittat mina gamla kataloger).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.