Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kniven längs uppe till höger var min mormors mosters kniv. Hon levde senare delen av 1800talet och fram mot 1930 talet. Enligt mormor hade tanten alltid förkläde och i fickan på det låg den kniven. Hon levde på lantbruk i hälsingland. Mormor hade alltid förvarat den och gav den vidare till mig när hon blev gammal. Verkar välanvänd.
Kniven under är min pappas kniv. Han avled när mamma var gravid med mig. Mamma brukade visa mig kniven när jag var liten och när jag var i 10 års åldern fick jag den. Helt oanvänd av mig men förvarad och omskött.
Kniven på diagonalen längst ned fick jag av min skolbusschafför.

Bosse
 
Stockman

Några stockmanknivar.
Buck 307 Wrangler är stor, 41/8 tum med tjocka blad.
Buck 303 cadet liten men stabil och helt rostfri liksom alla Buck i 300 serien.
Queen nr 9 är e premium stockman på 4 tum
Casen är byggd på 32ramen är mediumstor på 3 5/8 tum.
Schraden är en Duckstamp från 90talet.
Casen har CV blad och är ofta förekommande i min ficka. Gåva av en Kille i Florida.

Kul desinformation som finns i Sverige och troligen grundad av Dahlman är att Sheepfootbladet skulle vara för att trimma hovar och klövar. Seg vandringssägen. Som bondson säger det sig själv hur dum iden är...men... Sheepfoot syftar på bladformen helt enkelt.

DSC_0259-1.jpg


Bosse
 
Va tycker ni om den här fällkniven då? Som hittat för 170 dollar plus frakt och avgifter?!
Jag tänker framförallt att den är väldigt bra till bushcraft.

Alltså det var den mest bedrövliga knivskapelse jag stött på på länge, framförallt när de behagar ta ett sådant pris också. Vem köper något sådant??
Jag var alltså fetsarkastisk, trodde det skulle lysa igenom.
Nästan lite förnärmad av att jag blev tagen på allvar.... :)
 
Alltså det var den mest bedrövliga knivskapelse jag stött på på länge, framförallt när de behagar ta ett sådant pris också. Vem köper något sådant??
Jag var alltså fetsarkastisk, trodde det skulle lysa igenom.
Nästan lite förnärmad av att jag blev tagen på allvar.... :)

:) nackdelen med internet, ironi och dolda budskap gör alla till Aspergers på nätet :)
 
Kniven längs uppe till höger var min mormors mosters kniv. Hon levde senare delen av 1800talet och fram mot 1930 talet. Enligt mormor hade tanten alltid förkläde och i fickan på det låg den kniven. Hon levde på lantbruk i hälsingland. Mormor hade alltid förvarat den och gav den vidare till mig när hon blev gammal. Verkar välanvänd.
Kniven under är min pappas kniv. Han avled när mamma var gravid med mig. Mamma brukade visa mig kniven när jag var liten och när jag var i 10 års åldern fick jag den. Helt oanvänd av mig men förvarad och omskött.
Kniven på diagonalen längst ned fick jag av min skolbusschafför.

Bosse

Fina historier! Det är alltid roligt med knivar som verkligen har använts av någon man har en koppling till. Jag har min farmors fällkniv och det är liksom juvelen i min samling. Hon dog när min far var 18 år och jag fick kniven av honom när jag var liten. Måste fixa en bild på den och se om det är någon av er som har någon info om vad det kan vara för något.
 
Här är en bättre bild på min nya Karesuando Skarpsint. Jag har jobbat lite mer med den nu och jag tycker att det är en fantastiskt bra brukskniv. Bladet är i RWL34, ett rostfritt pulverstål, och jag har inte märkt av något som helst "tapp" i skärpan än så länge. Det ska bli spännande att se hur det här stålet fungerar i längden. Har aldrig provat någon kniv i RWL34 tidigare.

Tyvärr lyckades jag, trots vintersolens hjälp, inte fånga hur vackert skaftet faktiskt är.
 

Bilagor

  • IMG_0856.jpg
    IMG_0856.jpg
    79.5 KB · Visningar: 531
Mycket trevlig bild, härligt vara ute i vintersolen! Har själv tankar på att beställa mig ett blad i det stålet. Var själv ute i härligt väder idag. Fikade lite och gjorde så klart upp en brasa. Med följde en riktigt gammal vän som hållit väl och länge. Cold Steel SRK i old school stålet då. Späntar ved som få och hade varit ännu bättre utan den bedrövliga ansatsen. Täljde fina eldtuppar också gjorde den.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    83.1 KB · Visningar: 633
Alltså det var den mest bedrövliga knivskapelse jag stött på på länge, framförallt när de behagar ta ett sådant pris också. Vem köper något sådant??
Jag var alltså fetsarkastisk, trodde det skulle lysa igenom.
Nästan lite förnärmad av att jag blev tagen på allvar.... :)

Jag tycker ironi kan vara problematiskt i verkliga livet. På internet är det tio resor svårare att bemöta. Självklart går tanken "han måste vara ironisk" i huvudet, men så finns möjligheten att det inte är allvarligt menat och då skulle man göra den andre illa om man själv inte svarade uppriktigt. Alltså svarar man uppriktigt och riskerar att se lite dum ut.

I populärkulturen har krass ironi förfulat kulturlandskapet något oerhört. Nu har det nästan ingenting med ditt oskyldiga skämt att göra... men jag tyckte ändå att man kan belysa att fenomenet ironi är något man bör vara försiktig med. Inom konst och litteratur finns det stora problem med att man inte vågar vara uppriktig eftersom uppriktighet och ärlighet inom dessa områden nästan ofelbart utsätts för billig ironi och/eller cynism. På så vis odlas en kultur där man är rädd att framstå som naiv, rädd att säga vad man verkligen tycker.

Tacka vet jag gammal grekisk ironi! :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...