Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Senaste tillskottet i knivhögen efter ett byte. Istället för en Böker Albatros som förvisso är Ansödesignad och en kul kniv (emellertid helt oanvändbar för mig) fick jag den här skönheten!

EDC%2085.JPG

Kizer "Walkabout", prototyp

Den kanske till och med kan passera här? ;-) Det är nämligen en enkel droppoint, FFG i bra stål, nästan ingen ricasso som synes. Ingen flipper, inga kullager och framförallt INGA "jimpings". Allt detta gör mig mycket glad! Lägg därtill tassavtrycken (stulet från Spyderco Ozelot och sen borta på produktionsversionen) och att den är liten och lätt och du har en riktigt bra fickkniv!

/ J
 
Ser ju ok ut! Ocelot är en mycket trevlig kniv också, tyvärr sålde jag min. Tassarna är onekligen gulliga.
 
Senaste tillskottet, en Victorinox hunter pro.
mycket stabil och rejäl pjäs, men svår att få riktigt vass med skärpstål.
 

Bilagor

  • 8796917334046_celum_62315_560Wx490H.jpg
    8796917334046_celum_62315_560Wx490H.jpg
    18.3 KB · Visningar: 1,133
  • hunterpro2.jpg
    hunterpro2.jpg
    9.5 KB · Visningar: 1,123
Wke 4

Till slut fick jag ihop nånting utav Fagersta-stålbitarna jag fick. Håll till godo!
 

Bilagor

  • _DSF8112.jpg
    _DSF8112.jpg
    73.2 KB · Visningar: 1,056
  • _DSF8116-2.jpg
    _DSF8116-2.jpg
    303.3 KB · Visningar: 1,127
  • _DSF8117-2.jpg
    _DSF8117-2.jpg
    152.6 KB · Visningar: 1,059
Trillingar

Tre stycken knivar som i mina ögon är riktiga skönheter: GEC #15 Boys Knife med blad i 440C. American Elk, Old Barn Chestnut och Burnt Orange Jig Bone.
 

Bilagor

  • 20160620_114035.jpg
    20160620_114035.jpg
    50.2 KB · Visningar: 1,027
Tackar!
Jag har frågat om det här förut, men nu har jag hittat en länk. Ett nytt knivstål, Vanadis 8.
http://www.uddeholm.com/products/uddeholm-vanadis-8-superclean.php
Vad tror ni om det? Kanske en fråga till Paul som har full koll.

Kjell
Ett exklusivt pulvermetallurgiskt låglegerat kolstål (med hänsyn till komhalten) med mycket hög slitstyrka men också förhållandevis bra slagseghet eftersom kromhalten är så pass låg.

Vanligtvis brukar man nämligen i samband med värmebehandling ha problem med att krom binder kol och bildar kromkarbider. Det vill man undvika i det här fallet.

Man vill i stället ha fram hårda molybden- och vanadinkarbider. Vägen dit är som sagt att sänka kromhalten och köra på dubbel smältning med åtföljande cryobehandling för att trots allt hålla kornstorleken nere och likaså minska mängden rest-/fria, obundna kromkarbider.

~Paul~
 
Senast ändrad:
Ett exklusivt pulvermetallurgiskt låglegerat kolstål (med hänsyn till komhalten) med mycket hög slitstyrka men också förhållandevis bra slagseghet eftersom kromhalten är så pass låg.

Vanligtvis brukar man nämligen i samband med värmebehandling ha problem med att krom binder kol och bildar kromkarbider. Det vill man undvika i det här fallet.

Man vill i stället ha fram hårda molybden- och vanadinkarbider. Vägen dit är som sagt att sänka kromhalten och köra på dubbel smältning med åtföljande cryobehandling för att trots allt hålla kornstorleken nere och likaså minska mängden rest-/fria, obundna kromkarbider.

~Paul~

Låter inte det som att det kunde bli ett bra knivstål? Jag gör småknivar av vanadis 10 som är väldigt praktiska när man jobbar i plastmaterial. Ingenting sliter på eggar som plast. Enligt Uddeholm så ska vanadis 8 vara lika slitstarkt. Och det verkar som dom jobbat på urflisningen dessutom.
 
Låter inte det som att det kunde bli ett bra knivstål? Jag gör småknivar av vanadis 10 som är väldigt praktiska när man jobbar i plastmaterial. Ingenting sliter på eggar som plast. Enligt Uddeholm så ska vanadis 8 vara lika slitstarkt. Och det verkar som dom jobbat på urflisningen dessutom.

Jo, det ser på pappret mycket intressant ut. Vet dock ingen som bygger knivar i det här stålet så det finns inga rapporter på eventuella nackdelar. Jag kan tänka mig att det uppför sig ungefär som CPM M4Rex. Det finns ju en del likheter.

Det enda man eventuellt får se upp med är korrosion. Dock har mina REX-knivar varit tämligen rosttröga trots allt. Så borde fallet vara också med Vanadisstålet. Det har förstås med legeringsämnena att göra.

Ja, jag läste att man har uppnått fina resultat i fråga om motstånd mot urflisning. Skulle vara kul att få läsa lite tester och hur dessa uppfördes. Drömmen är ju som vanligt att kunna gå ned i snäva eggvinklar utan risk för urflisning.

~Paul~
 
Jo, det ser på pappret mycket intressant ut. Vet dock ingen som bygger knivar i det här stålet så det finns inga rapporter på eventuella nackdelar. Jag kan tänka mig att det uppför sig ungefär som CPM M4Rex. Det finns ju en del likheter.

Det enda man eventuellt får se upp med är korrosion. Dock har mina REX-knivar varit tämligen rosttröga trots allt. Så borde fallet vara också med Vanadisstålet. Det har förstås med legeringsämnena att göra.

Ja, jag läste att man har uppnått fina resultat i fråga om motstånd mot urflisning. Skulle vara kul att få läsa lite tester och hur dessa uppfördes. Drömmen är ju som vanligt att kunna gå ned i snäva eggvinklar utan risk för urflisning.

~Paul~

Om jag förstod saker rätt så är det ett helt nytt stål som blev presenterat nu i början av juni, så det kan nog ta ett tag innan recensioner kommer. Är det inte lite likt cpm 10v? Nackdelen där, om jag förstod det rätt är att det är svårt att få en riktigt vass egg pga för stora karbider.
Kjell
 
Eftersom man blev ett år äldre skaffade jag mig en liten present åt mig själv:

22f0dc3dfb95b31104c5c922d9e5fb62.jpg


Efter två kvällar som grillvakt och lite lätt täljande har jag kommit fram till att Kolten är en värdig ersättare till min WM1 och min Enzo Necker 70.

Ligger perfekt i mina små pojkhänder, mycket nöjd.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.