Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ok. Hur avlägsnar man råeggen för varje steg i min slip progression då? Det jag gör är att slipa ena sidan tills råeggen kan kännas någorlunda lätt, sen gör jag samma med nästa sida(räknar alltid antal repetitioner) sen alternerar jag för varje repetition ca 50-100 gånger tills jag är nöjd med repmönstret och jag kan efter detta inte känna någon råegg alls. Har jag alltså bara rätat ut den? Måste jag göra något med en grovare vinkel emellan alla stegen för att få bort råeggen eller hur går jag till väga?

Jag minns att Cliff Stamp pratar om att han lägger dit en microbevel som sen slipas bort för att uppnå något, är det relaterat till mitt problem?
 
Ok. Hur avlägsnar man råeggen för varje steg i min slip progression då? Det jag gör är att slipa ena sidan tills råeggen kan kännas någorlunda lätt, sen gör jag samma med nästa sida(räknar alltid antal repetitioner) sen alternerar jag för varje repetition ca 50-100 gånger tills jag är nöjd med repmönstret och jag kan efter detta inte känna någon råegg alls. Har jag alltså bara rätat ut den? Måste jag göra något med en grovare vinkel emellan alla stegen för att få bort råeggen eller hur går jag till väga?

Jag minns att Cliff Stamp pratar om att han lägger dit en microbevel som sen slipas bort för att uppnå något, är det relaterat till mitt problem?
Poängen är att ta bort råeggen redan i första steget, dvs på det grövre brynet. Sedan bör man jobba sig uppåt graderna som vanligt.

Det bästa sättet är att dra några svep tvärs över brynet med något större eggvinkel än den man vill uppnå som slutmål.

~Paul~

PS Det hjälper att markera eggen med en spritpenna
 
Ok. Hur avlägsnar man råeggen för varje steg i min slip progression då? Det jag gör är att slipa ena sidan tills råeggen kan kännas någorlunda lätt, sen gör jag samma med nästa sida(räknar alltid antal repetitioner) sen alternerar jag för varje repetition ca 50-100 gånger tills jag är nöjd med repmönstret och jag kan efter detta inte känna någon råegg alls. Har jag alltså bara rätat ut den? Måste jag göra något med en grovare vinkel emellan alla stegen för att få bort råeggen eller hur går jag till väga?

Jag minns att Cliff Stamp pratar om att han lägger dit en microbevel som sen slipas bort för att uppnå något, är det relaterat till mitt problem?

1. GLÖM Clff Stamp! Pronto!
2. Jag använder kniven tills jag kan se råeggen igen,gärna i solljus.
3. Nu använder jag den keramiska sidan av DC fickbrynet,men mycket försiktigt och avlägsnar råeggen.
4. Jag avslutar så på läderbit med Autosol.

Det här är förmodligen bra mycket grövre don än vad Du använder,men det går snabbt och det fungerar.

Mikael
 
Varför skulle det inte kunna vara råegg? Har du kanske några andra fakta till hands som jag inte har? Råegg kan som bekant vara olika till formen, beroende på stålet i fråga, slipningens natur, stenens grovlek, eggvinkeln, värmebehandlingen, praxisen i samband med slipning/bryning, samt en kombination av alla dessa punkter.

På grund av detta så kan råeggen antingen vika av eller helt enkelt brytas av, beroende på de tidigare nämnda kriterierna. I det här fallet har den förmodligen brutits av eftersom det handlar om S30V härdat till strax över 60 HRC.

Ett bevis på detta är det som pialia har nämnt, nämligen att skärpan först finns där men försvinner nästan omedelbart efter bara några svep på en kartongbit. Därefter så kan man återställa skärpan någorlunda men aldrig till den nivån som en råegg ger sken av. För att nå nästa grad av skärpa så krävs det en viss reprofilering följd av en ny strigling. Det betyder att man bör köra hela programmet med grovt till fint bryne, samt strigling, helst på mättad rem.

~Paul~

Naturligtvis har du rätt. Skrev det förra inlägget i all hast utan att tänka på alla aspekter. Håll dock med om att man tänker att 4 x3 minuters strigling vanligen motverkar råegg.

Själv kör jag med grovt bryne, vanligen diamant, sedan keramik av okänd men finkornig kvalitet och till slut torrt läder. Det hänger i nageln vilket är det viktiga för mig samt ger bonusefekten rakning. 9 ggr av 10 är jag nöjd där.
Naturligtvis kan man väl ägna en kvarts strigling till att polera och förfärdiga en råegg av världsmästarklass vilket kanske är fallet här när man nu har mycket fakta till hands.

Läs råden i tråden och börja om med nytt friskt mod blir rådet.

Håller med om att Paul håller annan klass än cliff stamp. Så mycket faktiskt att jag hoppas att Paul inte blir förolämpad av att ens nämnas i en gämförelse.

Bosse
 
Tänk om det bara fanns 10 knivar

Typ

Victoinox alox soldier
EKA 38
Opinel no 8
Victorinox rambler
Spyderco delica frn
Mora kJ 511
Mora 2000
Mora no 1 (laminerade frosts)
Frosts slaktkniv 15 cm.
Fiskars kockkniv 20 cm.

Förmodligen skulle man klara sig fint praktiskt men vara ett intresse fattigare.

Bosse
 
Senast ändrad:
Om Du någonsin har med den mannen att göra kommer Du att upptäcka det!
Allt jag kommer att säga är att han vrider fakta till oigenkännlighet om det passar honom.

Lyssna på Paul istället,för han har bra mycket mer vilja att förklara och lära ut rätt kunskap!


Mikael
Tackar ödmjukast för de vänliga orden! Man gör så gott man kan :). Ibland kan det låta som att man är för rättfram men jag anser att det är bättre än att trampa mossa hela tiden.

När det gäller herr Stamp så blir jag inte klok på honom. Han är ju utbildad metallurgist så han borde ha en viss pondus. Tyvärr har jag trots det sett en del tveksamma uttalanden. Tyckte i o f att det var oturligt att han gick och fick sig bannad på BF. Det var lite mer drag på den tiden när han figurerade där.

~Paul~
 
Tänk om det bara fanns 10 knivar

Typ

Victoinox alox soldier
EKA 38
Opinel no 8
Victorinox rambler
Spyderco delica frn
Mora kJ 511
Mora 2000
Mora no 1 (laminerade frosts)
Frosts slaktkniv 15 cm.
Fiskars kockkniv 20 cm.

Förmodligen skulle man klara sig fint praktiskt men vara ett intresse fattigare.

Bosse
Ja, det skulle vara synnerligen tråkigt. Och alla hade suttit på exakt samma samlingar
laughing-1.gif


~Paul~
 
re

Om jag skulle prova skärpan på någon kniv jag gillar skulle jag aldrig testa den med pappkartong. Sämsta matrerial man kan prova på då kartonger innehåller en massa skit som sand o grus. Pappersmassan som används ofta till att göra pappkartonger med innehåller små mängder sand o grus o det är ju inte det bästa mot stål o skärppa som ni vet. Till att öppna kartonger med skulle jag använda någon billig kniv.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...