Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag striglar ca 3-5 minuter med varje grovlek 5um, 3.5um, 1um och 0.5um på alla knivarna som sitter i Wicked Edgen, så det är garanterat ingen råegg kvar. Kanske borde testa strigla lite med fixerad vinkel i WE:n och se om jag får annat resultat än frihand med eggens nuvarande skärpa.
Hur länge du striglar är oväsentligt. Frågan är hur pass grov egg som är kvar efter att råeggen ramlat av. Jag kan ibland spendera åtskilliga timmar på att återställa den här typen av egg. Först måste man nämligen restaurera den genom att försiktigt bryna fram en ny primäregg för att sedan återigen strigla fram en hållbar dito.

Det du beskriver är som sagt inget annat än exempel på en egg som först blivit deformerad och därefter inte tillräckligt restaurerad.

~Paul~
 
Råegg kan det ju knappast vara. Du striglar bortåt en kvart, ambitiöst. Har inget vettigt att tillägga på din fråga men skriver bara för jag är imponerad över din målmedvetenhet.

Bosse
 
Råegg kan det ju knappast vara. Du striglar bortåt en kvart, ambitiöst. Har inget vettigt att tillägga på din fråga men skriver bara för jag är imponerad över din målmedvetenhet.

Bosse
Varför skulle det inte kunna vara råegg? Har du kanske några andra fakta till hands som jag inte har? Råegg kan som bekant vara olika till formen, beroende på stålet i fråga, slipningens natur, stenens grovlek, eggvinkeln, värmebehandlingen, praxisen i samband med slipning/bryning, samt en kombination av alla dessa punkter.

På grund av detta så kan råeggen antingen vika av eller helt enkelt brytas av, beroende på de tidigare nämnda kriterierna. I det här fallet har den förmodligen brutits av eftersom det handlar om S30V härdat till strax över 60 HRC.

Ett bevis på detta är det som pialia har nämnt, nämligen att skärpan först finns där men försvinner nästan omedelbart efter bara några svep på en kartongbit. Därefter så kan man återställa skärpan någorlunda men aldrig till den nivån som en råegg ger sken av. För att nå nästa grad av skärpa så krävs det en viss reprofilering följd av en ny strigling. Det betyder att man bör köra hela programmet med grovt till fint bryne, samt strigling, helst på mättad rem.

~Paul~
 
Jag kan ge lite mer info om hur jag slipade den för att du ska kunna få en bättre uppfattning om vad det var för egg från början.

Jag slipade om profilen till 28-30 grader inklusivt med denna progression på stenarna: 50, 100, 200, 400, 600, 800, 1200 keramik, 1600 keramik, 2000 sandpapper, 2500 sandpapper, 3000 sandpapper, 5000 sandpapper, 5/3.5um strigel, 1/0.5um strigel - efter detta hade kniven inte använts alls från det att jag slipade den tills det att jag skar pappkartongen. Råeggen kan jag känna ända upp till 1000/1200 där nånstans sen börjar eggen bli väldigt polerad.

Kan det alltså i detta fallet ändå finnas råegg kvar? Det är isf ingenting som jag varken kände eller såg med 20x lupp.
 
Böjd att hålla med dePaul i denna "kniviga" fråga. Ofta är det råeggen som luras då en kniv blir löjligt vass och hur råeggen uppför sig beror på en massa variabler. Beroende på stål och härdning går det i princip att filosofera om vad som är en råegg och vad som är en riktigt vass kniv. Kontentan för min del är att brukseggen räknas. Supervasst är mest kul som experiment.
 
Jag kan ge lite mer info om hur jag slipade den för att du ska kunna få en bättre uppfattning om vad det var för egg från början.

Jag slipade om profilen till 28-30 grader inklusivt med denna progression på stenarna: 50, 100, 200, 400, 600, 800, 1200 keramik, 1600 keramik, 2000 sandpapper, 2500 sandpapper, 3000 sandpapper, 5000 sandpapper, 5/3.5um strigel, 1/0.5um strigel - efter detta hade kniven inte använts alls från det att jag slipade den tills det att jag skar pappkartongen. Råeggen kan jag känna ända upp till 1000/1200 där nånstans sen börjar eggen bli väldigt polerad.

Kan det alltså i detta fallet ändå finnas råegg kvar? Det är isf ingenting som jag varken kände eller såg med 20x lupp.
Det låter otroligt att råeggen är kvar efter den här proceduren men det du beskriver pekar trots allt på det. Att köra hela proceduren som du tydligen har gjort borde vara tillräckligt men jag har varit med om att det trots allt funnits råegg kvar efter liknande behandling. Det hela hänger på hur väl man lyckats med varje enskilt steg. Om man går över från det ena steget till det andra utan att ha tagit bort råeggen så förstärker man densamma hela tiden oavsett var i behandlingen man befinner sig i.

~Paul~
 
Här kommer två relativa nyförvärv från RJ Martin. Stora (Q-36) har ett kullagrat spegelpolerat blad av 110V. För den som gillar flippers är den inte helt fel. Lilla är en Zing som Kershaw gjort en bra variant av.

Den där RJ Martin är hur fin som helst!
D.v.s. för den som gillar flippers.
Stålet,profilen och Hjorthornet är mkt välgjort.

Eftersom jag öppet kan bära en slidkniv pga mitt jobb,så faller alla snabböppnade bort.
Just jag har ingen nytta av sån't och om jag är inne i City utanför jobbet,så blir det en schweizisk fickkniv med kapsylöppnare.

Men fin är den,Din RJ Martin!


Mikael
 
Jag kan ge lite mer info om hur jag slipade den för att du ska kunna få en bättre uppfattning om vad det var för egg från början.

Jag slipade om profilen till 28-30 grader inklusivt med denna progression på stenarna: 50, 100, 200, 400, 600, 800, 1200 keramik, 1600 keramik, 2000 sandpapper, 2500 sandpapper, 3000 sandpapper, 5000 sandpapper, 5/3.5um strigel, 1/0.5um strigel - efter detta hade kniven inte använts alls från det att jag slipade den tills det att jag skar pappkartongen. Råeggen kan jag känna ända upp till 1000/1200 där nånstans sen börjar eggen bli väldigt polerad.

Kan det alltså i detta fallet ändå finnas råegg kvar? Det är isf ingenting som jag varken kände eller såg med 20x lupp.

Det kanske är så att Du har lyckats räta ut det lilla som finns kvar av råeggen.
Det Du finpolerar skulle alltså vara en del av den sköra råeggen.
När Du sedan arbetar med bladet viker den sig igen.


Mikael
 
Det kanske är så att Du har lyckats räta ut det lilla som finns kvar av råeggen.
Det Du finpolerar skulle alltså vara en del av den sköra råeggen.
När Du sedan arbetar med bladet viker den sig igen.


Mikael
Precis. Råeggen är inte helt avlägsnad innan pialia har gått över till nästa steg. Detta bara förstärker hela problemet.

~Paul~
 
Här en liten kniv jag gjort av uhb20c stål. 3.5 mm tjockt. Bladet är bara 5.2 cm långt o hela ca 11 cm långt. Blir en halsbands kniv man kan använda till små lir eller öppna upp något små vilt med. Gjorde skaftet av stabbat buck eye burl o formen teardrop på den o lite filework:)

tre-1692.jpg

tvaring-5.jpg

fyra-162.jpg

Den är söt den där lilla!
Småknivar kan ofta vara allt man behöver.

En av mina favoriter är SK3 Juni.


Mikael
 
Den där RJ Martin är hur fin som helst!
D.v.s. för den som gillar flippers.
Stålet,profilen och Hjorthornet är mkt välgjort.

Eftersom jag öppet kan bära en slidkniv pga mitt jobb,så faller alla snabböppnade bort.
Just jag har ingen nytta av sån't och om jag är inne i City utanför jobbet,så blir det en schweizisk fickkniv med kapsylöppnare.

Men fin är den,Din RJ Martin!


Mikael

Tackar :) Är egentligen inte heller speciellt begiven på flippers, men just den här är ett undantag. Lite fulsnygg så att säga.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...