Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Väldigt fin. Har du några uppgifter gällande materialet, dvs bladstål och handtag? Gärna också info kring hårdheten i HRC och sättet att värmebehandla stålet.

~Paul~
 
Nja, det enda jag vet är att stålet är Sleipner. Har kommit över den i andra hand i en bytesaffär.

//Per
OK, här är lite siffror gällande Uddeholm Sleipner.

Riktanalys i % på stålets matrissammansättning på järnbas:

  • Kol: 0,9
  • Kisel: 0,9
  • Mangan: 0,5
  • Krom: 7,8
  • Molybden: 2,5
  • Vanadin: 0,5
Med tanke på dessa siffror så har du här ett stål med högt motstånd mot diverse plastisk deformation och en tämligen hög rosttröghetsfaktor för att vara ett legerat kolstål. Det bör också vara tåligt mot abrassiv nötning.

Allt som allt är Sleipner ett mycket fint stål, också med tanke på dess förmåga att erhålla fin polish-yta.

Grattis till en fin kniv.

~Paul~
 
Två stycken Spyderco Military Forum 2000, nummer 15 och 16 av 500.

Crucible CPM 440V bladstål, G-10 skollor med pärlemoinlägg föreställande Spyderco-spindeln, asymmetrisk pivotskruv, förstorat bladhål.

Mina2MilitaryForum2000.jpg


MiliForum2000bild2.jpg


MiliForum2000.jpg


~Paul~
 
En av de bättre svenska fällknivarna är EKA Swede 82 med ett blad i Sandvik 12C27 och bubinga-handtag. Kniven har bladutlösaren i själva fånglinetappen, dvs man kan med fördel dra i själva linan.

Min modell har varit med om en hel del och funkat ganska fint i samband med jakt, fiske och allmänt friluftsliv. Rätt duglig till täljning också. Den gummerade versionen (Swede 92) har ett i mina ögon säkrare grepp i samband med fuktiga/nedfettade händer. I övrigt nästan samma kniv. Bladet är dock något tunnare i själv infästningen. Det funkar därför inte att försöka byta blad mellan dessa två modeller.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min EKA Swede 82, Bubinga, bs.jpg
    Min EKA Swede 82, Bubinga, bs.jpg
    32.7 KB · Visningar: 1,634
En lite ovanligare Mora 2K (MoS tillverkad). Ropade in den på trattis eftersom jag gillade signalfärgerna. Det vill säga - inte pga texten ;).

FrjestadsBKMora2Kbild3.jpg


FrjestadsBKMora2Kbild2.jpg


FrjestadsBKMora2K.jpg


~Paul~
 
randall

Här är min favorit kniv men jag skulle vilja ha lite info om den om det är någon som har? Depaul verkar ju kunna luska fram en del. heh... Tror att det är en 60 Talare . Har haft en del intressenter på den men jag säljer den inte.
mvh Kimmo Lilja
ett-53.jpg

tv-52.jpg

tre-44.jpg

fyra-40.jpg

fem-20.jpg
 
Är bara att söka på namnet som står på kniven, Randall Knives, så kommer du till deras hemsida.

Din kniv ser lite ut som den som heter #8-4" Old style Trout and Bird men är inte helt säker...
 
Din kniv ser lite ut som den som heter #8-4" Old style Trout and Bird men är inte helt säker...
Det är en Randall Modell 4-6 (Stag). Och förmodligen från början av 60-talet. De tidigare hade ett snäppe som var vinklat snett över slidan och som fästes strax över fickan för brynet. Eftersom denna kniv har ett rakt snäppe så bör den med andra ord vara en tidig 60-talare.

Priset på en sådan ligger på runt 10K-12K beroende på kvalité och finish, samt efterfråga förståss.

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...