Stort knivintresse - välj din favoritkniv

...
Det finns ju en anledning att BUCK flyttar tillverkningen tillbaka till USA, och det lär ju inte vara för att få ner kostnaderna.
...
"Made with pride in the USA"
inte
"Assembled with pride in the USA" ;)

Många amerikanska företag flyttar produktion till USA just nu, dollarkurs (och skattelättnader i vissa delstater) gör att det just nu är ekonomisk fördelaktigt.
Det kanske finns en officiell anledning att "ta hem" tillverkning och en verklig anledning...

Sedan ska man inte undervärdera värdet av "Made in XXX", Porsche Cayenne delmonteras exempelvis i Slovakien men färdigställs i Tyskland, jag antar att det är för att den måste vara "Made in Germany"

(Ett litet sidospår: Bland oss som arbetar med produktionsutveckling är det nog väldigt få som förknippar "Made in USA" med effektivitet och kvalitet...)

/M
 
(Ett litet sidospår: Bland oss som arbetar med produktionsutveckling är det nog väldigt få som förknippar "Made in USA" med effektivitet och kvalitet...)

/M

En tidigare chef var stolt över sin Cheva Van Starcraft, Just för att Starcraft var extrautrustad med lyxiga, eleganta träpaneler.
Hmm, jag tittade på "träpanelerna". Några grovhyvlade brädlappar, kapade med fogsvans och fastskruvade kors och tvärs med mässingsskruv. Såg ut som om en förskoleklass fått göra det på träslöjden.
Om man sedan ser på karosseriskarvarnas passning på många USA-bilar, gav upp stötstänger långt efter alla andra...
Min erfarenhet av "Made in USA" är att det antingen är omodernt och slarvigt, eller tekniskt ledande finlir. Sällan något mellan.
 
Många amerikanska företag flyttar produktion till USA just nu, dollarkurs (och skattelättnader i vissa delstater) gör att det just nu är ekonomisk fördelaktigt.
Det kanske finns en officiell anledning att "ta hem" tillverkning och en verklig anledning...

Sedan ska man inte undervärdera värdet av "Made in XXX", Porsche Cayenne delmonteras exempelvis i Slovakien men färdigställs i Tyskland, jag antar att det är för att den måste vara "Made in Germany"

(Ett litet sidospår: Bland oss som arbetar med produktionsutveckling är det nog väldigt få som förknippar "Made in USA" med effektivitet och kvalitet...)

/M

Det är klart att värdet av Made in USA är enormt på deras största marknad (USA) och att det är den kanske enskilt största anledningen till beslutet, men att säga att det är tillverkningsekonomiskt fördelaktigt tror jag inte ett dugg på.

Sidospåret kanske inte syftar till företag med 5 generationers kunnande och 107 års erfarenhet av att tillverka sin produkt;)?
 
Det är klart att värdet av Made in USA är enormt på deras största marknad (USA) och att det är den kanske enskilt största anledningen till beslutet, men att säga att det är tillverkningsekonomiskt fördelaktigt tror jag inte ett dugg på.

Sidospåret kanske inte syftar till företag med 5 generationers kunnande och 107 års erfarenhet av att tillverka sin produkt;)?

Jag kan tänka mig att det är betydligt viktigare för amerikaner att det står "Made in USA" än vad det är för oss européer.

Hur som haver, jag tycker att Buck's knivar är riktigt bra och dugliga, oavsett vilket land de är producerade i.

Det är ju inte för inte som vi bland annat säljer Buck :cool:
 
Hur som haver, jag tycker att Buck's knivar är riktigt bra och dugliga, oavsett vilket land de är producerade i.
Håller med. Den enda nackdelen jag ser i deras produktionslinje är att det är alldeles för få knivblad som är flatslipade. I stort sett alla modeller har ett skålslipat blad.

Som jämförelse med Bucken i 420 HC stål tar jag här upp en Sandvik Buckhunter i 12C27 stål. Sandvikbladet är självklart flatslipat. Kniven är dessutom avsevärt lättare. Den väger 155 g jämfört med Buck-kniven som väger 210 g. Bucken känns dock gedignare att hålla i eftersom greppet är rundare och biffigare. Balansen är dock bättre i Sandvik-kniven.

SandvikBuckhunterochBuck110Regular100906beskuren.jpg


SandvikBuckhunterochBuck110Regularbild2beskuren.jpg


Det är svårt att jämföra vilken av dessa som håller skärpa bäst eftersom Bucken är värmebehandlad under supervision av den diskutabelt bäste teknikern på området: Paul Bos.

Som stål är dock 12C27 bättre.

Vilken anser jag är den bästa varianten?? Sandvik förståss. Slipfasen avgör hela tvekampen tämligen omgående ;).

~Paul~
 
Håller med. Den enda nackdelen jag ser i deras produktionslinje är att det är alldeles för få knivblad som är flatslipade. I stort sett alla modeller har ett skålslipat blad.

Som jämförelse med Bucken i 420 HC stål tar jag här upp en Sandvik Buckhunter i 12C27 stål. Sandvikbladet är självklart flatslipat. Kniven är dessutom avsevärt lättare. Den väger 155 g jämfört med Buck-kniven som väger 210 g. Bucken känns dock gedignare att hålla i eftersom greppet är rundare och biffigare. Balansen är dock bättre i Sandvik-kniven.

SandvikBuckhunterochBuck110Regular100906beskuren.jpg


SandvikBuckhunterochBuck110Regularbild2beskuren.jpg


Det är svårt att jämföra vilken av dessa som håller skärpa bäst eftersom Bucken är värmebehandlad under supervision av den diskutabelt bäste teknikern på området: Paul Bos.

Som stål är dock 12C27 bättre.

Vilken anser jag är den bästa varianten?? Sandvik förståss. Slipfasen avgör hela tvekampen tämligen omgående ;).

~Paul~

Den var fin den med sandvikstålet. Vet du om den fortfarande tillverkas?

På tal om stål så har jag beställt hem några SOG med 8Cr13MoV-stål. Det ska bli spännande att prova.

//Per
 
Den var fin den med sandvikstålet. Vet du om den fortfarande tillverkas?

På tal om stål så har jag beställt hem några SOG med 8Cr13MoV-stål. Det ska bli spännande att prova.

//Per
Om jag inte minns fel så tillverkades sandvikkniven i en mycket snäv upplaga för den tyska marknaden på 70-talet. Ett ex i det här skicket bör uppbringa en essentiell summa pengar ;).

Jag har bara sett den vid ett enda tillfälle efter mitt förvärv på Tradera. Jag gav 87:- kronor för den och var dessutom ensam om att bjuda på den.

Detta var för ca 5 år sedan. Kunskapen kring knivar har sedan dess stigit och jag skulle bli mycket förvånad om man kunde göra en lika bra affär idag.

8Cr13MoV är i grova drag kinesernas svar på japanernas AICHI AUS-8. Borde därför uppföra sig som sådant. Värmebehandlingen är som vanligt den viktigaste faktorn. Jag har sett många fina blad i det här stålet men också rena skräckexempel.

~Paul~
 
Håller med. Den enda nackdelen jag ser i deras produktionslinje är att det är alldeles för få knivblad som är flatslipade. I stort sett alla modeller har ett skålslipat blad.

Som jämförelse med Bucken i 420 HC stål tar jag här upp en Sandvik Buckhunter i 12C27 stål. Sandvikbladet är självklart flatslipat. Kniven är dessutom avsevärt lättare. Den väger 155 g jämfört med Buck-kniven som väger 210 g. Bucken känns dock gedignare att hålla i eftersom greppet är rundare och biffigare. Balansen är dock bättre i Sandvik-kniven.

SandvikBuckhunterochBuck110Regular100906beskuren.jpg


SandvikBuckhunterochBuck110Regularbild2beskuren.jpg


Det är svårt att jämföra vilken av dessa som håller skärpa bäst eftersom Bucken är värmebehandlad under supervision av den diskutabelt bäste teknikern på området: Paul Bos.

Som stål är dock 12C27 bättre.

Vilken anser jag är den bästa varianten?? Sandvik förståss. Slipfasen avgör hela tvekampen tämligen omgående ;).

~Paul~


Världens mest kopierade kniv, konstigt att det ens är tillåtet.
 
Världens mest kopierade kniv, konstigt att det ens är tillåtet.
Ja, tråkigt sådant. Men om jag inte är felunderrättad så "lånade" Buck i sin tur den här designen. Kommer tyvärr inte ihåg från vem eller villka.

Hur är det förresten med patent på t ex knivdesign? Är det inte så att patentet inte vara för evigt utan går ut efter ett X-antal år? Jag vet att man har diskuterat det här på Spyderco-forumet angående deras runda hål.

~Paul~
 
Ja, tråkigt sådant. Men om jag inte är felunderrättad så "lånade" Buck i sin tur den här designen. Kommer tyvärr inte ihåg från vem eller villka.

Hur är det förresten med patent på t ex knivdesign? Är det inte så att patentet inte vara för evigt utan går ut efter ett X-antal år? Jag vet att man har diskuterat det här på Spyderco-forumet angående deras runda hål.

~Paul~

Som jag lärt mig går patent ut efter 10 år och kan inte förnyas, men mönsterskydd kan förnyas om och om igen. Därför väljer en del att hålla det hemligt istället för att ta patent som även kräver inlämning av ritningar, recept mm som senare ofentliggörs.
Coca Cola har valt hemligt recept, även om en duktig kemist borde kunna knäcka det.
Låstillverkarna tar patent på sina nyckelprofiler. Då får ingen annan tillverka nyckelämnena., De kopieringslåsta profilerna säljs bara till låssmeder som har avtal att bara kopiera till behöriga kunder. Men när profilen fyller tio år kan klackbarerna utan avtal köpa piratämnen och slipa nycklar som de vill. ASSA har löst det med att även slipa på en av refflorna, med dyra specialmaskiner som inte lämnar deras egen fabrik. Med så många kombinationer som det ger blir det inte lönsamt att piratslipa de nycklarna.
 
Så det tolkar jag som att det är fritt fram att tilverka egna varianter på 110:an utan att riskera rättsliga åtgärder?

~Paul~

De kan nog ha mönsterskydd? Utformning av en kniv kanske även kan ses som ett konstverk? I så fall kan det vara 70 år efter upphovsmannens död.
Men ändra lite lagom mycket, och du går runt både patent, mönsterskydd och konststatus.
Tror inte heller att man kan ta patent på designen i sig, men på fällningsmekanism, låsningen, bladprofil, legering och liknande. Men det finns andra som kan sånt bättre än mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.