Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En fråga om Fällkniven kkz eller mer allmänt.

Verkar finnas många kunniga som skriver i den här tråden så hoppas någon kan svara på en fråga. Fick för några dagar hem min första fällkniven en kkz. På bladet går det ju som en tunn linje nån mm ovanför eggen vilket jag gissar är pga av att stålet är laminerat. På ena sidan ligger den ca 2mm högre ovanför eggen, har detta någon praktisk betydelse eller är det endast ett hinder för känslan av symetri i min hjärna?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    20.6 KB · Visningar: 1,259
Verkar finnas många kunniga som skriver i den här tråden så hoppas någon kan svara på en fråga. Fick för några dagar hem min första fällkniven en kkz. På bladet går det ju som en tunn linje nån mm ovanför eggen vilket jag gissar är pga av att stålet är laminerat. På ena sidan ligger den ca 2mm högre ovanför eggen, har detta någon praktisk betydelse eller är det endast ett hinder för känslan av symetri i min hjärna?

Har fått en vra svar från fällknivens kundtjänst vet inte hur jag tar bort inlägg här så det får stå...
 
Eftersom du ställt frågan här så tycker jag att du ska redovisa svaret också.

Absolut låter som en bra ide.

"Hej,

i allmänhet accepterar vi mindre variationer från den mest perfekta symmetriska lösningen så länge eggen fortfarande utgörs av pulverstål, koboltspecialstål eller VG10.

Riktigt asymmetriskt slipade blad kasseras.

Ett problem med att erbjuda laminerade blad är att lamineringslinjerna blir synliga först när bladet poleras vilket är det sista steget i produktionen. Skulle vi kasta bort blad som inte är 100% perfekta när det gäller den symmetriska slipningen, skulle mycket få blad bli kvar och de knivarna skulle bli så dyra att nästan ingen skulle ha råd att köpa dem.
Vi gör flera blad som laminat och det goda skälet är att sådana blad blir mycket starkare och orsakar mindre problem för kunden. Den negativa sidan är att lamineringslinjerna sällan blir helt symmetriska, men som tillverkare har vi accepterat det som en kosmetisk detalj utan någon negativ funktion.

Som kund har du full rätt att återlämna en kniv som inte är acceptabel enligt din åsikt, oavsett skäl, men kniven bör då vara oanvänd och förpackningen ska vara med vid returen."
 
Utvärdering Fällkniven KKz

Kan väl ge en kort utvärdering när jag ändå skriver.
Var ute efter en Edc som jag kan ha med så ofta jag kan både vardag men också fiske och jakt. Den medföljande slidan funkar kanon för att bara stoppa ner kniven i jeansfickan. Kniven ligger så i mina jeans bra efter kanten i fickan och faktiskt stilla då handtagsmaterialet suger fast i tyget. Men jag ville även kunna ha den runt halsen och i skärpet. Med den medföljande slidan vågar i allafall inte jag ha den runt halsen. Så jag gjorde en i kydex som passar mina önskemål.
Efter den korta tid jag haft den är jag otroligt nöjd kommer att fungera bra till mina göranden. Handtaget är väl tunt för att vara bekvämt vid några långa tuffa uppgifter men för att glra upp nån eld, rensa fisk, utematlagning och ta ut småvilt kommer den funka bra till tror jag. Snör me nån bild oxå för det brukar jag tycka är kul.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    78.1 KB · Visningar: 1,184
Det där med ed asymetrin spelar ingen roll. Bara något knivnördens ögon hänger upp sig på. Så var fallet med min A2:a, men det är glömt nu. Hade bladet inte varit laminerat så hade vi sannolikt aldrig upptäckt asymetrin.
Ja greppet på KK lämnar lite att önska. Skulle varit mer som H1:s.
 
Det där med ed asymetrin spelar ingen roll. Bara något knivnördens ögon hänger upp sig på. Så var fallet med min A2:a, men det är glömt nu. Hade bladet inte varit laminerat så hade vi sannolikt aldrig upptäckt asymetrin.
Ja greppet på KK lämnar lite att önska. Skulle varit mer som H1:s.

Skönt att höra för då gör det inte mig något. Är ju en fröjd att använda antar det är snäppet upp i kvalite samt convex-slipningen skär otroligt bra. Det är väl det enda som jag nu gruvar mig för framöver att prova slipa en convext slipad kniv.
 
Skönt att höra för då gör det inte mig något. Är ju en fröjd att använda antar det är snäppet upp i kvalite samt convex-slipningen skär otroligt bra. Det är väl det enda som jag nu gruvar mig för framöver att prova slipa en convext slipad kniv.

Fint slippapper typ 400 eller 600 med musmatta och sedan våtslippapper 1200, avslutning några drag på bryne 3000/6000 så var det jag fixade min F1:a de få gånger den behövdes slipas. Anledningen till att jag sålde den och köpte en Casström var att jag inte gillade det plastiga skaftet.
 
Skönt att höra för då gör det inte mig något. Är ju en fröjd att använda antar det är snäppet upp i kvalite samt convex-slipningen skär otroligt bra. Det är väl det enda som jag nu gruvar mig för framöver att prova slipa en convext slipad kniv.

Visst är Kolt-Kniven en fröjd att använda!
Gillade dock inte skaftet, men det gick ju att fixa.
Jag slipar gärna med Fällknivens brynen.
Det nya CC brynet funkar fint för Kolt.
Jag avslutar på läder impregnerat med Autosol.

Här är min KK, omskaftad i Hjorthorn.

/Mikael
 

Bilagor

  • IMGP4868.JPG
    IMGP4868.JPG
    125.1 KB · Visningar: 1,037
Min skogsbrukis sedan ca 3 år:

En Randall Model 3 5" i kolstål, kniven fungerar mycket väl, mycket tack vare
den enorma riccasson, den djupa skålslipningen och det mycket mjukt härdade stålet, RC 54 - 55 i
kolstålsbladen.;-) (De rostfria i 440B ligger lite högre: 57 - 59)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    157.5 KB · Visningar: 939
Jag ser nu att jag skrev fel RC värde för Randalls respektive stålämnen, 55 - 56 ska O1 ligga på enligt tillverkaren, deras rostfria 440B skall vara härdat till RC 56 - 57.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...