Tänk på detta när du fjällflyger!

Ville bara bidra med en mindre trevlig erfarenhet från i somras när jag flög med Kirunaflyg för att flugfiska i Sandåslandet.
När jag bokade min resa kände jag att det var väldigt viktigt att veta att jag hade marginal för att hinna med mitt anslutande flyg hemåt från Kiruna flygplats. Därför ringde jag och dubbelkollade det när jag bokade mitt fjällflyg. Det skulle inte vara några som helst problem att hinna med det. Jag skulle ha god marginal sades det, så jag bokade med de förutsättningar som gavs.
Jag skulle bli hämtad vid min sjö 3 timmar innan min anslutning avgick från Kiruna flygplats. Det skulle som sagt finnas GOD marginal.

Så blev det emellertid inte. När jag satt vid min sjö och väntade gick det 1 timme, det gick 2 och när det var en kvart kvar tills mitt anslutningsflyg skulle gå, kom äntligen sjöflygplanet. Då var det ju naturligtvis för sent. Det var lördag och mitt flyg var det sista för dagen söderut.

I fjällen i augusti kan man ha problem med dimbankar och så var det nu. Där jag satt var det strålande väder, men en bit bort låg det dimma mellan några fjälltoppar och det hade hindrat min pilot från att komma till mig. Det är inget att säga om. Säkerheten måste gå först, även om jag tror att om man hade valt en västligare väg till mig eller flugit ut med en helikopter hade det inte varit några problem.Helikopter är dyrare att hämta med och därtill prioriterade man att hämta ett sällskap på 4 personer före mig när dimman väl lättat. Jag antar att de hade gnällt mer än jag som var ensam.
I vilket fall som helst var jag vid gott mod. Jag tänkte att - Det löser väl sig. Jag kommer väl inte hem idag, men eftersom jag så tydligt frågat om tidsmarginalen hjälper Kirunaflyg väl mig på bästa sätt. De är ju ett serviceföretag.
Jag kände att jag gjort vad jag kunnat och hade ryggen fri. Tji fick jag! Jag förstod att jag fick klara mig bäst jag ville när jag kom tillbaka till Kurravaara. Jag förstod att de anställda på basen ville hjälpa mig så gott de kunde och vågade, men någon full ekonomisk ersättning för ombokning av flyg ville de inte ta ansvar för. Det fick jag ringa till chefen om.
Otrevligare människa har jag aldrig stött på. Någon ersättning för sådant hade man aldrig betalat ut och skulle heller aldrig betala. Det var som att tala med en vägg. När jag sa så lugnt och så trevligt jag bara kunde att jag faktiskt dubbelkollat tidsmarginalen och fått klartecken av företaget, sa han bara att något sådant löfte hade jag aldrig fått. Detta trots att det inte var honom jag talat med, utan hans bokningsansvariga anställda. Om jag ville trilskas stod ord mot ord, sa han.
Efter en vecka ensam i fjällvärlden tar det lite tid att acklimatisera sig till civilisationen och jag blev rätt paff av detta otrevliga nästan hotfulla bemötande, så jag gav mig och hade ändå tur att kunna sätta mig på ett nattåg i sittvagn, som jag själv fick betala.

Jag har dock senare känt att så får inte ett serviceföretag behandla sina kunder, så därför vill jag tipsa andra om att dels boka med väldigt stor marginal om ni har anslutningar att passa när ni fjällflyger i augusti. Därtill kan man fundera på om det finns andra alternativ att flyga med än Kirunaflyg eller vandra, som jag vanligtvis gör.
 
Naturligtvis är det tråkigt när ens planering går i stöpet, blir illa bemött och dessutom kostar extra pengar.

För att vara stel och tråkig: vill man vara helt säker så är tre timmars marginal med något som är så väderberoende som flyg inte vad jag hade valt.
 
om nu rätt ska vara rätt, och du är så mån om att få fram vad företaget heter, borde dom också upplysas om den här tråden och få chansen att bemöta din kritik.

jag tycker det låter högst märkligt att du skulle ha fått sådana garantier och även om så är fallet måste man ibland, som konsument lära sig att tänka lite själv.
 
Allvarligt talat så måste man tänka till lite själv. Ingen kan styra över vädret i fjällvärlden. Fick vänta på helikoptertransport 16 timmar vid ett tillfälle.
 
Jag blir också grymt irriterad på folk som säger "det fixar sig" utan att tänka efter, och sen när det skiter sig kan dom inte stå för vad dom sagt. Det är liksom lättaste vägens taktik i varje ögonblick: "just nu är det enklast att säga 'det fixar sig', så då säger jag det".
 
Tja väder och vind i bergen är inte som att åka taxi i storstan, den som tror något dylikt har inte funderat speciellt länge. Men har sett det förut och upphört att förvånas.
Har fastnat flera dygn pga av att det var snöstormar flera 1000-tals km längre norröver. Trots att vi var i tropikerna så fastnade flygplanen i snön längre norröver. Inget konstigt med det. Men allt beror på attityden. Och sin har TS rikligt upplyst oss om, tack för det!
 
Tja väder och vind i bergen är inte som att åka taxi i storstan, den som tror något dylikt har inte funderat speciellt länge. Men har sett det förut och upphört att förvånas.
Har fastnat flera dygn pga av att det var snöstormar flera 1000-tals km längre norröver. Trots att vi var i tropikerna så fastnade flygplanen i snön längre norröver. Inget konstigt med det. Men allt beror på attityden. Och sin har TS rikligt upplyst oss om, tack för det!

För att vara lite rättvis mot trådskaparen så är det ju en väldig skillnad på vad kirunaflyg faktiskt sagt vid bokningen. Säger dom "Vi får ut dig i tid, och strular det fixar vi med anslutningen." och sedan inte låtsas vid löftet så är det en helt annan sak än om dom säger "Tre timmars marginal borde räcka, men det är ditt eget ansvar."
 
Visst har du rätt GustavOh men att tro på vissa svar avslöjar berättaren. Eftersom numera ord står mot ord så kanske vi inte skall utesluta helt att befraktaren utryckte sig med förbehåll från början.
 
Visst har du rätt GustavOh men att tro på vissa svar avslöjar berättaren. Eftersom numera ord står mot ord så kanske vi inte skall utesluta helt att befraktaren utryckte sig med förbehåll från början.

Sant.

Jag tycker bara att det är lika dumt att dissa TS som företaget utan att känna till vad som faktiskt sagts.
 
Ja, nu är det ju kanske så att TS vet precis vad som sagts, och om det också är vad som redovisats i tråden, så tycker jag inte att det är konstigt om han blev besviken.
Om jag som kund frågar om vilken marginal som krävs, och flygföretaget sen säger att "Det räcker med 3 timmar." så känns det ju inte så långsökt att den som kanske inte flugit förr i de trakterna, och med den typen av flygplan litar på vad leverantören (=expertisen) säger.

Nu redovisas ju förvisso att Leverantören i efterhand påstår att några garantier inte givits. Det är ju ännu värre - om det inte är sant. Om det däremot är sant så stämmer förstås inte TS version, och då är det ju eländigt på ett annat sätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
Brune Märklig prissättning på XXL Butiker och leverantörer 205
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.