Starta upp flugfiskarkarriär :)

Tjena

precis vart och införskaffat mig ett träningsset för flugfiske, billigt skräp skulle man kunna kalla det. kollat upp diverse knutar och dylikt så har hyffsad kläm på det hela, men det som jag verkligen skulle vilja ha reda på efter ett par timmars letande är:

fick med lina till det här setet, och hur lång flytlina ska man ha?

som sagt, helt ny på det här, ska ut i eftermiddag och prova på för första gången :)
 
hej
välkommen till flugfisket..
fluglinan brukar vara mellan 25-27 meter + ca 3-6m tafs samt 50-100m backinglina.
när du kan kasta kommer du att kunna lägga ut mellan 20 - 30 meter lina.
när du fiskar kommer du att lägga mellan 3 och 12 meter lina....
när du puppmetar lägger du ingen lina alls utan nöjer dej med tafsen.

på biblioteket finns det vhs dels av göran andersson "bättre flugfiske" dels Joe Humphrey"grunderna i flugfiske" - låna och lär.
gå gärna en kastkurs- det är det värt , rekommenderas!!
sedan är inte att kunna kasta och kunna fiska samma sak .;)
vänligen nils
 
En kastkurs kan vara väl investerade pengar om du inte känner någon som flugfiskar som kan visa. När du övningskastar så knyt på en garnstump eller nåt istället för en fluga (eller en fluga med avknipsad krok). För att tillägga till hallonradens inlägg så kan man också längst ut på tafsen ha en tafsspets som man byter då och då (blir t ex kortare varje gång man knyter på en ny fluga).

På youtube finns en hel del så sök på flugfiske där. Här en som tar upp några absoluta grunder:

http://www.youtube.com/watch?v=E4l11s0yXh8
 
6 meters tafs???
Gisses och jag som tycker att det är svårt att sträcka en på 2,5 meter!!!

När du kommer att kasta i "verkligheten" är det inte samma längder som på övningsbanan. däremot måste du kanske börja läsa vattnet, var står fisken????

När jag var nybörjare på fluga blev jag förvånad att fisk högg med bara tafsen ute i vattnet (la i den för att sträcka den) sedan att korta kast på 5-8 meter gav så mycket hugg.

Övning ger färdighet, du behöver inte från start kunna lägga linan tvärs över en 40 meter bred älv för att få fisk. Snarare ett kort kast med ett välläst vatten ger fisk!

Skitfiske på dig!
 
jag kör uteslutande samma längd på tafs som på spö, jag skiljer istället på taperingen.. det finns nog lika många skolor som fiskare..
 
Och jag brukar köpa färdiga 9 1/2 fot långa taperade tafsar med ögla i den tjockare änden. Smidigt om man vill byta till sjunktafs t ex. Sen knyter jag på 50-60 cm tafsspets längst ut så hela tafsen blir väl en dryg spölängd. Men som sagt så finns det stora variationer på hur man gör.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
henrik_85 vill ha tips för att få upp agn Fiske 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.