Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Yxor överallt! Håller helt med att man känner sig levande på ett helt annat sätt :) Är nästan så att man ska bli husägare bara för att ha en ursäkt till att behöva hugga ved!
 
...Jag har precis övat lite väldigt rostiga hantverk...Under tiden tror jag att jag ska bygga en slöjdhäst för att underlätta framtida projekten...

Ja just det, rostiga yxhuvuden fixar du lättast med ättika. Linda in huvvet (yxans förstås) i hushållspapper, dränk med ättika och förvara i försluten plastpåse några timmar...spola sedan av med vatten...förvånansvärt grov/mycket rost får du enkelt bort med detta.

Och täljhästar behöver man minst 2 av, en liten och en stor - de trivs bäst med sällskap;)
 
Ja just det, rostiga yxhuvuden fixar du lättast med ättika. Linda in huvvet (yxans förstås) i hushållspapper, dränk med ättika och förvara i försluten plastpåse några timmar...spola sedan av med vatten...förvånansvärt grov/mycket rost får du enkelt bort med detta.

Och täljhästar behöver man minst 2 av, en liten och en stor - de trivs bäst med sällskap;)

Den metoden ska jag prova på nästa projekt! Tack för tipset!
 
Ja just det, rostiga yxhuvuden fixar du lättast med ättika. Linda in huvvet (yxans förstås) i hushållspapper, dränk med ättika och förvara i försluten plastpåse några timmar...spola sedan av med vatten...förvånansvärt grov/mycket rost får du enkelt bort med detta.

Och täljhästar behöver man minst 2 av, en liten och en stor - de trivs bäst med sällskap;)

Ättikatipset har jag läst på flera ställen, de yxhuvudena jag kikar på är dock inte i så värst illa skick. Det verkar vara populärt med renovering av yxor, jag försöker vinna auktionen på både en gammal Collins och en med märket "Made in W. Germany" men jag blir outbiddad direkt! Det känns lite dumt att komma upp i så pass höga belopp att det kostar lika mycket inkl frakt och eventuell moms/tull som en ny Gränsfors yxa gör...

Finns det ingen bra auktionsida för Svenska yxhuvuden? Dom ligger kanske allihopa och rostar i bortglömda lador, för visst har väl vi tillverkat en sjujäkla massa yxor? Tradera hade 2-3st tror jag.
 
Ättikatipset har jag läst på flera ställen, de yxhuvudena jag kikar på är dock inte i så värst illa skick. Det verkar vara populärt med renovering av yxor, jag försöker vinna auktionen på både en gammal Collins och en med märket "Made in W. Germany" men jag blir outbiddad direkt! Det känns lite dumt att komma upp i så pass höga belopp att det kostar lika mycket inkl frakt och eventuell moms/tull som en ny Gränsfors yxa gör...

Finns det ingen bra auktionsida för Svenska yxhuvuden? Dom ligger kanske allihopa och rostar i bortglömda lador, för visst har väl vi tillverkat en sjujäkla massa yxor? Tradera hade 2-3st tror jag.

Kolla second handbutiker, antikvitetsaffärer och vanliga bonnauktioner. Brukar finnas drivor med gamla yxor, hyvlar, bandknivar och annat gött.
 
Så damp denna ner i postlådan idag,kniven är oanvänd men det finns små små skavanker som kommit under årens lopp. Beklar för taskiga snickarboa foton.
 

Bilagor

  • Wirkkala 001.jpg
    Wirkkala 001.jpg
    71.5 KB · Visningar: 994
  • Wirkkala 003.jpg
    Wirkkala 003.jpg
    72.7 KB · Visningar: 1,029
  • Wirkkala 004.jpg
    Wirkkala 004.jpg
    77.9 KB · Visningar: 857
  • Wirkkala 002.jpg
    Wirkkala 002.jpg
    39.6 KB · Visningar: 853
Då börjar vi närma oss slutet. Fick nyss en chock. Tog 1600 slippapper och våtslipade, verkar som tennet fällde ordentligt. Träet sög upp allt och det blev svart. Fick börja om med 100 igen.

Snart dags för polering för att få en blank yta.
Slida kvar då.

zmxnxu.jpg


Fridens
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...