Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Haha, sant. Men som sagt, skulle någon föreslå att jag byter den mot Johns pjäs så vette tiusan om jag hade gjort det!
1. Det tog mig en halvdag att tunna ut bladet med de få hjälpmedel jag har till hands. Recurven tog också en viss tid och slipningen likaså.

~Paul~

1. imponerande! Jag har ibland svårt att få tid till att bryna mina knivar...;)
Hur tjockt var bladet när du började och hur gjorde du? Hade du någon kylning när du kortade och ändrade bladet?

/Lux
 
Apropå ingenting eller snarare mer storväxta Skandinaviska bröder så kan jag inte bidra med några synpunkter på huggare eftersom jag inte äger några dylika men väl på en axelbred norrman och en armstark finne.

Skandinaver.jpg


Knivsmed%20Str%C3%B6meng%20AS.jpg


Knivsmed%20Str%C3%B6meng%20AS%202.jpg


Puuko.jpg


Det verkar som jag inte bara har fällknivar trots allt. Även om de helt klart dominerar min lilla hög! :)

De har varit med ett tag och framförallt Strömengkniven skulle behöva lite spabehandling. Var några år sen den användes.

/ J

Jag reagerade precis som många gjort på att det verkar vara olika stål i knivarna.

Men än mer observerade jag hur de var slipade, Strömängen, som jag har en av själv, den har eggvinkel som är redigt grov, som för hugga med, men ändå vass, men inte bra för att snida med.
Har funderingar på att lämna in min Strömängare för omslipning till något mitt i mellan.

Den Finska kniven verkar ha mycket mindre eggvinkel, mer för att skära/snida eller slakta.
 
1. imponerande! Jag har ibland svårt att få tid till att bryna mina knivar...;)
Hur tjockt var bladet när du började och hur gjorde du? Hade du någon kylning när du kortade och ändrade bladet?

/Lux
Gjorde allt för hand utan maskiner. Började med att korta bladet genom att helt resolut slipa bort en bit för hand, samt tunna ut grovt med hjälp av grova diamantbrynen och sandpapper. Tjockleken var från början i närheten av 2 mm och det fanns en tråkig ricasso dessutom :(. Någon kylning behövdes således inte.

Bladets form var snarare lik en smörkniv med en avrundad spetsdel och rak eggkurva. Det jag dock redan från början gillade var handtagets utformning och ergonomin. Det är den klart skönaste kniven att hålla i handen jämfört med mina andra skalknivar.

~Paul~
 
Hmm, ang mora-huggisar så har jag gått och sneglat på den här (som jag har)ett tag: http://www.moraofsweden.se/livsmedel/styckkniv-7253ug-svart alt den större:http://www.moraofsweden.se/livsmedel/styckkniv-7305ug-svart
Kraftig och bra tyngd/balans, men ändå bra egg iom ffg.
Nackdelen är då rostfritt, men det var inte något som var ett problem med 333an så..
'Ska nog prova 7253 i morgon på en gren.
Jag har den gamla modellen med trägrepp och 30 cm blad. Det är en mycket duglig huggare men man får vara lite försiktig eftersom det inte handlar om en fulltångekniv.

~Paul~
 
Haha, sant. Men som sagt, skulle någon föreslå att jag byter den mot Johns pjäs så vette tiusan om jag hade gjort det! Det tog mig en halvdag att tunna ut bladet med de få hjälpmedel jag har till hands. Recurven tog också en viss tid och slipningen likaså.

~Paul~

Ha ha, hm...jag har en gammal favoritskalkniv jag använder när jag inte vill tänka så mycket på hur jag skär. En Sabatier faktiskt.

Fast nu föregår jag några blogginlägg jag tänkte skriva :) Om mina franska och japanska skönheter.

Sabatier.jpg

Sabatier av några olika fabrikat, de flesta 4-star elephant även om loggorna är bortnötta från bladet vid det här laget.​

/ J
 
Ha ha, hm...jag har en gammal favoritskalkniv jag använder när jag inte vill tänka så mycket på hur jag skär. En Sabatier faktiskt.

Fast nu föregår jag några blogginlägg jag tänkte skriva :) Om mina franska och japanska skönheter.

Sabatier av några olika fabrikat, de flesta 4-star elephant även om loggorna är bortnötta från bladet vid det här laget.​

/ J
Kul med Sabba. Det ger lite nostalgiska vibbar. Det var i princip dessa och Vicarna som gällde så pass långt in som andra delen av 80-talet. Eventuellt såga man också en och annan Henckel och Frost.

Grattis till "samlingen"!

~Paul~
 
Kul med Sabba. Det ger lite nostalgiska vibbar. Det var i princip dessa och Vicarna som gällde så pass långt in som andra delen av 80-talet. Eventuellt såga man också en och annan Henckel och Frost.

Grattis till "samlingen"!

~Paul~

Ja det stämmer Paul. När jag skulle köpa mina första köksknivar var jag inte så gammal, internet existerade inte och jag bodde i Växjö. Valet var ytterst begränsat och bestod av i princip någon billig noname, Global eller Sabatier. Den stora kock-kniven är en Lion för övrigt.

Två av dem är (vilket märke vet jag ej), den ena av allknivarna och stek-kniven är min flickväns. Hon gillar dem också av nostalgiska skäl eftersom hon i sin ungdom dagar köpt dem på plats i Frankrike.

Senare tänkte jag på bloggen och här presentera lite bilder och text kring dem och resten av köksarsenalen.

Där ingår förutom nämnda Sabatier:

Hattori (det är där du kommer in i bilden :))
Hiro (förutom skalkniven två tsuchime)
Masamoto
Global, ja jag erkänner men till mitt försvar kan sägas att det är min dams! :).
Satake
Frost
Mac
IKEA
Martiini

/ J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.