Kniven - Ja, en tråd till...

Ja jag använder kniv både när jag jagar å fiskar, då blir det allt från, ta ur, flå, öppna korvpaket, tälja korvpinnar, ta ur stickor osv.
Jag har ju alltid kniv på mej hemma, så här hemma blir det oxå allt möjligt. Allt från att skära bort gummi upphäggning från frugans bil, öppna olika saker, ta bort kit från fönster, beskära buskar, ha ha o ställa klockan i bilen osv

Seved
 
@gusbo: jag känner igen mig: kniventustiast och hängiven lättpackare. Sist jag var ute vägde kniven lika mycket som min bostad på ca 7 hg :) I övrigt har postmodernismen dock mest fört med sig elände.

/M
 
Vad du ska ha kniven till beror helt och hållet på vilken kniv det är frågan om...

När jag till vardags behöver öppna säkerhetspåsar eller lådor med skrivarpapper använder jag mig ev en Gerber Applegate-Fairbairn Mini Covert FAST 2.9" Assisted Combo Edge Blade (puh - långt namn) som alltid är med.

För att skala kabel eller uträtta andra vardagliga göromål såsom att öppna livsmedelsförpackningar eller splinta ved använder jag normalt en Gerber Gator Plain Edge Drop Point Folder av äldre modell (minst femton år gammal).

När jag behöver klyva vedträn eller dräpa mindre björkar använder jag en äldre Gerber LMF (minst femton år gammal).

För att öppna konservburkar använder jag mig av en konservbrytare (minst femtio år gammal)...

Vad man ska göra för att behöva en Gerber Guardian Back Up låter jag vara osagt, men den är himla fin... ;-)
 
Pytteliten

På vandring i fjällen klarar man sig långt med den minsta kniv som du kan hitta! Finns inga som helst behov av någon större kniv!
 
Vad du ska ha kniven till beror helt och hållet på vilken kniv det är frågan om...

När jag till vardags behöver öppna säkerhetspåsar eller lådor med skrivarpapper använder jag mig ev en Gerber Applegate-Fairbairn Mini Covert FAST 2.9" Assisted Combo Edge Blade (puh - långt namn) som alltid är med.

För att skala kabel eller uträtta andra vardagliga göromål såsom att öppna livsmedelsförpackningar eller splinta ved använder jag normalt en Gerber Gator Plain Edge Drop Point Folder av äldre modell (minst femton år gammal).

När jag behöver klyva vedträn eller dräpa mindre björkar använder jag en äldre Gerber LMF (minst femton år gammal).

För att öppna konservburkar använder jag mig av en konservbrytare (minst femtio år gammal)...

Vad man ska göra för att behöva en Gerber Guardian Back Up låter jag vara osagt, men den är himla fin... ;-)

Min herre verkar gilla Gerber mer än mig t o m.
 
beror

Vet inte om jag vågar göra inlägg i detta ämne, för det är så infekterat. men men. Med risk för att göra en lång tråd längre.

Det beror på vad man har för syfte med kniven. En vanlig fjällvandring klarar man sig egentligen helt utan kniv, men kan vara bra att ha pryl. Skall man bara öppna förpackningar eller kapa en tapebit räcker en pytteliten fällkniv. Vill man däremot kunna använda den att förbereda en brasa vill man ju ha lite större. Om jag vandrar i skogslandskap och främst tänker mig att använda till vid lägret för at fixa ved till en brasa, eller liknande vill jag ha en rejäl kniv. Jag varken fiskar eller tänker finsnida, men vill inte dra med en yxa eller såg, och då tycker jag att det måste vara upp till mig om min kniv är några cm länge än vad som är socialt accepeterat. Jag bär den diskret i packningen och tar fram den först när det är dags och jag springer inte runt och leker Rambo. Problemet är att om du föredrar en kniv med längre blad än 10 cm, blir man av alla "riktiga" och "rutinerade" friluftsmänniskor här, nedtryckt i skoskaften som mindre vetande.

Jag skulle förstå om det diskuterades tunnel- vs. kupoltält, eller kängor vs. stövlar och lågskor, men på alla andra områden är tolleransen större än när det kommer till knivlängden, kanske på någon sorts komplex, eller avundsjukegrund. Finns säkert någon psykolog som skulle kunna analysera det bättre.
Det fungerar ungefärsom Real housewife, om ni sett det. Där tål ingen av dom någon som är yngre eller snyggare än de själva, och kanske är det så i denna knivvärlden, att man vill framställa det som att alla som har länge knivblad än de själva gärna förlöjligas.
Konstigt är det i alla fall, att några cm stål kan orsakar så starka känslor.
 
Vet inte om jag vågar göra inlägg i detta ämne, för det är så infekterat. men men. Med risk för att göra en lång tråd längre.

Det beror på vad man har för syfte med kniven. En vanlig fjällvandring klarar man sig egentligen helt utan kniv, men kan vara bra att ha pryl. Skall man bara öppna förpackningar eller kapa en tapebit räcker en pytteliten fällkniv. Vill man däremot kunna använda den att förbereda en brasa vill man ju ha lite större. Om jag vandrar i skogslandskap och främst tänker mig att använda till vid lägret för at fixa ved till en brasa, eller liknande vill jag ha en rejäl kniv. Jag varken fiskar eller tänker finsnida, men vill inte dra med en yxa eller såg, och då tycker jag att det måste vara upp till mig om min kniv är några cm länge än vad som är socialt accepeterat. Jag bär den diskret i packningen och tar fram den först när det är dags och jag springer inte runt och leker Rambo. Problemet är att om du föredrar en kniv med längre blad än 10 cm, blir man av alla "riktiga" och "rutinerade" friluftsmänniskor här, nedtryckt i skoskaften som mindre vetande.

Jag skulle förstå om det diskuterades tunnel- vs. kupoltält, eller kängor vs. stövlar och lågskor, men på alla andra områden är tolleransen större än när det kommer till knivlängden, kanske på någon sorts komplex, eller avundsjukegrund. Finns säkert någon psykolog som skulle kunna analysera det bättre.
Det fungerar ungefärsom Real housewife, om ni sett det. Där tål ingen av dom någon som är yngre eller snyggare än de själva, och kanske är det så i denna knivvärlden, att man vill framställa det som att alla som har länge knivblad än de själva gärna förlöjligas.
Konstigt är det i alla fall, att några cm stål kan orsakar så starka känslor.

Va, har du en stor kniv? Du kan inte vara riktigt klok och dessutom kan du inte göra upp eld.
Haha, nej jag skoja bara. Låt oss inte sänka knivtrådarna till "vargdebattsnivån"
Jag tycker det var mycket klokt skrivet. Givetvis använder man olika knivar för olika ändamål.
Själv bär jag en samehuggare i kombination med en Roselli snickarkniv när jag är i skogen. Det vill säga för det mesta.
Fjällvandrar jag med ett stiligt tält med blanka stänger, vackert grön väv. Sover i en fluffig dunsovsäck och lagar frystorkad mat direkt ur papperspåse på ett blankt gasolkök med titankastruller Ja då behöver jag som redan sagts ingen kniv, eller en väldigt liten.
När jag paddlar i ytterskärgården hänger det en liten trubbig tandad dykkniv i västen.
Och jag bryr mig föresten inte ens om att stoppa undan huggaren när jag går genom byn.
Vill dom kalla mig matcho så får dom väl göra det :)
 
Äter man mat ur påse och kokar sitt vatten på gaskök så är behovet av kniv inte så stor. Lagar man mat över öppen eld och använder riktiga råvaror behöver man en kniv för att göra upp elden och för att hacka upp löken eller vad det kan vara. Fiskar man så behöver den rensas och har man varken gryta eller stekpanna och vill använda naturliga material till sin tillagning kommer kniven till användning igen.
Sen så tycker jag slöjden är en del av friluftslivet, antingen det gäller att fixa en tältpinne eller en stekspade eller för lite finare projekt som en sked.

Jag bryr mig vad för kniv folk bär för jag är intresserad men jag dömer bara på användandet och inte på kniven.
 
TV-kockar

Föresten har ni sett alla löjliga TV-kockar, som skall hacka lite bladpesilja eller föremål, stora som gullök, de måste ändå ha en kockkniv på minst 25 cm. Ändå är det ingen som skriver insändare eller klagar på TV-kanalen., För att inte tala vilken höjd från kastrullen som saltet skall liksom "stänkas" ner. Påverkar det smaken på något vis? Att släppa i salt på en höjdt mer än 10 cm över maten anser jag vara overkill och amatörmässigt.
Kunder inte låta bli.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
eklund Fin kniven Utrustning allmänt 6
cancerman senaste kniven Utrustning allmänt 3
labbman varför är kniven så viktig? Utrustning allmänt 122
Molngrabb Kniven Utrustning allmänt 7
Musiktoken Vem har gjort denna kniven? Utrustning allmänt 3
nyxo första kniven från scratch Utrustning allmänt 13
Skipper_ Kan någon identifiera den här kniven, eller tipsa om en liknande Utrustning allmänt 2
cancerman Här har ni kniven Utrustning allmänt 13
sajberjohan Karesuando kniven Utrustning allmänt 1
seobserver Stark tråd Utrustning allmänt 5
Colorblend En tråd där vi tipsar om reor och bra erbjudanden Utrustning allmänt 3
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...