Materialförsvagning?

Det finns ett gammalt alternativ till kök, som är beprövat och fortfarande används framförallt i USA, nämligen Svea 123 (tillverkas idag av Optimus, tidigare av Svea (Sievert) tillsammans med ett "skräddarsytt" kit, SIGG tourist eller Optimus tidigare egna Optimus 88. Påminner en del om Trangia, dvs ett övre resp undre vindskydd, plus gryta/grytor och stekpanna och naturligtvis "tamoj". Såväl SIGG som Optimus slutade göra dessa kit för flera år sedan. Dessa kit såldes under 60 och 70-talen, bensinkök var då, liksom nu vill jag påstå, inte speciellt populära här i Sverige. Själva "brännaren" är väl beprövad, ha inbyggd rensnål, gjord i mässing som inte bara är snyggt när det ät putsat, rostar ju inte heller. Inga "krånglande" snabbkopplingar, tanken är lite liten kanske, men enligt min erfarenhet räcker den till. Själva 123 är ju dessutom liten till "packvolym". Sedan är det ju det här med tungt-rejält-gammalt kontra lätt-innovativt-nytt, ingen har monopol på sanningen, en kombination är nog bra. Vi har ju inte blivit lyckligare precis pga av all ny teknik, vissa har blivit arbetslösa pga den precis som en del förr förstörde sina kroppar, pga av att det inte fanns något annat än muskelkraft. Å andra sidan så får ju läkemedelsindustrin förse oss med psykofarmaka och andra piller, så cirkeln sluts kanske ändå, eller ? Själv tar jag gärna en whisky eller läser något tänkvärt, det brukar hålla landstingets personal borta. En gammal major sa nämligen en gång "att det fanns ingen krämpa som han inte lyckats hållit stången med hjälp av sin starka gudstro och ett rejält glas kojak"!
 
Återgår till ursprungsspörsmålet

Alkoholbrännare med vindskydd är en över 100 år gammal konstruktion och användes t ex av Fritiof Nansen 1887 när han korsade Grönlands inlandsis med 5 kamrater. Läs boken! En verklig pärla.

Alkoholbrännaren i Trangia liksom andra alkoholbrännare ger relativt stora lågor när de och bränslet värmts upp. Om man får baksug inne i vindskydet lär det leda till kraftig uppvärmning av brännaren och en sorts efterbrännareffekt som förklara att man lyckas smälta under vindskyddet såpass effektivt. Fotogenkök är tryggare i detta avseende. Jag vill minnas att Nansen bytt alkoholbrännaren mot Primuskök vid Framexpeditionen får kolla detta i böckerna hemma.

Min åsikt är att alkoholbrännare var omoderna redan för 100 år sedan men själva vindskyddet som Trangia m fl har kan nog användas med behållning minst 100 år till. Det är vettigt att ha en bajonettkoppling mellan övre och undre vindskyddet som på KAP-varanten av Trangia.

Thure
 
Piezo tändaren på min primusbrännare smälte när jag använde den (knappen som var av plast)! Och det var absolut inte i något extremt väder. Föresten var det en lättviktsbrännare (195 g) som var gjort för betydligt värre förhållanden. Vi var på Åland och satt inte ens vid kusten. Det kallar jag dåligt materialval. Men själva brännaren funkar fortfarande.
Tänkte passa på att fråga on det är någon annan som har fått sin Piezo tändare smält?
 
Jajjamän, även min har smält. Köket är en av Primus basmodeller. Smältingen gjorde tändaren mer eller mindre obrukbar eftersom det inte är mycket till knapp kvar. Det hände under en tur i början av januari under högst modesta förhållanden, bara lite bris och runt nollan i temperatur. Jag har tagit bort den, den har strulat en del innan så jag kör hellre med annat tändverktyg, det känns säkrare. Under en liten dagstur för nåt år sedan så vägrade den funka, och då hade jag dessutom inte fått med mig nåt alternativ...
 
Re: Återgår till ursprungsspörsmålet

thureb; sa:
Fotogenkök är tryggare i detta avseende. Jag vill minnas att Nansen bytt alkoholbrännaren mot Primuskök vid Framexpeditionen får kolla detta i böckerna hemma.

Min åsikt är att alkoholbrännare var omoderna redan för 100 år sedan men själva vindskyddet som Trangia m fl har kan nog användas med behållning minst 100 år till. Det är vettigt att ha en bajonettkoppling mellan övre och undre vindskyddet som på KAP-varanten av Trangia.

Stämmer, Framexpeditionen använde fotogen som bränsle i Primuskök.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...