Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja brukar använda mina knivar... ;) denna är perfekt till små jobben, och fodralet är riktigt nice.
Förstår. Knivar med en tunn konvexslipfas som Opinel brukar vara riktigt bra på att gå igenom organiskt material.

Jag ropade in en skalkniv med den här slipfastypen. Det är en liten Bahco som skär om möjligt ännu effektivare än en Opinel.

Bladet är bara 75 mm långt men skaftet är i "full size", dvs ca 115 mm med främre back i förnicklad mässing (gissar jag) så att balansen flyttas framåt. M a o i det närmaste perfektion när det gäller ergo.
 

Bilagor

  • Min Bahco skalkniv.jpg
    Min Bahco skalkniv.jpg
    17.1 KB · Visningar: 770
  • Min Bahco skalkniv, 2.jpg
    Min Bahco skalkniv, 2.jpg
    26.4 KB · Visningar: 783
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 770
OK. När det gäller släppet så har i så fall MoS själva angivit fel datum när de skriver: "Leveransstart är planerad till slutet av Q2 2016":

http://www.moraofsweden.se/nyheter/morakniv-lanserar-fulltangekniv

När det gäller priset så håller jag fullständigt med dig. Allt för dyr med tanke på konkurrensen och utförandet. Ärligt talat så skulle jag hellre köpa en Peltonen eller Casström för de pengarna. Eller en helt vanlig, traditionell mora ;).

~Paul~
 
Förstår. Knivar med en tunn konvexslipfas som Opinel brukar vara riktigt bra på att gå igenom organiskt material.

Jag ropade in en skalkniv med den här slipfastypen. Det är en liten Bahco som skär om möjligt ännu effektivare än en Opinel.

Bladet är bara 75 mm långt men skaftet är i "full size", dvs ca 115 mm med främre back i förnicklad mässing (gissar jag) så att balansen flyttas framåt. M a o i det närmaste perfektion när det gäller ergo.

Riktig snygg också, vill ha! :)

Fick du ge mycket för den? Ibland kan man ha tur och få riktigt bra priser... på div auktioner.

Mvh troswe
 
OK. När det gäller släppet så har i så fall MoS själva angivit fel datum när de skriver: "Leveransstart är planerad till slutet av Q2 2016":

http://www.moraofsweden.se/nyheter/morakniv-lanserar-fulltangekniv

När det gäller priset så håller jag fullständigt med dig. Allt för dyr med tanke på konkurrensen och utförandet. Ärligt talat så skulle jag hellre köpa en Peltonen eller Casström för de pengarna. Eller en helt vanlig, traditionell mora ;).

~Paul~

Instämmer! Själv så tycker jag att ett pris på 500~700kr (beroende på vilken slida som medföljer och tillbehör etc) är mer än väl rimligt enligt mig för denna kniven.

Mvh troswe
 
1. Riktig snygg också, vill ha!

2. Fick du ge mycket för den? Ibland kan man ha tur och få riktigt bra priser... på div auktioner

3. Instämmer! Själv så tycker jag att ett pris på 500~700kr (beroende på vilken slida som medföljer och tillbehör etc) är mer än väl rimligt enligt mig för denna kniven.
1. Hehe, jo den är riktigt läcker. Faktiskt finare i verkligheten än på bild.

2. 155:- inklusive frakt.

3. Ja, det är ett rimligt pris. Där skulle jag också vilja placera den.

~Paul~
 
Ännu en kniv med konvexslipat blad.

Erik Anton Berg styckningskniv med jakarandagrepp, rostfria nitar och 12C27-blad.
 

Bilagor

  • Min Erik Anton Berg styckningskniv.jpg
    Min Erik Anton Berg styckningskniv.jpg
    18.2 KB · Visningar: 750
  • Min Erik Anton Berg styckningskniv, 2.jpg
    Min Erik Anton Berg styckningskniv, 2.jpg
    20.3 KB · Visningar: 731
  • Min Erik Anton Berg styckningskniv, 4, tången.jpg
    Min Erik Anton Berg styckningskniv, 4, tången.jpg
    19 KB · Visningar: 731
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 706
Använder själv en fällkniven f3 just nu, riktigt bra grepp med tunt och fint blad.
Plus för lätthet att frihandsslipa stålet om man råkar slöa till den vid styckning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.