Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Då börjar vi närma oss slutet. Fick nyss en chock. Tog 1600 slippapper och våtslipade, verkar som tennet fällde ordentligt. Träet sög upp allt och det blev svart. Fick börja om med 100 igen.

Snart dags för polering för att få en blank yta.
Slida kvar då.

Fridens
Kanon! Det börjar likna något.

Tråkigt med extraarbetet.

~Paul~
 
Då börjar vi närma oss slutet. Fick nyss en chock. Tog 1600 slippapper och våtslipade, verkar som tennet fällde ordentligt. Träet sög upp allt och det blev svart. Fick börja om med 100 igen.

Snart dags för polering för att få en blank yta.
Slida kvar då.

zmxnxu.jpg


Fridens

Oj, så snyggt!
Bilden talar redan för sig själv.
Den där blir trevlig att se i färdigt skick!.

Mikael
 
Tack, det värmer. Vad tror ni, matt finish på metalldelarna eller polerat upp till spegelyta?
Är nu på ett 280-papper. Antingen tar jag det till 600 eller all in med autosol och rubbet

Om det går så är polerat mitt val även på en kniv som ska brukas.
Tenn oxiderar fort vad jag vet och kommer att kontrastera mot de blankare delarna.
I och med de bekymmer Du redan nämt med svärta på träet från tennet, kan det kanske vara motiverat med en sidenmatt finish.

Mikael
 
Självfallet kommer den användas.

M: ja, sidenmatt funkar nog bra. Kommer köra på flera lager bivax över allt så det håller säkert oxidation borta ett tag.
Som sagt, om du ändå tänker använda kniven så hade jag personligen inte brytt mig om högglanspolish. Denna kommer genast att uppvisa repor som kan bli ganska irriterande. Å andra sidan så är en högglanspolerad yta mindre känslig för oxidation. Så det är upp till dig att bedöma vad du anser vara den viktigaste faktorn ;).

~Paul~
 
Självfallet kommer den användas.

M: ja, sidenmatt funkar nog bra. Kommer köra på flera lager bivax över allt så det håller säkert oxidation borta ett tag.

Jag kan verkligen rekommendera Renaissance wax. Bivax är ju kanon det med men på din kniv har du ju en blanding av material och då har jag valt Renaissance wax istället. Det funkar otroligt bra tycker jag och påverkar ju inte på något sätt materialet mer än att det ger det ett skydd. http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?productid=1636

Förresten! Kniven ser mycket fin ut! :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...