Räddningskniv

Rescue5.jpg
Rescue4.jpg


Rescue3.jpg


Observera att den sista kniven, CRKT, är i grundidén mycket lik Seveds prototyp.

Dessutom har i stort sett alla de större tillverkarna någon typ av Rescue-kniv. Själv har jag några olika modeller av Spyderco Rescue och Assistknivar.

~Paul~
 
Ja ja iden är inte ny på nåt sätt. Men jag tror inte att det finns så många svenska tillverkare. Men jag har inte kollat så noga, så det är möjligt att det finns. Jag tror att Strider har en utan spets oxå. Men jag är osäker om det är en räddningskniv dom gör ju inte riktigt den sortens knivar.

Seved
 
Japp jag har tänkt att posta lite bilder efterhand som jag gör nåt. Jo 5mm stålet valde jag för att kniven ska tåla lite mer och bli lite mer robust. Den blir lite tyngre, det blir den men man har igen det tycker jag i att den tål lite mer.

Seved

Borde det inte gå att minska vikten genom att fräsa ur en del stål i handtaget...?

/M
 
Jo det är fullt möjligt, jag brukar göra det på vanliga knivar ibland, även tapera. Det gör en heldel på vikten. Jag är osäker på att göra det på denna dock dels blir den mera framtung och så tror jag att den inte blir lika hållbar när man bryter med den. Men iof det skulle kunna vara värt ett försök på nån och göra nåt bryttest, håller man den omkring 58 HRC så skulle det kunna funka.

Seved
 
En nyfiken fråga. Vad fick dig att välja 12C27 och inte det mest uppenbara valet, dvs ett kolstål, t ex något ur 1070/1080 serien?

~Paul~
 
Nja det var mest för att jag vill ha en variant i rostfritt och rätt pris på stålet och inte för mycket kol, ett segt stål helt enkelt. Men jag ska göra i kolstål oxå vartefter.

Seved
 
Jag grovslipade ena sidan idag. Det kommer att bli lappknivsstuk på den iaf knoppen :lol: . Resten är väl inte så mycket lappkniv kanske. Ursäkta dom taskiga bilderna.

RDK1-2.jpg


RDK-1.jpg


Seved
 
Seved, jag tycker att din kniv har flera fördelar och att man kan se den som ett nytt verktyg för räddningsarbete. Gör den färdig och lämna den till en brandman så att de kan testa den praktiskt. Gillar de den så lär du få beställningar.

Funderingar.
När man skall krossa en ruta på ett fordon behövs ett spetsigt föremål, se pikhammare. Alltså bör ”knoppen” på handtaget vara spetsig (inte vass) för att vara effektivare.
Alternativt, slipa fram en ”skruvmejsel”. Prova på en bilskrot att krossa bilrutor med kniven, (det är betydligt svårare än vad man tror).

En annan tanke är att den tvära spetsen slipas till ett stämjärn, alltså en egg även frontalt. En sådan egg kan vara bra att skära bort gummilister runt fönster för att lyfta ut rutan. Detta med tanke på att beroende på hur det ser ut inne i fordonet (skadade människor med stora öppna sår) kanske inte rutor kan krossas. Bara en tanke…

Thomas
 
Tjenare Thomas.

Jo jag har tänkt på båda grejerna, dom första skisserna jag gjorde hade jag ritat in det på, och jag ska nog attan slipa knoppen lite spetsigare som du säger. Men jag undrar om spetsen ,det är nog lätt att skada den som sitter fast i bältet.

Seved
 
Om du tittar på en pikhammare som är gjord för just att krossa härdade rutor – så är spetsen vass men vinkeln är mycket trubbig, gissar ca 45-50 grader. Spetsen är ganska så vass för det behövs för att lyckas krossa rutan, så visst kan man skada sig på spetsen – men bara rivskador, inga stickskador.

Alternativt, du måste göra skaftet så att det bildar ett mothåll när man krossar rutor så att inte handen glider över skaftet ned mot rutan = inget krossande. Man kan då använda mera kraft. (Spetsens ”vasshet” måste alltså avvägas mot den kraft som behövs för att rutan skall krossas). En ritigt vass pikhammare behöver ingen stor kraft för att rutan skall krossas.

Jag skulle fundera lite på en praktisk slida till kniven och om slidan på något sätt gick att fästa på brandrocken på ett enkelt men säkert sätt = det blir ett verktyg alla brandmän har fastsatt på sin brandrock på vänster sida (för högerhänta), eventuellt med handtaget nedåt? Alltså ett helhetskoncept?

Jag tror att en diskussion med några brandmän om dels användningen av denna kniv, eller vad det är de saknar för verktyg för att t.ex komma in i bilar, genom dörrar osv.

En sak vet jag av egen erfarenhet och det är att om bildörren är låst, eller sitter i kläm, så är det svårt att få en ”glipa” i dörren så att man kan få in ett brytverktyg. Din kniv skulle alltså kunna användas till detta, lätt att få in eftersom det är spetsigt (stämjärnsegg) samt kraftigt nog att bryta så att man får in t.ex en kofot eller annat för att bryta upp dörren.

Kanske det skulle vara in idé att göra hela bladet mera kilformat för detta ändamål? Vad jag då menar är att göra bladet kanske dubbelt så tjockt som det är just nu men bibehålla tjockleken du har nu vid spetsen? Då kan man slå in den mellan kaross och dörr för att få denna glipa.

Jag är lite svag för meranvändning av verktyg så förlåt att jag sitter och spånar…
Jag tycker att din idé är BRA.

Thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.